Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Melding software in lijst update manager voorgoed verwijderen  (gelezen 2874 keer)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Soms staat er weleens software in de lijst van mogelijke updates die ik helemaal niet wil installeren. Die vink ik dan uit, maar een volgende keer staan ze er gewoon weer bij. Hoe krijg ik die voorgoed weg?
JackTummers.nl

Re: Melding software in lijst update manager voorgoed verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/04, 10:34:19 »
Mijn eerste advies is: gewoon die updates installeren. Misschien denk je dat je die software niet gebruikt, maar in werkelijkheid wordt het misschien wel degelijk onder de motorkap gedraaid.

Je kunt in Synaptic een softwareversie vastzetten. Rechtsklikken -> Vastzetten o.i.d.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/04, 11:18:47 »
Dat snap ik, maar in mijn geval wil Ubuntu de RT kernel installeren omdat ik Ubuntu Studio gebruik, maar dan alleen maar voor het gemak van alle software die er dan mee geïnstalleerd wordt. In werkelijkheid installeer ik meteen daarna de gewone generic kernel om geen problemen te krijgen met sommige programma's die ik gebruik. Nu krijg ik dus meldingen van updates van de Generic én van de RT kernel, maar ik wens alleen maar de eerste te gebruiken.

Even nog dit: in synaptic staat de RT kernel niet eens aangevinkt, dus ik begrijp niet waarom ik überhaupt een melding krijg om die RT kernel te installeren...
JackTummers.nl

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 11:40:06 »
Dat snap ik, maar in mijn geval wil Ubuntu de RT kernel installeren omdat ik Ubuntu Studio gebruik, maar dan alleen maar voor het gemak van alle software die er dan mee geïnstalleerd wordt. In werkelijkheid installeer ik meteen daarna de gewone generic kernel om geen problemen te krijgen met sommige programma's die ik gebruik. Nu krijg ik dus meldingen van updates van de Generic én van de RT kernel, maar ik wens alleen maar de eerste te gebruiken.

Even nog dit: in synaptic staat de RT kernel niet eens aangevinkt, dus ik begrijp niet waarom ik überhaupt een melding krijg om die RT kernel te installeren...

Zijn het echt programma's of lib bestanden? Als het lib bestanden zijn, wel installeren. Sommige programma's maken gebruik van dezelfde lib bestand. Dus als jij een dergelijke lib bestand niet installeert, dan loop je het risico dat zo'n programma later problemen krijgt. Ik krijg ook programma's voorgeschoteld die ik niet geïnstalleerd heb en toch installeer ik ze. Het voordeel van Linux is, is dat programma's die niet geïnstalleerd zijn geen enkele effect hebben op het besturingssysteem. Dus jij kan gerust  alles installeren als update.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/04, 12:00:35 »

Je systeem is erg complex en afwijkend opgebouwd.... Ik raad veiligheidshalve aan, om die update voor de ongebruikte RT-kernel niet te installeren. Uitvinken dus. Kan ongewenste neveneffecten hebben in de complexe systeemopbouw.

Helaas weet ik niet, hoe je de meldingen daarvoor kunt uitschakelen. Enfin, kwestie van telkens even opletten wanneer je updates krijgt aangeboden.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/04, 13:21:50 »
Ik zal ze dan maar steeds uitvinken. Het betreffen echt de kernels (linux-image...) en geen lib-bestanden.
Vreemd genoeg heb ik vanaf het begin altijd problemen gehad met de gewone distributie en nooit met de studio variant. Vandaar dat ik die steeds installeer.
JackTummers.nl

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/04, 13:28:59 »
Weet je zeker dat je linux-rt, linux-headers-rt en linux-image-rt niet geïnstalleerd hebt?

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/04, 13:41:43 »
Ja. De headers staan staan niet aangevinkt in synaptic en systeembeheer geeft ook aan dat ik generic draai. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik wel de melding krijg van een update. Misschien moet ik ubuntu studio verwijderen uit mijn softwarebronnen.
JackTummers.nl