Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Updaten van Ubuntu zonder internetverbinding...  (gelezen 1558 keer)

[OPGELOST] Updaten van Ubuntu zonder internetverbinding...
« Gepost op: 2010/09/04, 13:50:12 »
Hoi allemaal,

Ik had een vraagje met betrekking tot het updaten van Ubuntu zonder internetverbinding. Deze vraag komt voort omdat ik van mijn baas groen licht heb gekregen (jippie!) om vier Windows XP-machines om te toveren tot Ubuntu-machines. Deze computers worden vooral ingezet in een internetloze omgeving, waarbij mensen de gelegenheid krijgen (deelnemers die bij ons een traject doorlopen) om met name gebruik te maken van OpenOffice, zodat we deze deelnemers kunnen leren hoe zij bijvoorbeeld een CV maken, of een sollicitatiebrief kunnen opstellen.

De huidige OS die erop staat is Windows XP. Je zult begrijpen dat ik constant de antivirusscanners handmatig moest updaten, omdat er anders (via USB-sticks) virussen binnen kunnen komen. Dat is al eens vaker gebeurd, en ik baalde ervan om mijn dure tijd te besteden aan het verwijderen van die ongewenste bende. Ik heb mijn baas ervan kunnen overtuigen dat het virusverhaal niet opgaat als er Ubuntu op staat geïnstalleerd, en dat het onderhouden van het systeem veel tijd kan besparen.

Nu is het zo dat ik mijn vraag stel, omdat ik uiteraard wèl gebruik wil maken van het updatesysteem, zodat de programma's die onder Ubuntu staan geïnstalleerd eventuele verbeteringen meekrijgen bij de update.

Nu is mijn vraag: is er een manier om Ubuntu te updates mee te laten krijgen die er de afgelopen tijd zijn vrijgegeven (bijvoorbeeld via een deb-bestand), zonder dat ik verbinding hoef te maken via internet? Het zou eventueel wel kunnen via een dongle (anders kan niet, omdat mijn werk op een afgelegen plek ligt waar geen kabelverbinding mogelijk is), maar zelfs met een dongle is de ontvangst vaak slecht (vanwege de uithoek waarin mijn werk ligt).

Zelf zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten doen, behalve dan hooguit bij elke versie-upgrade (de zogenaamde "punt-versie) de boel opnieuw te installeren. Maar kan het dus ook zonder (zeg maar op de Windows-manier, door het installeren van een verzamelde installatiebestand?

Groetjes,
Marqeaux.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 00:48:44 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Updaten van Ubuntu zonder internetverbinding...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/04, 14:30:57 »
Kijk eens naar het programma 'APTonCD', staat in je software center.
APTonCD

Nadeel hiervan is wel, dat jouw machine sychrone moet lopen met die andere PC's.
Een ander punt, het lijkt dat de ontwikkeling ook een beetje stilstaat voor dit tool.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/04, 17:09:52 »
Wanneer je de updates van een "standaard" installatie wilt, dan kan je ook een CD branden met de dailybuild van Ubuntu.
Voeg de CD toe aan synaptic en de rest gaat vanzelf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/04, 18:30:14 »
Een daily build is niet noodzakelijk de laatste versie van een reeds uitgekomen versie. De laatste daily-live of daily is op dit moment van 10.10. En dat is een test versie. Dus die zou ik niet zomaar op gebruiken.

Wat je wel kan doen is op een usb een Opstartschijf aanmaken of erop installeren. Daar kan je dan thuis de updates binnen halen en terug op het werk kan je met die usb de updates via Synaptic toevoegen en daarvandaan waarschijnlijk ook updaten. Maar dat moet je uitproberen of dat zo lukt.

Kan niet zo direct zeggen waar die opgeslagen worden.
Maar dat zullen anderen wel weten.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/04, 18:37:34 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/04, 20:51:15 »
Die bestanden staan in

/var/cache/apt/archives
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/05, 01:52:14 »
Hoi,

Aha... ik ga binnenkort dan even onderzoeken wat jullie tips opleveren. Ik ga gewoon even pielen zodra ik met de omzettingsklus aan de gang ga. Ik koppel het dan wel terug op het forum wat de ervaringen zijn.

Bedankt alvast voor jullie hulp! ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/05, 03:12:54 »
Kijk hier eens naar: http://keryxproject.org/
Dat lijkt me precies wat jij wil.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/05, 09:53:24 »
Kijk hier eens naar: http://keryxproject.org/
Dat lijkt me precies wat jij wil.
+1

Lijkt wel een beetje een verbeterde opvolger van APTonCD, maar nu op een USB stick.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/06, 11:55:30 »
Ja inderdaad, dat lijkt inderdaad op hetgeen ik zoek. Ik ga eerst nog op vakantie, maar na mijn vakantie ga ik met deze computers aan de slag. Zodra ik alle PC's voorzien heb van "ons" besturingssysteem, dan ga ik Keryx zeker uitproberen.

Uiteraard laat ik jullie weten hoe de ervaringen daarmee zijn.

Toch wel weer geweldig dat zoiets kan! Over het veiligheidsaspect maak ik me geen zorgen (de PC's worden toch niet op het internet aangesloten), maar het zou wel leuk zijn om eventuele softwareverbeteringen door te kunnen voeren op een offline systeem. Top!

Bedankt uiteraard ook weer voor de nuttige tips!  ;)

Aantekening op 08/09/2010: Ik zet dit draadje voorlopig even als "opgelost" in het forum, omdat ik er wel vertrouwen in heb dat Keryx hetgeen is wat ik zoek. Mocht blijken dat het anders is, dan heropen ik dit draadje weer.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 00:51:24 door Marqeaux »