Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie windows/ubuntu  (gelezen 1971 keer)

Offline m@rijn

• Lid
partitie windows/ubuntu
« Gepost op: 2010/06/21, 16:51:20 »
Hallo,

ik zit met een probleempje aangaande windows/ubuntu. Ik heb 3 partities geinstalleerd: C: 52GB, D: 82GB, E: 178GB

ik heb ubuntu op de schijf van 82GB geïnstalleerd. Nu heb ik echter het probleem: In windows zie ik enkel de C-schijf van 52GB. De partitie van 178 herkent hij niet om de een of andere bizarre reden. In Ubuntu kan ik echter wel alledrie de partities zien bij locaties (door systeem gereserveerd, 52GB bestandssysteem en 178GB bestandssysteem).

ik had graag die 178GB schijf ook voor windows gebruikt. Weet iemand mss hoe ik die ook in windows 7 aan de praat krijg?

dank,
Marijn

Re: partitie windows/ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 16:58:13 »
Windows ondersteunt geen Linux-partities.

Offline m@rijn

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/21, 17:28:23 »
is er geen manier om die partitie toch in windows te krijgen?

ik heb ze nu als FAT geformatteerd in ubuntu, maar nog steeds krijg ik ze niet te zien in windows. Ik wil het graag in windows hebben omdat ik met een grafisch programma die veel ruimte in beslag neemt in windows werk. Voor dat programma zou ik die partitie van 178GB willen vrij houden dus. Op dit moment staat er niks op, dus formatteren is geen probleem.

dank

« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/21, 17:29:46 »
Het ligt er maar net aan welk filesystem er wordt gebruikt op de partitie of Windows de partitie kan lezen/ schrijven.

Windows kan enkel overweg met zijn eigen file systems en niet met linux file systems (EXT2/3/4, Reiser FS, ZFS, etc).

Je kan wel een programma installeren in Windows zodat je EXT2/3 partities kan benaderen vanuit Windows. Namen van zulke programma's ken ik niet aangezien ik geen Windows meer gebruik.

Het filesystem van de partitie kan je bekijken via systeem/beheer/schijfgereedschap.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline timosha

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/21, 17:32:09 »
Formateer die hdd in NTFS en met Windows Disk Management geeft je die HDD een Drive Letter (D: of E:). Windows Disk Management zal zelf een Drive Letter voorstellen.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline patrick

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/21, 20:31:50 »
normaal zou het moeten gaan met dit programma
http://www.fs-driver.org/

maar met u eigen verantwoordelijkheid, want daarmee kun je alles doen zodat ubuntu niet meer kan werken, dus OPGEPAST.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline timosha

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/21, 20:34:24 »

maar met u eigen verantwoordelijkheid, want daarmee kun je alles doen zodat ubuntu niet meer kan werken, dus OPGEPAST.

De TS schreef het volgende :

ik heb ze nu als FAT geformatteerd in ubuntu, maar nog steeds krijg ik ze niet te zien in windows.

Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline patrick

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/21, 20:43:51 »
Sorry had niet gezien dat ze FAT geformatteerd waren, dit programma is enkel voor de EXT file system

Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit