Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu start niet door na het update-beheer  (gelezen 2033 keer)

[OPGELOST] Ubuntu start niet door na het update-beheer
« Gepost op: 2010/09/29, 22:28:10 »
Hallo Linux-gebruikers,

Ik heb een laptop met windows7 en Linux Ubuntu netbook 10.04.
Dit werkte wel goed.
Na het update beheer en installeren de updates en herstarten komt mijn inlog frame niet op het scherm.
Alles is donker.
De laptop start met generic 2.6.32-25.

Heeft iemand een goede tip om dit probleem op te lossen?

spidey-linux <at> caiway <punt> net

Moderator edit: emailadres veranderd
« Laatst bewerkt op: 2011/10/22, 14:17:03 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Releases:   LinuxMint 20.2 una & Ubuntu 25.04 plucky

Offline jeroensum

• Lid
Re: Ubuntu start niet door na het update-beheer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/29, 23:41:39 »
Houdt vlak na het BIOS scherm de SHIFT toets ingedrukt, het grub menu zal dan verschijnen en daar kun je een gewenste optie kiezen.
Om het scherm weer te tonen dient het bestand /boot/grub/grub.cfg te worden aangepast.

Open de file als root door vanuit een terminal dit commando uit te voeren: sudo gedit /boot/grub/grub.cfg

Zoek vervolgens dit blok tekst op:

=================
insmod gettext
if [ ${recordfail} = 1 ]; then
  set timeout=-1
else
  set timeout=10
fi
=================

En zorg ervoor dat de 2e timout waarde op 10 staat. Dat zou ervoor moeten zorgen dat het bootmenu een seconde of 10 te zien is, mits er niet tussen tijds een toets wordt ingedrukt, na het indrukken van bijvoorbeeld een pijltjestoets, blijft het scherm staan tot er een keuze bevestigd wordt met Enter.
“Vide ne humanitatem cum animi debilitate confundas”

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/30, 20:10:29 »
Om het scherm weer te tonen dient het bestand /boot/grub/grub.cfg te worden aangepast.

Open de file als root door vanuit een terminal dit commando uit te voeren: sudo gedit /boot/grub/grub.cfg

Het is volgens mij niet de bedoeling dat je rechtstreeks grub.cfg gaat aanpassen.
Zie ook de wiki hierover:
Citaat
Het belangrijkste stuurbestand voor GRUB 2 is grub.cfg. Het "vervangt" in zekere zin /boot/grub/menu.lst uit de vorige versie, met als belangrijk verschil dat het NIET de bedoeling is om grub.cfg rechtstreeks te wijzigen.

De juiste manier om een wijziging door te voeren is door het aanpassen van /etc/default/grub, volgens de handleiding op de wiki.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/30, 22:27:00 »
Beste mensen,

De tips kan ik niet uitvoeren.
Ik heb de versie opnieuw geïnstalleerd van de cd.
Hierna de taal ingesteld en ook de updatebeheer uitgevoerd.
Nu werkt het wel.

In de vorige update zag ik ook een stuurprogramma updating, waarschijnlijk is dit niet goed verlopen.

mvg

spidey

Spidey-Westland
Releases:   LinuxMint 20.2 una & Ubuntu 25.04 plucky