Hoi allemaal,
Ik had een vraagje met betrekking tot het updaten van Ubuntu zonder internetverbinding. Deze vraag komt voort omdat ik van mijn baas groen licht heb gekregen (jippie!) om vier Windows XP-machines om te toveren tot Ubuntu-machines. Deze computers worden vooral ingezet in een internetloze omgeving, waarbij mensen de gelegenheid krijgen (deelnemers die bij ons een traject doorlopen) om met name gebruik te maken van OpenOffice, zodat we deze deelnemers kunnen leren hoe zij bijvoorbeeld een CV maken, of een sollicitatiebrief kunnen opstellen.
De huidige OS die erop staat is Windows XP. Je zult begrijpen dat ik constant de antivirusscanners handmatig moest updaten, omdat er anders (via USB-sticks) virussen binnen kunnen komen. Dat is al eens vaker gebeurd, en ik baalde ervan om mijn dure tijd te besteden aan het verwijderen van die ongewenste bende. Ik heb mijn baas ervan kunnen overtuigen dat het virusverhaal niet opgaat als er Ubuntu op staat geïnstalleerd, en dat het onderhouden van het systeem veel tijd kan besparen.
Nu is het zo dat ik mijn vraag stel, omdat ik uiteraard wèl gebruik wil maken van het updatesysteem, zodat de programma's die onder Ubuntu staan geïnstalleerd eventuele verbeteringen meekrijgen bij de update.
Nu is mijn vraag: is er een manier om Ubuntu te updates mee te laten krijgen die er de afgelopen tijd zijn vrijgegeven (bijvoorbeeld via een deb-bestand), zonder dat ik verbinding hoef te maken via internet? Het zou eventueel wel kunnen via een dongle (anders kan niet, omdat mijn werk op een afgelegen plek ligt waar geen kabelverbinding mogelijk is), maar zelfs met een dongle is de ontvangst vaak slecht (vanwege de uithoek waarin mijn werk ligt).
Zelf zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten doen, behalve dan hooguit bij elke versie-upgrade (de zogenaamde "punt-versie) de boel opnieuw te installeren. Maar kan het dus ook zonder (zeg maar op de Windows-manier, door het installeren van een verzamelde installatiebestand?
Groetjes,
Marqeaux.