Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde Systeem Crash Ubuntu 10.04  (gelezen 7983 keer)

Offline mrGee

• Lid
Re: Vreemde Systeem Crash Ubuntu 10.04
« Reactie #25 Gepost op: 2010/07/01, 12:31:01 »
Dus ik had waarschijnlijk het zeldzame contact foutje. ??? :o Wat ik wil raar vind omdat Ubuntu wel de volle 4 GB vond?

De info uitwisseling over de grootte van dat geheugen gaat over andere datapaden als de
daadwerkelijke adressering, dus kan dat inderdaad.

-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #26 Gepost op: 2010/07/05, 15:29:34 »
Een tijdje de pc minder intensief gebruikt. Maar vandaag had ik weer twee freezes. Ik was aan het luisteren naar een mp3 en een beetje de tour aan het kijken via VLC en en alles liep weer vast.

Hebben meer mensen hier last van of gehad zoja wat is de oplossing.

@ mrGee
Memtest nu perfect geen errors ook Disk Utility via live-CD gaf File system clean.

\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/25, 12:39:52 »
Hallo Boudewijn,

Ik wou dat ik meer kon helpen maar eveneens heb ik deze plotse systeem freezes zonder reden en random.
Soms werkt pc 2 weken zonder één probleem, En andere keren freezed hij tot 3 maal toe op een dag.

Mijn pc gigabyte MB ep 45 T Intel duo 3.33 Ghz 4gb 1066 ddr2 ram.
 Sinds ik ubuntu 10.04 heb geïnstalleerd loopt hij af en toe vast . Geen log meldingen nergens te vinden.
Geen, cpu's overload. Alle ram test cpu test hd test zijn ok en volledig foutloos.
Eveneens heb ik bij het opzoeken van een mogelijke oplossing velen tegen gekomen met dit probleem.
Alle bugs hieromtrent zijn tot heden niet opgelost. het doet zich voor op zowat alle hardware van laptops tot desktops en verschillende hardware merken.

De enige gemeenschappelijke faktor is dat het steeds INtel chipsets betreft
Ook blijkt het voornamelijk de 64 bits versie te zijn.

De enige oplossing (eigenlijk geen oplossing maar work around ) blijkt :

Installatie van 32 bits versie .
Downgrade naar versie 9.10 of lager.
De freezes zouden ook kunnen komen van ext4 bestands systeem.
Sommigen hebben 10.04 op ext3 geïnstalleerd en dan blijken deze freezes ook op te houden.

Verder zijn er nogal veel bugs in 10.04 (ook reeds in 9.10 ) aangaande audio video en tv kaarten.
Te veel hard coded options aangaande file systems, Bv je kan je fat32 mount opties niet meer wijzigen
Wat zéér ergerlijk is voor usb sticks. Tenzij je de modules na de code gepatched te hebben hercompileerd.
Of een fstab entry maakt dat is wel ok voor een hd maar voor elke usb stick die je gebruikt ???

Tot 9.04 was ubuntu vlekkeloos (of toch bijna) maar sinds 9.10 sterk berg afwaarts.

Op dit ogenblik behoud ik nog mijn 10.04 met hoop dat toekomstige upgrades gaan verbeteren.

Maar als de volgende Major release dezelfde fenomenen vertoond en dezelfde bergafwaartse trent volgt
ga ik terug over op Debian Ok de kernel is daar niet echt up to date Maar wel stabiel.

Soms lijkt het mij dat Ubuntu windows vista wil kloppen in bugs en onstabiliteit.
Maar windows rommel komt er bij mij niet meer op.

Met de hoop dat Ubuntu terug verbeterd in de toekomst

gr christophe

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/25, 12:48:12 »
Maatregelen die je kunt nemen:
- doe een geheugenproef (RAM) vanuit het Grubmenu en vervang rot geheugen;
- flits het BIOS van je moederbord naar de nieuwste versie;
- schakel de visuele effecten uit en gebruik geen Compiz meer.

« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/25, 19:51:35 »
Ik had gisteren ook eenmaal dat mijn systeem vast liep, de muis en toetsenbord reageerde totaal niet meer, maar de flash player ging wel door met afspelen en het geluid stopte er ook niet mee, maar ging ook gewoon door. Verder heb ik nog nergens last van gehad dus ik laat het voorlopig zo, als het weer gebeurt zal ik kijken wat eraan gedaan kan worden, maar ik denk laat even weten dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/27, 16:46:25 »
Maatregelen die je kunt nemen:
- doe een geheugenproef (RAM) vanuit het Grubmenu en vervang rot geheugen;
- flits het BIOS van je moederbord naar de nieuwste versie;
- schakel de visuele effecten uit en gebruik geen Compiz meer.

