Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Branden van images werkt ineens niet meer  (gelezen 7055 keer)

Offline heir4c

• Lid
Re: Branden van images werkt ineens niet meer
« Reactie #25 Gepost op: 2010/08/05, 21:20:22 »
Via Locaties>Computer kan je naar het icoon van je cdrom speler. Wat zie je daar staan?
Klik ook eens rechts op het paneel bovenaan en kies: Toevoegen aan paneel
Kies nu: schijfkoppelaar en klik op Toevoegen.
Zie je nu een icoontje van de cd op het paneel?

Wat heb je gedaan voordat je de rechten veranderde? Heb je iets geïnstalleerd?
Beschrijf je stappen, a.u.b.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #26 Gepost op: 2010/08/06, 07:59:55 »
Bedankt voor je tips, ik ga er vanavond of dit weekend naar kijken, ik ben nu op het werk.
Ik heb onlangs libdvdcss2 geinstalleerd. Iets zegt me dat er daarmee te maken heeft. Ik brand niet heel vaak CD's, maar de laatste keer dat ik een CD brandde was voordat ik libdvdcss2 geïnstalleerd had.
Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Wat de rechten betreft: ik heb k3b en cdrecord volledig verwijderd en toen k3b nog eens opnieuw geïnstalleerd. K3B gebruikt de cdrom-group, waar ik zelf ook lid van ben.

Er is wel iets op de laatste CD gebrand, maar hij is niet leesbaar, ook op een Ramen-PC doet hij het niet.

Overigens ben ik nog bezig om de vervanger van Wodim te installeren. De make e.d. heb ik al gedaan, maar toen was het weer tijd voor andere dingen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/06, 08:01:57 door Santtu Pikkarainen »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/06, 08:04:31 »
Bedankt voor je tips, ik ga er vanavond of dit weekend naar kijken, ik ben nu op het werk.
Ik heb onlangs libdvdcss2 geinstalleerd. Iets zegt me dat er daarmee te maken heeft. Ik brand niet heel vaak CD's, maar de laatste keer dat ik een CD brandde was voordat ik libdvdcss2 geïnstalleerd had.

Wat de rechten betreft: ik heb k3b en cdrecord volledig verwijderd en toen k3b nog eens opnieuw geïnstalleerd. K3B gebruikt de cdrom-group, waar ik zelf ook lid van ben.

Er is wel iets op de laatste CD gebrand, maar hij is niet leesbaar, ook op een Ramen-PC doet hij het niet.

Overigens ben ik nog bezig om de vervanger van Wodim te installeren. De make e.d. heb ik al gedaan, maar toen was het weer tijd voor andere dingen.

Die cd die je gebrand hebt, heb je dat gedaan als multisession cd? Of als een afgesloten cd? En wat heb je erop gezet? Gewoon data of muziek?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/06, 08:16:39 »
....

Dat kan ik niet zeggen maar is het pakket: ubuntu-restricted-extras geïnstalleerd? Daar zitten al de codecs in.

libdvdcss is een pakket van medibuntu en heb dit niet op mijn laptop. (Wel op mijn pc maar is een tweedehands aangekochte pc van iemand op dit forum en deze was al volledig geïnstalleerd/aangepast met ubuntu. Die persoon heeft er verschillende zaken bij geïnstalleerd, en het werkt zo goed dat ik er af blijf.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/06, 08:17:01 »

Die cd die je gebrand hebt, heb je dat gedaan als multisession cd? Of als een afgesloten cd? En wat heb je erop gezet? Gewoon data of muziek?

Het is een afgesloten CD. Ik wilde TheUltimateBootCd branden vanaf een iso. Dit probeer ik voordat ik met de dvd aan de gang ga. De laatste succesvolel CD die ik had gebrand was overigens TUBCD...

« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/06, 08:19:03 »
....

Dat kan ik niet zeggen maar is het pakket: ubuntu-restricted-extras geïnstalleerd? Daar zitten al de codecs in.

libdvdcss is een pakket van medibuntu en heb dit niet op mijn laptop. (Wel op mijn pc maar is een tweedehands aangekochte pc van iemand op dit forum en deze was al volledig geïnstalleerd/aangepast met ubuntu. Die persoon heeft er verschillende zaken bij geïnstalleerd, en het werkt zo goed dat ik er af blijf.)

