Als ik het goed heb begrepen is dit dus de standaard installatie van ubuntu geweest. Sdb2 is een primaire partitie die bovendien extended is gemaakt. Daarin zit in dit geval maar 1 logische partitie die automatisch sdb5 als naam krijgt, want dat is de naam die de eerste logische partitie altijd krijgt (i.v.m. de mogelijkheid tot 4 primaire partities). Die logische partitie wordt als swap gebruikt. Dat betekent dat je 3 primaire partities overhebt (of evt. later kunt aanmaken) voor 3 OS. De bijbehorende swaps (voor elk OS 1 nodig?) kun je allemaal kwijt in de extended partitie als sdb5,6,7,etc)
Bovendien geldt "Linux kan als één van de weinige besturingssystemen opstarten van een logische partitie" dus in principe is het max. aantal OS dat erop kan zelfs meer dan 3, want die gaan met de swaps dan samen in de extended partitie. Je moet de ruimte op de schijf alleen goed verdelen.
Ik dacht dat sdb2 en sdb5 op verschillende stukken van de schijf stonden maar in de tabel staat dat het dezelfde blokken zijn, had ik niet goed naar gekeken

. Door die extended partitie structuur krijg je dus dat dezelfde blokken twee namen hebben (sdb2 en sdb5). Ik dacht juist dat sdb de hele schijf was en sdb1,2,3,4,5,6,7 etc steeds een ANDER deel daarvan was (zonder overlap), en dat het hele verhaal over primaire , extended, logische partities alleen bij windows hoorde, maar helaas.
Ik hou liever mijn hele file structuur binnen 1 primaire partitie.
Ik kan later toch nog een primaire partitie aanmaken voor ubuntu 10.10 als ik dat wil? (waarbij ik sdb2 dan hernoem tot sdb3)
Mvg, Al