Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Hulp verschijnt in een talenmix.  (gelezen 2338 keer)

Offline Harry

• Lid
OPGELOST Hulp verschijnt in een talenmix.
« Gepost op: 2010/07/19, 20:46:36 »
Ik krijg downloads van software in een mix van Frans en Nederlands.
Bijvoorbeeld : Ik heb VLC player gedownload via Ubuntu softwarecentrum.
Ik download via de Server voor Nederland.
VLC staat na downloaden vermeld als : Lecteur multimédia VLC
Als ik de beschrijving open, is de uitleg gedeeltelijk in het Nederlands en gedeeltelijk in het Frans.
Ik gebruik met mijn notebook internet van een vriend in Frankrijk. ( via Orange livebox ).

Op een andere computer in mijn woonplaats in Nederland is alles in het Nederlands.
Waarom is hier in Frankrijk niet alles normaal in het Nederlands?
Harry.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 17:13:27 door Harry »
Harry
Maastricht

Re: Hulp verschijnt in een talenmix.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/19, 23:46:15 »
Kijk eens onder Systeem-->Beheer-->Taalondersteuning of daar een VOLLEDIG vinkje staat bij Nederlands ...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Harry

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/20, 11:02:01 »
Kijk eens onder Systeem-->Beheer-->Taalondersteuning of daar een VOLLEDIG vinkje staat bij Nederlands ...

Bij Taal en tekst staat: Taal voor menu en vensters:
Nederlands ( Nederland)
Nederlands
Francais
English
Op het hele systeem toepassen.

Bij : Tekst staat: Nederlands (Nederland)
Op het helesysteem toepassen.

Bij :Taalkeuze : Geinstalleerde talen staat een V-tje bij :  Nederlands ,   Frans  en Engels.

Harry.
Harry
Maastricht

« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/20, 15:03:51 »
Tja, volgens de uitleg bij dat scherm verschijnen de vertalingen in die volgorde ALS er geen vertaling is in de bovenliggende taal.... Heb er geen uitleg voor. Je kunt misschien wel eens een update doen vanaf de hoofdserver (die van Canonical zelf) Soms lopen de spiegelservers een paar dagen achter, maar voor een vertaling in een menu vind ik het raar...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Harry

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/21, 10:07:10 »
Tja, volgens de uitleg bij dat scherm verschijnen de vertalingen in die volgorde ALS er geen vertaling is in de bovenliggende taal.... Heb er geen uitleg voor. Je kunt misschien wel eens een update doen vanaf de hoofdserver (die van Canonical zelf) Soms lopen de spiegelservers een paar dagen achter, maar voor een vertaling in een menu vind ik het raar...

Na wijzigen downloaden via de hoofdserver kreeg ik de melding dat meerdere packages verouderd waren en ik heb toen een update gedaan. Hierbij werden een 20-tal packages opnieuw geinstalleerd. Daarna de computer herstart.
Daarna VLC mediaspeler verwijderd en de computer opnieuw herstart.
Vervolgens VLC Mediaspeler (staat zo in Nederlands in lijst vermeld) via Ubuntu Softwarecentrum opnieuw geinstalleerd en de computer opnieuw herstart.
Bij de aanduiding : Toepassingen:Audio en video blijft Lecteur multimédia VLC staan.
Bij het opstarten van de VLC speler is wel alles in het Nederlands.
Denk toch dat mijn internetverbinding via de Franse provider Orange invloed heeft.
Is geen probleem maar ik was wel nieuwsgierig naar het waarom.
Prosper, hartelijk bedankt voor de hulp.
Harry.
Harry
Maastricht

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/21, 10:16:14 »
Alhoewel dit niet logisch klikt:
Kan je het frans en engels van plaats verwisselen? Dat maakt misschien een verschil.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Harry

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/23, 17:11:26 »
Alhoewel dit niet logisch klikt:
Kan je het frans en engels van plaats verwisselen? Dat maakt misschien een verschil.

Heb de taal: Frans weggehaald en nu verschijnt VLC in Toepassingen in het Engels , nl:   VLC media player
Bij gebruik van de speler is alles in het Nederlands.
Bedankt voor de suggestie.
Harry.

Harry
Maastricht

Re: OPGELOST Hulp verschijnt in een talenmix.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/23, 20:39:10 »
Dan is het waarschijnlijk zo dat er in de vertaling van VLC voor het Nederlands gewoon géén Nederlandse string zit omdat er niemand dat de moeite waard heeft gevonden: "media player" of "mediaspeler" = "Same difference", nietwaar en daar heeft dus nooit een Nederlander of Vlaming over geklaagd. Vermits er  nu dat Frans voor dat Engels stond, komt er bij dat menu dus te staan "Lecteur Média" als tweede keuze, in plaats van "Media Player" als terugval op het Engels. Die ene Franse zin valt dan natuurlijk wel op, vandaar de verwarring.
Zal eens zoeken of ik die vertaling ergens op Launchpad kan vinden..., en anders meld ik het wel aan Cumulus007, die is Hoofd Vertalingen bij Ubuntu-NL.  XD

Zo hebben we uit dit draadje toch weer vanalles geleerd...

« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/23, 20:58:45 »
Heb net een mailtje gestuurd naar de verantwoordelijke voor de Nederlandse vertaling van VLC, ene thomasderocker

Citaat
Beste,

Volgens deze pagina http://www.videolan.org/developers/i18n/ ben jij de verantwoordelijke voor de vertaling van VLC in het Nederlands.
Ik wil je bij deze verwijzen naar volgend draadje op het Ubuntu-NL forum: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hulp-verschijnt-in-een-talenmix/msg627856/#msg627856

Lees vooral de conclusie helemaal onderaan: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hulp-verschijnt-in-een-talenmix/msg629541/#msg629541

Ik zou het zelf even gedaan hebben als de vertalingen gewoon op Launchpad stonden, en zelfs met PoEdit heb ik ooit nog wat gedaan voor Blueproximity, dus dat zou ook nog kunnen, maar het was best al omslachtig om gewoon jouw naam te vinden.

Bij deze meld ik dus de ontbrekende string: Graag "Mediaspeler" voor in het menu, ipv "Media Player"...

Met dank,

Prosper

Offline Harry

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/23, 23:55:18 »
Heb net een mailtje gestuurd naar de verantwoordelijke voor de Nederlandse vertaling van VLC, ene thomasderocker

Citaat
Beste,

Volgens deze pagina http://www.videolan.org/developers/i18n/ ben jij de verantwoordelijke voor de vertaling van VLC in het Nederlands.
Ik wil je bij deze verwijzen naar volgend draadje op het Ubuntu-NL forum: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hulp-verschijnt-in-een-talenmix/msg627856/#msg627856

Lees vooral de conclusie helemaal onderaan: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hulp-verschijnt-in-een-talenmix/msg629541/#msg629541

Ik zou het zelf even gedaan hebben als de vertalingen gewoon op Launchpad stonden, en zelfs met PoEdit heb ik ooit nog wat gedaan voor Blueproximity, dus dat zou ook nog kunnen, maar het was best al omslachtig om gewoon jouw naam te vinden.

Bij deze meld ik dus de ontbrekende string: Graag "Mediaspeler" voor in het menu, ipv "Media Player"...

Met dank,

Prosper

Nogmaals bedankt,
Harry.
Harry
Maastricht

« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/01, 03:26:44 »
Ik kreeg gisteren volgend antwoord:

Citaat van: Thomas
Beste Prosper,
>
> Mijn excuses voor het late antwoord. Ik heb via de vertalingsmaillijst van VLC gevraagd aan andere vertalers hoe zij "VLC Media Player" vertalen. Vandaag heb ik echter ontdekt dat alle strings met "media player" reeds vertaald waren door "mediaspeler".
> Met andere woorden, ik kan niets doen aan de naam van het programma in het besturingssysteem omdat die niet ingesloten zit in het vertaalbestand.
>
> Ik zat ook even te denken over de vertaling... De vraag bij het vertalen is vooral: wat is de eigenlijke naam van het programma? "VLC", of "VLC Media Player"? Als je de algemene toepassingen volgt, vertaal je de naam van het programma niet (bijvoorbeeld Windows Media Player...). In het vertaalbestand van VLC is "media player" altijd al vertaald door mediaspeler, dus ik hou het voorlopig ook zo. Het nadeel is dan dat het programma een Engelse benaming heeft in het systeem, en een Nederlandse benaming in het programma zelf. De enige oplossing is "media player" onvertaald te laten in alle strings.
>
> Moest je nog opmerkingen/vragen hebben, aarzel niet om me te e-mailen!
>
> Vriendelijke groeten
>
> Thomas

Waarop ik volgende heb geantwoord:
Citaat van: Prosper
Thomas,

dank voor je antwoord.
Het is me echter niet helemaal duidelijk. In het uitklapmenu van toepassingen --> Audio en Video verschijnt er "VLC media player", ZONDER hoofdletters, wat er duidelijk op wijst dat "media player" een losse string is die niets met de naam van het programma heeft te maken. Als nu effectief ALLE strings "media player" vertaald zouden zijn naar "mediaspeler", dan zou er dus moeten staan "VLC mediaspeler", zoals dat bijvoorbeeld bij Totem het geval is.
Het hele punt van het draadje waarnaar ik verwees is net dat in de Franstalige versie er wèl "lecteur média" staat in dat uitklapmenu.
Ik blijf dus bij mijn analyse dat "mediaspeler" als vertaling ONTBREEKT in de Nederlandse versie bij die éne string die naar het menu gaat...

Met dank voor uw inzet,

Prosper.

Wordt vervolgd.... XD

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/01, 10:27:19 »
Grappig zo'n mailwisseling.
Bij mij staat VLC overigens gewoon in het menu als Mediaspeler ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/01, 13:28:45 »
Welke versie is dat dan ? Mijne is 1.0.6

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/01, 14:00:21 »
Welke versie is dat dan ? Mijne is 1.0.6
Ah ja, dat zou er ook nog mee te maken kunnen hebben. Ik heb 1.2.0-git erop staan. Nou ja, dan klopt het dat de vertaling inmiddels is aangepast. ;)
Overigens heb ik bij taalinstellingen alleen Nederlands staan en verder alle andere talen uitgevinkt, maar of dat er iets toe doet weet ik zo niet. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)