Hmmm.... ik dacht die extra's wel te hebben, maar kon geen DVD rippen, daar had ik libdvdcss voor nodig. Ik ga toch eens kijken of ik die libdvdcss weer kan de-installeren. Iets zegt me dat dat de bron van de ellende is.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/06, 08:19:32 »

Het is een afgesloten CD. Ik wilde TheUltimateBootCd branden vanaf een iso. Dit probeer ik voordat ik met de dvd aan de gang ga. De laatste succesvolel CD die ik had gebrand was overigens TUBCD...

Je weet dat je een .iso als een image moet branden en niet als data toch? Je hebt de kans dat als je een .iso als data brand dat ie dan niks ziet. In feite zet je gewoon de ruwe iso bestand op een cd. Als je de .iso brand als image wordt ie en uitgepakt en goed op de cd gezet.
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/06, 08:21:43 »

Je weet dat je een .iso als een image moet branden en niet als data toch? Je hebt de kans dat als je een .iso als data brand dat ie dan niks ziet. In feite zet je gewoon de ruwe iso bestand op een cd. Als je de .iso brand als image wordt ie en uitgepakt en goed op de cd gezet.

Ik heb gewoon in K3B dubbelgeklikt op de .iso. Maar daar zeg je wel iets waar ik even naar moet kijken....  :rolleyes:

Offline nomko

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/06, 08:24:26 »
....

Hmmm.... ik dacht die extra's wel te hebben, maar kon geen DVD rippen, daar had ik libdvdcss voor nodig. Ik ga toch eens kijken of ik die libdvdcss weer kan de-installeren. Iets zegt me dat dat de bron van de ellende is.

Nee, er niet afhalen. Je hebt die bestand nodig om DVD's te kunnen afspelen. Is een onderdeel van het multimedia gebeuren onder Linux die niet standaard mee geinstalleerd wordt.
Wat je ook moet gaan doen is het volgende:

1)
Open een terminal

2)
Neem de volgende code  volledig over:
sudo wget --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list http://www.medibuntu.org/sources.list.d/$(lsb_release -cs).list && sudo apt-get --quiet update && sudo apt-get --yes --quiet --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring && sudo apt-get --quiet update
Let op: volg de instructies op die in de terminal verschijnen, o.a. wachtwoord invoeren

3)
Neem dan het volgende over:
Heb je een 32-bits systeem:
sudo apt-get install w32codecs non-free-codecs libdvdcss2
En als je een 64-bits systeem hebt:
sudo apt-get install w64codecs non-free-codecs libdvdcss2

Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/06, 08:28:49 »
....

Nee, er niet afhalen. Je hebt die bestand nodig om DVD's te kunnen afspelen. Is een onderdeel van het multimedia gebeuren onder Linux die niet standaard mee geinstalleerd wordt.
Wat je ook moet gaan doen is het volgende:

1)
Open een terminal

2)
Neem de volgende code  volledig over:
sudo wget --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list http://www.medibuntu.org/sources.list.d/$(lsb_release -cs).list && sudo apt-get --quiet update && sudo apt-get --yes --quiet --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring && sudo apt-get --quiet update
Let op: volg de instructies op die in de terminal verschijnen, o.a. wachtwoord invoeren

3)
Neem dan het volgende over:
Heb je een 32-bits systeem:
sudo apt-get install w32codecs non-free-codecs libdvdcss2
En als je een 64-bits systeem hebt:
sudo apt-get install w64codecs non-free-codecs libdvdcss2

Ga ik thuis proberen! Heb je het idee dat ik een verkeerde versie van libdvdcss2 heb o.i.d.? Of iets niet volledig geïnstalleerd?

Offline nomko

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/06, 08:35:35 »

Ga ik thuis proberen! Heb je het idee dat ik een verkeerde versie van libdvdcss2 heb o.i.d.? Of iets niet volledig geïnstalleerd?

Nee, als het goed is heb je er maar 1 versie van. En die heb je zitten in de pakketten van Medibuntu, de PPA van Medibuntu voeg je toe in je softwarebronnen met die eerste regel met codes. En met de 2e regel code voeg je die 3 bestanden toe enw orden ze gelijk geinstalleerd. Wel ff goed opletten dat je de juiste versie neemt (32-bits / 64-bits).

