Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu - Apache rechten probleem  (gelezen 1568 keer)

[OPGELOST] Ubuntu - Apache rechten probleem
« Gepost op: 2010/09/28, 09:46:43 »
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in Linux en Ubuntu en kom niet uit het volgende probleem. Ik heb Ubuntu 9.10 draaien met Apache2 als webserver. De webroot staat op een aparte schijf met een NTFS filesysteem. Nu heb ik mijn rechten geregeld op deze schijf (fmask=022 en dmask=002) Apache runt als user apache in de groep www-data. De bestandsrechten worden in fstab geregeld bij het mounten (gemount in /media/web/ met als eigenaar apache en groep www-data) van de NTFS partitie. Tot hier werkt het prima.

Nu wil ik echter geen NTFS bestandssyteem maar een EXT3 bestandssysteem. Dus ik heb een nieuwe EXT3 partitie aangemaakt met de webroot bestanden erop. Eigenaar van de bestanden is user apache en hoofdgroep is www-data. Voor de eenvoud even alle permissies naar 775 gezet.

Als ik nu de EXT3 partitie mount in media/web in plaats van de NTFS partitie dan krijg ik in de browseer een 403 forbidden error. Tevens kan ik ook op FTP niveau geen verbinding meer krijgen met PROFTPD. Als ik verder niets wijzig en de NTFS partitie weer mount dan gaat het weer goed.

De eigenaar van de bestanden zijn gelijk, de groep ook en de bestandsrechten ook. Waar moet ik het hiet zoeken in de rechten van de user apache? Of moet ik de rechten anders maken bij het mounten van de EXT3 partitie? Momenteel als optie "defaults" meegegeven.