Dank U voor het antwoord,

Maar dat alles is reeds gedaan, En er zijn geen foutmeldingen enz... alles 100 % ok
Het freeze probleem doet zich alleen voor af ubuntu 10.04 en dit voor zééér véél andere personen.
De enige common factors zijn  Het is steeds Intel chipset (met ubuntu 64 bits versie) ook hebben ze allen nvidia video kaart (zowat alle types). eveneens is het  ext4 als bestand systeem.
De freezes zijn echt random zonder enige uitleg en of foutmelding (ook nieŧ in pc bios). Soms tot weken niets en dan plots enkele malen snel op elkaar.En soms 1 maal en weer weken niets.

Dit alles af ubuntu 10.04 . Vorige versies hebben ,dit probleem nooit gehad.

Dus inderdaad een compleet mysterie. En zéér moeilijk te traceren door zijn onregelmatigheid en gebrek aan enige foutmelding.

gr christophe

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/27, 17:17:36 »
Hmmm.... Probeer eens, of het helpt wanneer je het fabrieksstuurprogramma van Nvidia voor de videokaart, uitschakelt. Dan stap je automatisch over op het open-bron-stuurprogramma voor je Nvidia videokaart.

« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/28, 04:21:42 »
Hmmm.... Probeer eens, of het helpt wanneer je het fabrieksstuurprogramma van Nvidia voor de videokaart, uitschakelt. Dan stap je automatisch over op het open-bron-stuurprogramma voor je Nvidia videokaart.

De Hmmm.... is wel degelijk op zijn plaats. Maar hier heb ik nu de ubuntu advised en tested driver voor mijn video kaart in gebruik. Ik kan eventueel een andere driver instaleren (173) maar is niet aangeraden .  Voor de rest weet ik zelfs niet hoe ik mijn huidige driver voor de video kaart kan deactiveren en de basis gebruiken (ik veronderstel dat U de basis nv linux driver bedoeld die echter geen 2D of 3D support heeft en deze heb ik wel nodig). Met debian is dat eenvoudig te verwezenlijken maar met ubuntu dus niet meer. Maar na dit gedaan (tenminste als ik weet hoe in ubuntu ????) te hebben moet ik pc zeker nog een tweetal weken laten draaien zo en jammer genoeg kan ik niet met een zo verminderde driver zolang werken . Trouwens Op een andere pc heb ik debian lenny draaien daar de nvidia laatste drivers van nvdia rechtsreeks en deze gecompileerd in mijn kernel en gaat alles goed. Nee het blijkt wel degelijk een zwaar probleem in 10.04 de video (xorg ) kan een van de mogelijke oorzaken zijn maar ik denk niet op zich zelf. Ik begin te vermoeden dat het probleem zich werkelijk in de kernel bevind  nu heb ik de 2.6.32-22.36 generic kernel.
de basis kernel voor 10.04 is minimaal 2.6.32  9.10 zit op 2.6.31 xxxx   en dan zijn er geen problemen en de nvidia drivers zijn echter wel dezelfde als nu.Met debian (lenny) zit men echter nog op 2.6.26 xxx hoewel de sid versie nu nog steeds in testing ook en kernel 2.6.32 zal hebben denk ik . Als deze uitkomt zal ik eens proberen op mij  huidige pc.

gr christophe 

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/28, 10:38:11 »
De kernel staat al enige tijd op 2.6.32-24. Je hebt dus een te oude kernel. Hoe kan dat?

« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/29, 11:00:14 »
De kernel staat al enige tijd op 2.6.32-24. Je hebt dus een te oude kernel. Hoe kan dat?

sorry had de verkeerde doorgegeven kernel staat wel degelijk op 2.6.32-24.41 nu

De 2.6.32-22 was nog aanwezig maar ik boot met de 2.6.32-24.41 (heb de 2.6.32-22 ondertussen volledig verwijderd)
De niet meer nodige 2.6.32-22 kernel related stuff zoals headers en zo heb ik eveneens verwijderd.

In mijn bios heb ik ook ram profiel van turbo naar fast gebracht (is default setting). Tot hiertoe nog geen freeze gehad sinds dan maar
zeker dat het ok is kan ik nog niet met zekerheid weten daar het soms wel twee weken ging zonder één enkele freeze.
Tja dat is wel de pest met zulke random crashes zonder error melding.

