Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Nas mount "permissions" probleem  (gelezen 1025 keer)

Offline soapwater

• Lid
[OPGELOST] Nas mount "permissions" probleem
« Gepost op: 2010/07/01, 23:36:46 »
Ik ben erin geslaagd mijn NAS te mounten maar ik heb problemen met de permissions. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zelfs als ik mezelf eigenaar van de map maak, kan ik niet schrijven of kopieren.
De lijn die ik toevoegde in fstab ziet er zo uit:
"//192.168.1.64/data  /media/data-diskstation  cifs  user,username=username,password=password,dmask=777,fmask=777  0  0"

Kan iemand me even op weg helpen want ik raak er niet wijs uit...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/03, 07:48:12 door soapwater »

Offline vanadium

• Lid
Re: Nas mount "permissions" probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/02, 09:51:58 »
* Probeer eens de opties "file_mode=0777,dir_mode=0777" in plaats van dmask, fmask.
* Let er ook op dat je nas zelf wel ingesteld is om je schrijfpermissies te geven!

Offline soapwater

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/02, 09:59:10 »
Dat had ik ook al geprobeerd...
Ik kan bestanden schrijven op de schijf, maar geen mappen aanmaken blijkbaar...
Dit krijg ik als ik een map met submappen wil plakken:
"Error opening file '/media/data-diskstation/zx/sg1l0252.jpg': Permission denied"

Fstab regel ziet er nu zo uit:
"//192.168.1.64/data  /media/data-diskstation  cifs username=xxx,password=xxx,file_mode=0777,dir_mode=0777   0  0   "

Als ik een gewone verbinding maak (smb://user@192.168.1.64/data/), dan werkt het wel, permissies op NAS zelf staan dus goed. Maar, afbeeldingen enz worden dan niet als icoon weergegeven, niet zichtbaar in bepaalde programma's enz... daarom dat ik hem wil mounten.
Ik snap er niks van...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/02, 10:01:23 door soapwater »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/02, 12:03:11 »
Betekent wel dat de setup essentieel juist is

Citaat
Maar, afbeeldingen enz worden dan niet als icoon weergegeven, niet zichtbaar in bepaalde programma's
* In nautilus: Edit - Preferences - Preview, Show thumbnails: always zetten
* Die mounts kunnen gevonden worden in je hidden .gvfs folder. Via die weg kunnen ook niet-gnome programma's aan de share.

Belet niet dat je ook via /etc/fstab zou moeten kunnen mounten op een wijze dat alles normaal werkt. Ik zie niet wat er nog ontbreekt. Bovendien kan je wel bestanden aanmaken, maar geen mappen. Werkt het niet wanneer je je systeem eens herstart? Misschien is het nodig jezelf eigenaar te maken van het koppelpunt (/media/data-diskstation) ?

Offline soapwater

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/02, 17:59:38 »
Bedankt voor de thumbnail-tip, nu kan ik voorlopig toch de gewone netwerkverbinding gebruiken.
Ik heb ontdekt dat ik wel nieuwe mappen kan aanmaken.
Maar, als ik een map met submappen wil kopieren naar de NAS, krijg ik "error opening file" Permission denied

[edit]
Probleem opgelost,  :rolleyes: Toch iets over het hoofd gezien. De optie "Optimize CIFS database operations" stond uit op de NAS. Daarom kon ik via Samba wel mappen kopiĆ«ren... Weer wat geleerd. Bedankt voor de hulp!!
« Laatst bewerkt op: 2010/07/02, 18:27:10 door soapwater »