Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen wachtwoord voor inloggen wel nodig om software te installeren  (gelezen 964 keer)

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Hallo,

Ik heb voor mij dochtertje een eigen account aangemaakt. Nu heb ik het zo ingesteld dat ze geen wachtwoord hoeft in te typen wat het voor haar makkelijker maakt. Maar nu zit ik met het volgende: alle handelingen die staan onder Systeem > Beheer dienen te worden geactiveerd met een wachtwoord. Het probleem is duidelijk: een account waar geen wachtwoord voor nodig is om in te loggen heeft wel een wachtwoord nodig om dingen te wijzigen. Mijn wachtwoord werkt niet blijkelijk. Dus hoe kan ik dit oplossen??
Ik wil wat verwijderen wat mijn dochter niet nodig heeft en wil wat multimedia ondersteuning installeren, een aantal settings van Ubuntu wijzigen.

Wie kan me helpen?
Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/10/01, 08:04:09 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Geen waxchtwoord voor inloggen wel nodig om software te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/30, 22:53:18 »
Als je onder het account van je dochter beheer zaken wilt gebruiken moet je haar lid maken van (Systeem > Beheer > Gebruikers en groepen) de groep admin. Of via Geavanceerde instellingen > Gebruikersrechten een vinkje plaatsen bij "Mag het systeem beheren".

Als er om een beheer wachtwoord wordt gevraagd is dat het wachtwoord van je dochter (wat niet nodig is om in te loggen, dat staat hier los van).

Ik wil wat verwijderen wat mijn dochter niet nodig heeft en wil wat multimedia ondersteuning installeren, een aantal settings van Ubuntu wijzigen.
Normaal gesproken kan multimedia ondersteuning door een beheerder systeem-wijd (lees: voor alle gebruiker) geïnstalleerd worden of als persoonlijke toepassing en/maar dan zonder admin wachtwoord.

Als je een andere gebruiker admin-rechten geeft zijn de gevolgen up-to-you!

Edit: voor de volledigheid, je moet je dochter eerst een wachtwoord geven en daarna pas instellen dat dit wachtwoord niet nodig is om in te loggen (maar dus wel voor beheeracties)

« Laatst bewerkt op: 2010/10/01, 11:10:17 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie