Hallo Boudewijn,
Ik wou dat ik meer kon helpen maar eveneens heb ik deze plotse systeem freezes zonder reden en random.
Soms werkt pc 2 weken zonder één probleem, En andere keren freezed hij tot 3 maal toe op een dag.
Mijn pc gigabyte MB ep 45 T Intel duo 3.33 Ghz 4gb 1066 ddr2 ram.
Sinds ik ubuntu 10.04 heb geïnstalleerd loopt hij af en toe vast . Geen log meldingen nergens te vinden.
Geen, cpu's overload. Alle ram test cpu test hd test zijn ok en volledig foutloos.
Eveneens heb ik bij het opzoeken van een mogelijke oplossing velen tegen gekomen met dit probleem.
Alle bugs hieromtrent zijn tot heden niet opgelost. het doet zich voor op zowat alle hardware van laptops tot desktops en verschillende hardware merken.
De enige gemeenschappelijke faktor is dat het steeds INtel chipsets betreft
Ook blijkt het voornamelijk de 64 bits versie te zijn.
De enige oplossing (eigenlijk geen oplossing maar work around ) blijkt :
Installatie van 32 bits versie .
Downgrade naar versie 9.10 of lager.
De freezes zouden ook kunnen komen van ext4 bestands systeem.
Sommigen hebben 10.04 op ext3 geïnstalleerd en dan blijken deze freezes ook op te houden.
Verder zijn er nogal veel bugs in 10.04 (ook reeds in 9.10 ) aangaande audio video en tv kaarten.
Te veel hard coded options aangaande file systems, Bv je kan je fat32 mount opties niet meer wijzigen
Wat zéér ergerlijk is voor usb sticks. Tenzij je de modules na de code gepatched te hebben hercompileerd.
Of een fstab entry maakt dat is wel ok voor een hd maar voor elke usb stick die je gebruikt

Tot 9.04 was ubuntu vlekkeloos (of toch bijna) maar sinds 9.10 sterk berg afwaarts.
Op dit ogenblik behoud ik nog mijn 10.04 met hoop dat toekomstige upgrades gaan verbeteren.
Maar als de volgende Major release dezelfde fenomenen vertoond en dezelfde bergafwaartse trent volgt
ga ik terug over op Debian Ok de kernel is daar niet echt up to date Maar wel stabiel.
Soms lijkt het mij dat Ubuntu windows vista wil kloppen in bugs en onstabiliteit.
Maar windows rommel komt er bij mij niet meer op.
Met de hoop dat Ubuntu terug verbeterd in de toekomst
gr christophe