Als de pc nu een drietal weken zonder probleem loopt, zal ik ram nog eens terug op turbo zetten om te zien of het probleem
zich opnieuw voordoet.

ps de nividia driver is de linux NVIDIA kernel module x86_64 195.36.24 (Maar aan die ligt het probleem zo goed als zeker niet)

gr christophe

« Reactie #35 Gepost op: 2010/09/04, 21:49:56 »
Hallo Pjotr,

Heb toch weer eens een freeze gehad. Nu heb ik wel denk enig idee van waar het zou kunnen komen.
De freeze is ditmaal voorgekomen gedurende het kopieren van 120 GB of video's naar andere schijf.
Bij de eerste start van pc na reset heb ik in de log gezien dat er blijkbaar problemen waren met sda1
[    4.868112] EXT4-fs (sda1): INFO: recovery required on readonly filesystem
[    4.868115] EXT4-fs (sda1): write access will be enabled during recovery
[    6.110195] ieee1394: Host added: ID:BUS[0-00:1023]  GUID[002b7aa800001fd0]
[    7.182816] EXT4-fs (sda1): orphan cleanup on readonly fs
[    7.182821] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 16649995
[    7.182868] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 16649877
[    7.182879] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 15335437
[    7.182886] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 15335435
[    7.182891] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 15335434
[    7.182896] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 15335433
[    7.182901] EXT4-fs (sda1): ext4_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 15335432
[    7.182905] EXT4-fs (sda1): 7 orphan inodes deleted
[    7.182907] EXT4-fs (sda1): recovery complete

Na het surfen op web Heb ik enkelen gevonden die sinds ext4 ook freeze problemen hebben.
Toevallig (nu denk ik juist niet zo toevallig) heb ik dezelfde HD als deze namelijk WD raptor schijven (zijn zéér snelle)
Deze personen hebben deze nu wel in raid array gezet vandaar komen de problemen sneller. Nu begin ik te vermoeden dat het hiermee te maken heeft bij mij.
De freeze problemen zijn ontstaan na installatie van 10.04 LTS op deze pc ervoor ging alles goed
Het lijkt erop dat er ergens een runtime error optreed die de pc al eens freezed

Vandaar ga ik Eerst proberen een volledige ubuntu clean install te doen maar ditmaal ext3 gebruiken i.p.v. de standaard ext4.
Verder heb ik gelezen dat ubuntu aan het ext4 probleem is aan het werken en er een verbeterde versie zou komen in maverick.

Ik laat wel weten als het beter gaat met ext3

gr christophe

« Reactie #36 Gepost op: 2010/09/05, 12:49:37 »
hallo nog eens en hhhm

Nu terug met ext3 op ubuntu 10.04

Mijn ram is terug op full speed, heavy restore operations zijn gedaan (meer dan 200 GB aan data) met ram op full speed.

Tot hiertoe geen enkele freeze. Installatie van ubuntu vlekkeloos verlopen (nog geen 20 min voor de basis)
Toen ik de eerste maal 10.04 installeerde op ext4 heb ik gedurende installatie een crash gehad net na het formateren.
Bij de herinstallatie was het gelukt maar de installatie had toch zéér lang geduurd.
Mijn average copy speed van ene schijf naar andere bedroeg voor zware data block's mixed up +- 32 MBs op ext4 met trage ram instelling
Nu is deze +- 59 MBs snelle ram instelling.(Bijna dubbel  :)  ) Ram staat nu op extreme performance

Als het nu een goede week zo blijft zonder freeze ga ik hierover een bug repport zenden
aangaande ext4 in combinatie met snelle HD en snelle ram.

gr christophe

« Reactie #37 Gepost op: 2010/09/07, 17:38:14 »
Hallo Allen,

Daar inderdaad met ext3 alles perfect loopt en er geen freezes optreden heb ik een Algemeen bugrepport gezonden naar ubuntu. Aangaande ext4.

Dit daar mijn specifieke probleem alleen en slechts alleen met ext4 optreed. Het surfen op het web heeft mij ook gebracht bij meerdere gevallen van het probleem met gelijkaardige hardware.
Het probleem is ook niet grafisch of zo maar blijkt wel degelijk ext4 kernel code related.
Ik kon geen specifiek bug report (reeds bestaand vinden afgezien van de vele ubuntu forum meldingen over het probleem).

Moesten er andere personen zijn en je bent zeker dat het probleem enkel ontstaat met ext4 kan je je gerust aansluiten bij

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/e2fsprogs/+bug/632346

p.s. Ik heb deze bug bij e2fsprogs package gezet maar verwacht dat het zal verplaatst worden daar het vermoedelijk
ext4 kernel code probleem is en zelf weet ik niet goed welk linux package eraan te verbinden.

Indien het verplaatst wordt zal ik hier de nieuwe locatie zenden.

Maar sluit je enkel erbij aan indien je probleem komt door ext4 Dus je pc moet goed lopen met dezelfde ubuntu met name 10.04 64 bits op ext3.
Dit is om te vermijden dat er reports inkomen van zaken die niets met ext4 te maken hebben.

gr christophe