Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schone installatie: bevriest na x minuten  (gelezen 1001 keer)

Offline Ozon

• Lid
Schone installatie: bevriest na x minuten
« Gepost op: 2010/07/16, 08:50:47 »
Hallo allemaal,

Op mijn 2 jaar oude Levono intel core 2 duo Pc heb ik van de week Ubuntu 10.04 geïnstalleerd.
De gehele installatie is gelukt en de PC start gewoon op.
Echter na een paar tellen (seconden tot minuten) bevriest het systeem en kan ik niks anders doen dan een harde reset.
- Het scherm blijft wel gewoon de achtergrond tonen, maar niks reageert meer.
- De muis cursor blijft op het zelfde punt staan, tijdens het installeren van een software pakket via het terminal scherm blijft deze op 43% staan, terwijl de harde schijf wel blijft ratelen.
- Zelfs de lampjes van de numlock en capst lock op het toetsenbord werken niet meer.

Tot gisteren stond er Windows 7 (32 bits) op het systeem en deze heeft sinds begin dit jaar zonder problemen gefunctioneerd. (Komt alleen me de melding dat ze niet legaal is :|)

De volgende gegevens weet ik zo uit mijn hoofd: (ben op mijn werk)
- Intel core 2 duo, meende 2,3 Ghz
- 2 Gb geheugen
- onboard video, LAN, sound
- Nieuwe HD van 500 Gb, enkel bestemd voor Ubuntu. Door de installer laten indelen.  (HD met Windows 7 niet meer in systeem aangesloten)
- SATA HD en DVD brander
- Toetsenbord en IR muis via PS2 aangesloten. (Muis wel via usb --> PS2 converter)

Het probleem treedt zowel met de 64 bits als ook met de 32 bits versie van ubuntu op.

Vanochtend nog even middels een Live Cd Ubuntu op het systeem geprobeerd, maar ook hierbij bevriest het systeem na enige tijd.

Ondanks dat ik 2 jaar terug een server met ubuntu heb opgezet, ben ik zo goed als maagd in het ubuntu / linux gebeuren.

Graag zie ik jullie reacties / vragen tegemoet.

Alvast bedankt
Marco Groen

Offline jolo

• Lid
Re: Schone installatie: bevriest na x minuten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/16, 09:21:39 »
Op mijn 2 jaar oude Levono intel core 2 duo Pc heb ik van de week Ubuntu 10.04 geïnstalleerd. De gehele installatie is gelukt en de PC start gewoon op. Echter na een paar tellen (seconden tot minuten) bevriest het systeem en kan ik niks anders doen dan een harde reset.
Zou je ook nog kunnen vermelden om welk type Lenovo PC het gaat? En heb je nog wel alle updates kunnen installeren via Systeem > Beheer > Updatebeheer? Want daarin zijn toch veel bugs opgelost.

Je zou eventueel een paar weken kunnen wachten. Want op 29 juli 2010 komt de eerste punt versie uit van Ubuntu 10.04.1 LTS. Zie deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/LucidReleaseSchedule
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/16, 09:27:26 »
lijkt mij een hardware probleem (geheugen en /of harde schijf). Je zou eventueel OpenSuse kunnen binnenhalen (nieuwste versie zojuist verschenen op Distrowatch) en die als live-cd uitproberen. Als die ook problemen geeft, de computer verder testen met de tools als memtest voor het geheugen en badblocks -v /dev/sda of de schijfgereedschap van Ubuntu.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/16, 09:28:44 »
Wanneer je kiest voor de 2e optie in het Grub start-menu, dan kan je daarna kiezen voor een terminal als root.
Type daar apt-get update && apt-get upgrade
Je systeem is dan up-to-date voor zover dat mogelijk is, zonder dat de grafische omgeving gestart is.
Type hierna reboot en kijk het systeem zich nu gedraagt ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Ozon

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/16, 10:12:11 »
Binnen het uur al tips. Dat is nog eens snelle service.

@ Jolo:
Helaas is mij het type nummer op dit moment onbekend, maar daar is vanavond natuurlijk wel achter te komen.
Net als ieder kind wil je een en ander direct werkend hebben, maar mocht de tip van Ron niet werken, dan lukt het nog wel om een 14 dagen te wachten.

@cjmanschot:
Een update is mij niet gelukt. Tijdens het downloaden van pakket nr 3 (van de 244) bevroor het systeem weer.
Voor een 1,5 jaar terug heb ik wel eens Ubuntu versie 8.x via een live cd gedraaid. Hier ging alles doed mee. Natuurlijk kan er tussentijds hard ware defect raken, maar daar zoek ik het momenteel niet in.

@ Ron:
Ga ik eens uitproberen. Ik meende ergens te hebben gelezen dat je dan tijdens het opstarten de ESC toets moet indrukken??
Klopt dat en op welk moment moet je dat dan doen?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/16, 10:33:55 »
Ga ik eens uitproberen. Ik meende ergens te hebben gelezen dat je dan tijdens het opstarten de ESC toets moet indrukken??
Klopt dat en op welk moment moet je dat dan doen?
De shift toets, gewoon blijven indrukken tijdens het opstarten, tot je het menu krijgt, dan de 2e keuze ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.