Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken met Synology server  (gelezen 778 keer)

Offline ejfrolich

• Lid
Werken met Synology server
« Gepost op: 2010/07/12, 12:33:52 »
Hallo allemaal,

Ik heb dit onderwerp al vaker aan de orde gesteld maar helaas heeft tot nu toe niemand een antwoord op het probleem kunnen geven.

Ik maak al jaren gebruik van een Synology DS 207+. Mijn bestanden staan op die server. Ik gebbruik Ubuntu 10.04 in zowel 64 als 32 bit (verschillende machines). Het wordt steeds lastiger om met bestanden op de server te werken. Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat er weer iets is veranderd. Ik zal een poging doen het probleem zo goed mogelijk te beschrijven.

Als ik probeer een bestand dat in Ooffice is gemaakt op de server op te slaan krijg ik het volgende venster (zie bovenste bijlage)

Het is dus niet mogelijk een bestand vanuit het programma gewoon rechtstreeks op de server op te slaan. Het lukt wel om een bestand van de lokale machine te kopiƫren naar de server.

Als ik vervolgens iets wil doen in het bestand en dus probeer het op de server te openen dan lukt dat niet door te dubbelklikken op het bestand als het de bedoeling is het in Oo te openen. De volgende foutmelding komt op het scherm. (zie onderste bijlage)

In de vorige versie van Ubuntu kon ik dan Oo openen en dan het document openen, dat lukt nu niet meer, de zelfde melding als hierboven verschijnt.

Het bijzondere is nu dat alle handelingen wel zijn uit te voeren met b.v. AbiWord. Rechtstreeks naar de server schrijven gaat dan goed en openen op alle manieren gaat ook goed. Helaas is AbiWord voor mij niet altijd het antwoord dus Oo blijft mijn favoriet.

Dit zelfde gebeurt overigens ook met reken documenten in Oo.

De server is gekoppelt via NFS. De volgende regel in fstab zorgt voor aankoppelen bij de start "# /volume1/home/ernst
192.168.178.27:/volume1/homes/ernst /home/ernst/home nfs rw,hard,intr 0 0"

Wat kan ik aanpassen om niet steeds tegen deze frustratie aan te lopen. Naar mijn idee is er binnen Oo ooit iets aangepast want ik kan me herinneren dat dit eerder prima werkte. Ik weet alleen niet meer vanaf wanneer het is veranderd, wel dat het een tussendoor update is geweest in volgens mij Ubuntu 8 of zo.

Overigens zijn andere bestanden (foto, audio enz) wel te openen direct op de server met de daarvoor geeigende paketten als gimp, RawTherapie enz. De koppeling met de server lijt dus echt ok. Ook diavoorstellingen enz werken gewoon goed.

Ik hoop dat iemand hier iets uit kan halen wat me helpt want...het is een uiterst frustrerend verhaal aan het worden!

Ernst-Jan
« Laatst bewerkt op: 2010/07/12, 23:43:47 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!