Ik heb net ff gekeken in mijn synaptic en ik heb er 3 staan die beginnen met libdvd:

- libdvdcss2
- libdvdnav4
- libdvdread4

Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/08, 21:17:07 »
Nou, nadat ik de libdvd installatie nogeens gedaan had hen ik nog een keer geprobeerd een image te branden. Helaas, weer niet goed. Hij brandt wel, maar de disk is onleesbaar (en verziekt....).

De debug info:

Devices
-----------------------
HL-DT-ST DVD-ROM GDR8164B 0L06 (/dev/sr1, CD-ROM, DVD-ROM) [DVD-ROM, CD-ROM] [Geen] [%7]
HL-DT-ST DVDRAM GSA-4167B DL10 (/dev/sr0, CD-R, CD-RW, CD-ROM, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD-R DL, DVD+R, DVD+RW, DVD+R DL) [DVD-ROM, DVD-R sequentieel, DVD-R Dual Layer sequentieel, DVD-R Dual Layer Jump, DVD-RAM, DVD-RW met beperkte overschrijving, DVD-RW sequentieel, DVD+RW, DVD+R, DVD+R Dual Layer, CD-ROM, CD-R, CD-RW] [SAO, TAO, RAW, SAO/R96P, SAO/R96R, RAW/R16, RAW/R96P, RAW/R96R, Beperkt overschrijven] [%7]

System
-----------------------
K3b Version: 1.68.0
KDE Version: 4.3.2 (KDE 4.3.2)
QT Version:  4.5.2
Kernel:      2.6.31-22-generic

Used versions
-----------------------
cdrecord: 1.1.9

cdrecord
-----------------------
scsidev: '/dev/sr0'
devname: '/dev/sr0'
scsibus: -2 target: -2 lun: -2
Linux sg driver version: 3.5.27
Wodim version: 1.1.9
SCSI buffer size: 64512
Beginning DMA speed test. Set CDR_NODMATEST environment variable if device
communication breaks or freezes immediately after that.
TOC Type: 1 = CD-ROM
Driveropts: 'burnfree'
Device type    : Removable CD-ROM
Version        : 5
Response Format: 2
Capabilities   :
Vendor_info    : 'HL-DT-ST'
Identification : 'DVDRAM GSA-4167B'
Revision       : 'DL10'
Device seems to be: Generic mmc2 DVD-R/DVD-RW.
Current: 0x0009 (CD-R)
Profile: 0x0012 (DVD-RAM)
Profile: 0x0011 (DVD-R sequential recording)
Profile: 0x0015 (DVD-R/DL sequential recording)
Profile: 0x0016 (DVD-R/DL layer jump recording)
Profile: 0x0014 (DVD-RW sequential recording)
Profile: 0x0013 (DVD-RW restricted overwrite)
Profile: 0x001A (DVD+RW)
Profile: 0x001B (DVD+R)
Profile: 0x002B (DVD+R/DL)
Profile: 0x0010 (DVD-ROM)
Profile: 0x0009 (CD-R) (current)
Profile: 0x000A (CD-RW)
Profile: 0x0008 (CD-ROM)
Profile: 0x0002 (Removable disk)
Using generic SCSI-3/mmc   CD-R/CD-RW driver (mmc_cdr).
Driver flags   : MMC-3 SWABAUDIO BURNFREE
Supported modes: TAO PACKET SAO SAO/R96P SAO/R96R RAW/R16 RAW/R96P RAW/R96R
Drive buf size : 1053696 = 1029 KB
Drive DMA Speed: 2608 kB/s 14x CD 1x DVD
FIFO size      : 12582912 = 12288 KB
Speed set to 2822 KB/s
/usr/bin/wodim: DMA speed too slow (OK for 12x). Cannot write at speed 16x.
Track 01: data     0 MB         padsize:  212 KB
Track 02: data   292 MB        
Total size:      336 MB (33:20.17) = 150013 sectors
Lout start:      336 MB (33:22/13) = 150013 sectors
Current Secsize: 2048
ATIP info from disk:
  Indicated writing power: 5
  Is not unrestricted
  Is not erasable
  Disk sub type: Medium Type B, low Beta category (B-) (4)
  ATIP start of lead in:  -11834 (97:24/16)
  ATIP start of lead out: 359849 (79:59/74)
Disk type:    Short strategy type (Phthalocyanine or similar)
Manuf. index: 24
Manufacturer: SONY Corporation
Blocks total: 359849 Blocks current: 359849 Blocks remaining: 209836
Starting to write CD/DVD at speed  16.0 in real SAO mode for single session.
Last chance to quit, starting real write in    2 seconds.
   1 seconds.
   0 seconds. Operation starts.
Waiting for reader process to fill input buffer ... input buffer ready.
Performing OPC...
Sending CUE sheet...
Writing pregap for track 1 at -150
Starting new track at sector: 0
Track 01:    0 of    0 MB written.
WARNING: padding up to secsize.
Track 01: writing 212 KB of pad data.
Track 01: Total bytes read/written: 395784/614400 (300 sectors).
Writing pregap for track 2 at 300
Starting new track at sector: 450
Track 02:    0 of  292 MB written.
Track 02:    1 of  292 MB written (fifo 100%) [buf  94%]  16.5x.
...<stukje verwijderd>
Track 02:  292 of  292 MB written (fifo 100%) [buf  94%]  16.9x.
Track 02: Total bytes read/written: 306305024/306305024 (149563 sectors).
Writing  time:  150.193s
Average write speed  13.3x.
Min drive buffer fill was 7%
Fixating...
Fixating time:    8.046s
/usr/bin/wodim: fifo had 4832 puts and 4832 gets.
/usr/bin/wodim: fifo was 69 times empty and 891 times full, min fill was 0%.

cdrecord command:
-----------------------
/usr/bin/wodim -v gracetime=2 dev=/dev/sr0 speed=16 -sao driveropts=burnfree /usr/bin/cdrecord -data -tsize=149563s -
« Laatst bewerkt op: 2010/08/08, 21:21:30 door Wanda »

« Reactie #37 Gepost op: 2010/08/09, 20:40:16 »
Het probleem is nog niet opgelost! Vandaag heb ik een gegevensproject naar Cd geschreven. De CD gaat heel hard schrijven, maar nog steeds is er niets leesbaar!
Als ik via locaties naar cdrom0 ga krijg ik: mount: apparaat /dev/hdd bestaat niet

K3B zegt dat de Cd een volledoge Data-CD is, maar de inhoud wordt absoluut niet zichtbaar. Wie weet raad, ik tast nu echt in het duister!

Inmiddels al 3 CDs en 1 DVD hiermee verknald, beetje erg zonde...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #38 Gepost op: 2010/08/09, 20:56:23 »
Je brandprobleem heeft in elk geval niets te maken met libdvdcss2. Kan er onmogelijk invloed op hebben.

Waar ik wel aan denk:
- soms draaien KDE-progjes, zoals K3B, niet helemaal lekker in Gnome.
- je hebt K3B als root gedraaid, en dat is foute boel: het is immers een gebruikersprogje, en nu ligt je rechtensysteem in de knoop.
- je CD-brander zou krakkemikkig aan het raken kunnen zijn.

Je zou eens een schone herinstallatie kunnen overwegen, om je rechten weer goed te krijgen en meteen te kijken of er iets mis is met de brander: doet-ie nog steeds raar in een schone installatie, dan is het bijna zeker het apparaat dat het probleem is.

In die schone installatie zou ik het houden bij Brasero; geen K3B meer dus. Pak eventueel eens een proefversie van Nero voor Linux, en kijk eens hoe die presteert.

Schone herinstallatie doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Nero voor Linux haal je hier:
http://www.nero.com/enu/linux4.html
(kies de 32-bits Debian-versie)

« Reactie #39 Gepost op: 2010/08/10, 08:03:03 »
Dat is precies wat ik in gedachten had. Ik draai nog op 9.10 en wil uiteindelijk de stap naar 10.04 zeker maken, dit lijk tme het aangewezen moment. Ach, ik draai al probleemloos met Ubuntu sinds 8.04, dus dan mag een schone installatie wel weer een keer...

