Hallo 
Af en toe wil ik wel eens een (gratis) programma downloaden van het internet.
Gewoon downloaden (meestal een ZIP-bestand) lukt wel en uitpakken ook maar daarna... 
Hoe krijg ik de bestanden die ik heb gedownload functionerend?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Bij voorbaat dank (!).
Groeten Tomatito.
PS. Kan het zijn dat ik alleen programma's kan downloaden via het softwarecentrum van Ubuntu en dat ik programma's die hier buiten vallen gewoon niet kan gebruiken? Of met andere woorden... pech gehad 
Software wat in het softwarecentrum zit zijn pakketten die door Canonical of andere partijen aangeboden worden. Dit zijn pakketten die geauthenticeerd zijn en daarom veilig zijn om te mogen installeren.
Als jij een pakket download van buiten af, dan is deze software niet geauthenticeerd. Dit wil niet zeggen dat het software is wat niet deugd, het is om een reden niet standaard te vinden in softwarecentrum of synaptics. Het kan zijn dat je iets nodig hebt wat niet in beide voorkomt en dat je het dan "buiten" moet zoeken.
Er zijn meerdere extensies in omloop. Voor Ubuntu heb je het .deb nodig omdat Ubuntu op Debian gebaseerd is. Voor een .deb geldt, gewoon op dubbelklikken en de installatieprocedure gaat van start. Verder geen probleem.
Dan heb je nog de zogenaamde tarballs, dit zijn ingepakte bestanden. Die moet je uitpakken en dan heb je een readme bestand. Die moet je eerst lezen want daar staat de installatieprocedure in beschreven. Deze kan je ook gewoon toepassen. Verder heb je nog allerlei bestanden die geinstalleerd worden middels een script, extensie .sh of extensie .run.
Het is zeer zeker niet zo dat wat je buiten de softwarecentrum om opzoekt of buiten synaptic om opzoekt en wilt installeren dat het niet geinstalleerd wil of kan worden. Het is altijd raadzaam om eerst in het softwarecentrum te kijken of in synaptic. Het is geen kwestie van niet gevonden, pech gehad.
Wat je niet moet gaan doen is allerlei vreemde pakketten met andere extensies dan .deb en die van de tarballs downloaden en proberen te installeren. Zo heb je ook .rpm bestanden die bedoeld zijn voor Red Hat Linux en afgeleiden daarvan (Fedora). Je hebt wel tools om dergelijke pakketten om te zetten naar een .deb, maar dat is af te raden omdat met deze tools geen succes verzekerd is.
Mocht je toch iets zoeken wat niet in synaptic of softwarecentrum te vinden is, dan zijn dit goede plekken om als eerste te gaan kijken:
http://linuxappfinder.com/http://www.getdeb.net/welcome/