Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu - Apache rechten probleem  (gelezen 1568 keer)

[OPGELOST] Ubuntu - Apache rechten probleem
« Gepost op: 2010/09/28, 09:46:43 »
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in Linux en Ubuntu en kom niet uit het volgende probleem. Ik heb Ubuntu 9.10 draaien met Apache2 als webserver. De webroot staat op een aparte schijf met een NTFS filesysteem. Nu heb ik mijn rechten geregeld op deze schijf (fmask=022 en dmask=002) Apache runt als user apache in de groep www-data. De bestandsrechten worden in fstab geregeld bij het mounten (gemount in /media/web/ met als eigenaar apache en groep www-data) van de NTFS partitie. Tot hier werkt het prima.

Nu wil ik echter geen NTFS bestandssyteem maar een EXT3 bestandssysteem. Dus ik heb een nieuwe EXT3 partitie aangemaakt met de webroot bestanden erop. Eigenaar van de bestanden is user apache en hoofdgroep is www-data. Voor de eenvoud even alle permissies naar 775 gezet.

Als ik nu de EXT3 partitie mount in media/web in plaats van de NTFS partitie dan krijg ik in de browseer een 403 forbidden error. Tevens kan ik ook op FTP niveau geen verbinding meer krijgen met PROFTPD. Als ik verder niets wijzig en de NTFS partitie weer mount dan gaat het weer goed.

De eigenaar van de bestanden zijn gelijk, de groep ook en de bestandsrechten ook. Waar moet ik het hiet zoeken in de rechten van de user apache? Of moet ik de rechten anders maken bij het mounten van de EXT3 partitie? Momenteel als optie "defaults" meegegeven.

Graag een reactie als je een idee hierover hebt......

Groeten,
Marc
« Laatst bewerkt op: 2010/09/28, 13:13:35 door GRAPHXstudio »

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu - Apache rechten probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/28, 10:16:13 »
Dag Marc, welkom op dit forum!
Ten eerste wil ik even zeggen dat je een duidelijk verhaal hebt. En in mijn ogen lijkt het qua rechten wel goed te zitten. Ik weet je probleem niet zo 1, 2, 3, maar zal vertellen hoe het bij mij werkt.
Zelf heb ik ook ergens de DocumentRoot op een NTFS schijf staan. Deze schijf is gewoon als mijn gebruiker gemount (dus niet als www-data) en de rechten op bestanden zijn (-rwxr-xr-x). Dus vooral leesrechten en uitvoerrechten voor iedereen.

Op ext3 hebben de bestanden gewoon mijn user als eigenaar en groep. En de rechten zijn (-rw-r--r--).

Als ik nu de EXT3 partitie mount in media/web in plaats van de NTFS partitie dan krijg ik in de browseer een 403 forbidden error. Tevens kan ik ook op FTP niveau geen verbinding meer krijgen met PROFTPD. Als ik verder niets wijzig en de NTFS partitie weer mount dan gaat het weer goed.
Hier mis ik een beetje wat je precies doet. Ik neem aan /media/web. En verder, wat staat er precies in je Apache config? Misschien moet je apache herstarten wanneer je een andere partitie mount?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/28, 11:18:56 »
Wazzzaaa,

Bedankt voor je snelle reactie!  :D Volgens mij heb ik al geprobeerd om de EXT3 partitie onder mijn eigen user te mounten, maar kan het altijd nog eens proberen.

...... ondertussen OPGELOST!!!

Zo besteed je daar een heel avondje aan en kom je niet tot een oplossing en zo is het ook zo gelukt! BIJNA alle rechten stonden goed. Ik kwam erachter dat mijn mount folder ook verdween bij het umount commando. Nu de rechten van de mount folder (/media/web/) even aangepast aan de user apache en chmod 775 en VOILÁ het werkt!!!

Bedankt voor je reactie, heeft toch geholpen hoor!

Groeten,
marc.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/28, 11:39:38 »
Mooi zo! Kun je even [OPGELOST] voor de titel van je eerste post zetten...
Zie http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [OPGELOST] Ubuntu - Apache rechten probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/28, 13:14:53 »
Mijn excuses, meteen gedaan natuurlijk!!!

=D =D