Overigens is het gedrag nu precies hetzelfde als toen ik K3B een keer als root draaide: wel branden, maar een onbruikbare CD.

Iedereen bedankt voor de hulp, als er nog problemen zijn na upgrade meld ik me wel weer.

Je brandprobleem heeft in elk geval niets te maken met libdvdcss2. Kan er onmogelijk invloed op hebben.

Waar ik wel aan denk:
- soms draaien KDE-progjes, zoals K3B, niet helemaal lekker in Gnome.
- je hebt K3B als root gedraaid, en dat is foute boel: het is immers een gebruikersprogje, en nu ligt je rechtensysteem in de knoop.
- je CD-brander zou krakkemikkig aan het raken kunnen zijn.

Je zou eens een schone herinstallatie kunnen overwegen, om je rechten weer goed te krijgen en meteen te kijken of er iets mis is met de brander: doet-ie nog steeds raar in een schone installatie, dan is het bijna zeker het apparaat dat het probleem is.

In die schone installatie zou ik het houden bij Brasero; geen K3B meer dus. Pak eventueel eens een proefversie van Nero voor Linux, en kijk eens hoe die presteert.

Schone herinstallatie doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Nero voor Linux haal je hier:
http://www.nero.com/enu/linux4.html
(kies de 32-bits Debian-versie)

« Reactie #40 Gepost op: 2010/08/15, 19:24:31 »
Gisteren en vandaag over gegaan naar 10.04. Nu werkt alles weer probleemloos. :) Het zal dus inderdaad een rechtenprobleem geweest zijn doordat ik K3B als root gestart had.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2010/08/16, 07:31:15 »
Dat is precies wat ik in gedachten had. Ik draai nog op 9.10 en wil uiteindelijk de stap naar 10.04 zeker maken, dit lijk tme het aangewezen moment. Ach, ik draai al probleemloos met Ubuntu sinds 8.04, dus dan mag een schone installatie wel weer een keer...
[\quote]

Als je toch een schone installatie doet, wacht ff tot puntuitgave 10.04.1 uitkomt. Dan heb je gelijk het laatste van het laatste en hoef je geen bergen updates binnenhalen. Of je kan niet wachten en alvast wel een schone installatie hebben gedaan.

Ik ben benieuwd of je nog last hebt na de schone installatie.
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #42 Gepost op: 2010/08/16, 07:53:17 »
Afgelopen weekend ban ik inderdaad al over gegaan naar 10.04. Wachten op 10.04.1 was niet handig, er leken wat meer dingen niet helemaal lekker te lopen. Bovendien had ik 10.04 op CD en kon ik 10.04.1 uiteraard niet meer branden...
Hij draati nu weer lekker en ik kreeg en erg goed gevoel van de eenvoud om een schone installatie te doen. De /home en mijn /data (staan m'n foto's en muziek in) op de externe HD. Partities vernietigen, opnieuw installeren, home terug kopieren (tijdens het kopieren zie je al wat oude instellingen ontstaan), data erop en draaien maar.

CD branden lukte ook gewoon weer.

[\quote]

Als je toch een schone installatie doet, wacht ff tot puntuitgave 10.04.1 uitkomt. Dan heb je gelijk het laatste van het laatste en hoef je geen bergen updates binnenhalen. Of je kan niet wachten en alvast wel een schone installatie hebben gedaan.

Ik ben benieuwd of je nog last hebt na de schone installatie.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/08/16, 09:39:28 »
Ik hoop voor je dat je die oude instellingen weggegooid hebt voordat je begon met alles over kopieeren na de verse installatie. Als er iets mis was met de instellingen en je kopieert het mee, dan zit die fout er nog steeds in en neemt het programma dit gewoon weer over.
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #44 Gepost op: 2010/08/16, 09:46:39 »
Ik hoop voor je dat je die oude instellingen weggegooid hebt voordat je begon met alles over kopieeren na de verse installatie. Als er iets mis was met de instellingen en je kopieert het mee, dan zit die fout er nog steeds in en neemt het programma dit gewoon weer over.
Yep, dat weet ik. Maar alles doet het weer, dus daarmee lijkt de ellende opgelost.