Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird 3 euroteken  (gelezen 3714 keer)

Offline Arion

• Lid
Thunderbird 3 euroteken
« Gepost op: 2010/06/08, 15:56:06 »
Sinds ik Lucid Lynx met TB3 heb kan ik geen euroteken meer in mijn mails opnemen. Zelfs als ik onder "Invoegen - Tekens en Symbolen" het euroteken - dat er keurig in staat - kies, krijg ik in mijn mail een onbekend teken (een cirkeltje met naar alle vier diagonaal-lijnen een streepje eruit). Ik heb net geprobeerd om het uit mijn mail hierheen te plakken, maar hier krijg ik..... een Euro-teken!
Heb ik bij Thunderbird iets verkeerd ingesteld?

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Re: Thunderbird 3 euroteken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/08, 16:06:28 »
Probeer het eens met Alt Gr de rechter alt knop en dan op 5 drukken of had je dat al gedaan?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Arion

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/08, 16:29:54 »
Ik gebruik een ander toetsenbord (zwitsers-duits). Ik heb het zo ingesteld (in heel Ubuntu) dat ik met AltGr + "e" een euroteken krijg. