Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] printer niet meer verbonden ofzo  (gelezen 5939 keer)

Offline heir4c

• Lid
Re: printer niet meer verbonden ofzo
« Reactie #25 Gepost op: 2010/08/01, 20:05:05 »
Nee, als je op het netwerk icoontje zelf rechts klikt en info kiest dan krijg je de netwerk manager applet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #26 Gepost op: 2010/08/01, 20:06:20 »
Nee, als je op het netwerk icoontje zelf rechts klikt en info kiest dan krijg je de netwerk manager applet.
Een paar pixels naar links bevindt zich een handgreep, rechtsklikken daarop en kies Info ;)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/01, 20:08:14 »
Ja dat weet ik maar voeg dat mededelingengebied eens toe via rechtsklikken op het panel, dan krijg je juist dat handgreepje.  ;)  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/01, 20:12:46 »
Ja dat weet ik maar voeg dat mededelingengebied eens toe via rechtsklikken op het panel, dan krijg je juist dat handgreepje.  ;)  :)
Ik begrijp het even niet meer... Ik bedoel dat het pictogram voor netwerk gewoon bij Mededelingengebied hoort, wat ook zichtbaar is als je mededelingengebied gaat verplaatsen. Enfin, het probleem is al opgelost, dus waar gaat dit nou nog over? =D

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/01, 20:14:15 »
 =D

Offline HarzG

• Lid
Re: aparte account aanmaken voor kinderen
« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/01, 23:51:24 »
Computers zijn toch echt onnavolgbare dingen, niet?
Tip: maak voor je zoontje een eigen user-account aan (zonder beheerdersrechten) met een wachtwoord zoals "komtwelgoedschatje".
Als er iets fout gaat, dan blijft je eigen account onbeschadigd. De reparatie van zijn account kan je "rustiger" ondergaan dan een gesloopte "Sophia"-account.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/02, 15:54:37 »
Dat zat ik ook te denken Harz, maar ... weet je, hij zit vaak heeeeeeel lang youtubevideo's van dino's te bekijken en soms moet ik even iets tussendoor bekijken, zoals mijn mail of een internetsite die in mijn favorieten staat e.d. Veel te lastig dan, dus hij zit toch nog bij mij erop  :D

Bedankt voor de hulp en ik hoop dat jullie eruit gekomen zijn hoe dat nou zit met dat interneticoontje. Ik zet hem op opgelost nu

Fijne dag nog!

Offline HarzG

• Lid
Re: [OPGELOST] printer niet meer verbonden ofzo
« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/02, 16:48:32 »
Er zijn mogelijkheden om zeer snel van gebruiker te wisselen.

Klik met de rechter muisknop in je bovenste balk/paneel. Kies voor "toevoegen aan paneel", "afmelden".
Als resultaat heb je een uitloggen/afmelden-knop. Als je daarop klikt, kan je kiezen tussen (gewoon) "afmelden" en "gebruiker wisselen".
Je kan in Linux meerdere gebruikers tegelijkertijd aanmelden op de pc.
(Het zou ook kunnen dat een "panel-applet" bij jou als "gebruiker wisselen" beschikbaar is, zonder de omweg via de applet "afmelden". Dat is afhankelijk van de Ubuntu-versie die je gebruikt.)

De uitloggen/afmelden-knop heb je eigenlijk alleen nodig om een 2e gebruiker aan te melden. Hierna kan je met een toetsencombinatie switchen tussen de gebruikers.
Met CTRL-ALT-F7 ben je terug bij de 1e ingelogde gebruiker, met CTRL-ALT-F8 kom je weer naar de 2e ingelogde gebruiker.
Voor de veiligheid wordt bij een wissel het wachtwoord gevraagd.

De geopende programma's kunnen bij elke gebruiker overigens "geopend" blijven staan bij de switches tussen de gebruikers-accounts.

« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/03, 09:17:48 »
Er zijn mogelijkheden om zeer snel van gebruiker te wisselen.

Klik met de rechter muisknop in je bovenste balk/paneel. Kies voor "toevoegen aan paneel", "afmelden".
Als resultaat heb je een uitloggen/afmelden-knop. Als je daarop klikt, kan je kiezen tussen (gewoon) "afmelden" en "gebruiker wisselen".
Je kan in Linux meerdere gebruikers tegelijkertijd aanmelden op de pc.
(Het zou ook kunnen dat een "panel-applet" bij jou als "gebruiker wisselen" beschikbaar is, zonder de omweg via de applet "afmelden". Dat is afhankelijk van de Ubuntu-versie die je gebruikt.)

De uitloggen/afmelden-knop heb je eigenlijk alleen nodig om een 2e gebruiker aan te melden. Hierna kan je met een toetsencombinatie switchen tussen de gebruikers.
Met CTRL-ALT-F7 ben je terug bij de 1e ingelogde gebruiker, met CTRL-ALT-F8 kom je weer naar de 2e ingelogde gebruiker.
Voor de veiligheid wordt bij een wissel het wachtwoord gevraagd.

De geopende programma's kunnen bij elke gebruiker overigens "geopend" blijven staan bij de switches tussen de gebruikers-accounts.
Eeh, Klik op de knop rechtsboven -> Gebruiker wisselen, dat is toch sneller en makkelijker ???

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/03, 10:45:26 »
Eeh, Klik op de knop rechtsboven -> Gebruiker wisselen, dat is toch sneller en makkelijker ???
1 keer een toetsencombinatie indrukken is sneller dan 2 x muiskliks  =D , maar je hebt een punt - voor beide varianten is iets te zeggen afhankelijk van de eigen voorkeur.

« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/03, 10:46:44 »
1 keer een toetsencombinatie indrukken is sneller dan 2 x muiskliks  =D , maar je hebt een punt - voor beide varianten is iets te zeggen afhankelijk van de eigen voorkeur.
Nee, je hebt het over iets toevoegen aan je paneel om van gebruiker te wisselen... Dat is dus niet nodig ;)

Offline HarzG

• Lid
Re: userswitch
« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/03, 12:29:38 »
Ik weet niet welke Ubuntu-versie Sophia gebruikt en het is m.i. afhankelijk van de versie of deze userswitch-knop reeds aanwezig is.
Als je zegt dat die altijd in de gewone Ubuntu aanwezig was/is dan zijn de geadviseerde "extra" handelingen inderdaad overbodig.

Deze userswitch-knop was niet in mijn paneel na de installatie. Dat was een Xubuntu 9.04 die later naar 10.04 geactualiseerd is.
Daarin was de genoemde applet pas beschikbaar nadat ik de "Xfce-goodies" had toegevoegd.

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
« Reactie #37 Gepost op: 2010/08/03, 12:57:18 »
Dank jullie wel heren. Eigenlijk hád ik al een gast-account aangemaakt, maar nog geen tijd gehad om het zoonlief én ex uit te leggen. Gevolg: ex heeft weer iets fout gedaan (zucht) en nu start het hele ubuntu niet meer op.  ??? Zit nu op een cd-rom te knoeien en natuurlijk is ook de usb-stick waar ik een heleboel dingen op had gezet, pleite (w.s. te goed opgeruimd). Dus ik maak maar weer vrolijk een nieuw item aan ... hopelijk zijn jullie nog niet boos op me!  :D

O trouwens, ik werk-te met versie 9.10 Edubuntu en nu met 9.04 op de cd-rom. Heel raar dat er op die cd-rom iets anders staat dan op de pc he? Maar toch is het zo.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/03, 12:59:27 door Sophia »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/08/03, 15:59:16 »
Als je geen guest-account maar een "gewone" 2e user aanmaakt, kan deze user zijn instellingen en voorkeuren bewaren (zoals bladwijzers naar spele.nl). Met een guest-account lukt dat volgens mij niet, die wordt "tijdelijk" aangemaakt.

Deze 2e user "Jack de Sloper" (sry,  :) ) moet alleen een desktop-user zijn en dus geen beheerdersrechten krijgen.
Deze 2e user kan (gezien de genoemde problemen) maar beter ook geen rechten krijgen om bijv. printer instellingen te veranderen. 

Ik zou het volgende "af"vinken bij de eigenschappen van de 2e user:
... gebruik van externe opslagapparaten
... fax verzenden / ontvangen (is sowieso niet meer relevant volgens mij)
... systeem beheren (zeker niet)
... printers instellen
... user-space bestandssystemen (FUSE) aankoppelen

Als de andere/jonge user dat soort dingen wil doen, moet dat vriendelijk bij de beheerder "Sophia" gevraagd worden   ;)