Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Een hoop geïnstalleerd, weet niet wat of waarom? Hoe te verwijderen?  (gelezen 5345 keer)

Re: Een hoop geïnstalleerd, weet niet wat of waarom? Hoe te verwijderen?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/07/27, 21:03:07 »
@ Maurice, ik weet wat autoremove doet, ik gebruik dat commando meestal ipv. remove en met de optie --purge als ik pakketten verwijder zodat meteen alle losse zooi mee wordt genomen. Dat zal ook de reden zijn dat op mijn systeem geen verweesde pakketten staan. ;)

kpackagekit schijnt idd. het pakket te zijn dat de rest van de pakketten in de lijst als dependency heeft. Ik heb deze dus verwijderd met:

sudo apt-get autoremove --purge kpackagekit
Dan worden meteen bijna alle pakketten uit het lijstje verwijderd. De pakketten uit het lijstje die niet worden verwijderd hebben niks met KDE te doen, en zijn voor de rest van het systeem nodig (hebben vele onmisbare dependencies).

Het lijkt er dus op dat kpackagekit automatisch is geïnstalleerd zonder dat het een dependency is voor een ander pakket. Het blijft vreemd..

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #26 Gepost op: 2010/07/27, 21:12:25 »
Het blijft vreemd, maar doe eens sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove. Opruimen die zooi. Janitor ben ik wat huiverig voor.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #27 Gepost op: 2010/07/27, 21:16:24 »
Tussen haakjes:
Autoremove zal zeker bij je iets moeten geven:
Citaat
...
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libaqbanking-data kmymoney2-common openoffice.org-l10n-common
  gimp-data
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
...

@ Maurice, die drie pakketten die verweest worden aangegeven bij het commando dat alles van die lijst verwijderd zijn volgens mij niet verweest. Als ik gewoon apt-get autoremove uitvoer geeft hij niet aan dat deze pakketten verwijderd moeten worden. Sterker nog, volgens mij zijn deze gewoon nodig. KMymoney2 bijvoorbeeld gebruik ik nog gewoon, en die heeft volgens mij kmymoney2-common wel nodig.

« Reactie #28 Gepost op: 2010/07/27, 21:17:57 »
Het blijft vreemd, maar doe eens sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove. Opruimen die zooi. Janitor ben ik wat huiverig voor.

Is inmiddels gedaan.

kpackagekit schijnt idd. het pakket te zijn dat de rest van de pakketten in de lijst als dependency heeft. Ik heb deze dus verwijderd met:

sudo apt-get autoremove --purge kpackagekit
Dan worden meteen bijna alle pakketten uit het lijstje verwijderd. De pakketten uit het lijstje die niet worden verwijderd hebben niks

De boel is dus opgeruimd. :)

« Reactie #29 Gepost op: 2010/07/27, 21:25:28 »
Tussen haakjes:
Autoremove zal zeker bij je iets moeten geven:
Citaat
...
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libaqbanking-data kmymoney2-common openoffice.org-l10n-common
  gimp-data
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
...

@ Maurice, die drie pakketten die verweest worden aangegeven bij het commando dat alles van die lijst verwijderd zijn volgens mij niet verweest. Als ik gewoon apt-get autoremove uitvoer geeft hij niet aan dat deze pakketten verwijderd moeten worden. Sterker nog, volgens mij zijn deze gewoon nodig. KMymoney2 bijvoorbeeld gebruik ik nog gewoon, en die heeft volgens mij kmymoney2-common wel nodig.
Thomas,

KMymoney2 is wel een KDE progje. Om deze te laten draaien op een Gnome-dekstop heb je wel een deel van de KDE bibliotheken nodig.
Volgens mij kan het hier aan liggen dat "kpackagekit" ooit is meegegaan als dependency.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

« Reactie #30 Gepost op: 2010/07/27, 21:34:29 »
KMymoney2 is wel een KDE progje. Om deze te laten draaien op een Gnome-dekstop heb je wel een deel van de KDE bibliotheken nodig.
Volgens mij kan het hier aan liggen dat "kpackagekit" ooit is meegegaan als dependency.

Het zou kunnen dat een update van een dependency van KMymoney heeft gezorgt voor de installatie van kpackagekit. Kmymoney zelf, daar kan ik geen update van vinden in de logs. Maar zelfs dan is het nog vreemd dat kpackagekit nu zonder problemen verwijderd kan worden dan.. (KMymoney gebruik ik al tijden, en kpackagekit is pas de 25-07-2010 verschenen in de logs)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/27, 21:36:12 door Thomas de Graaff »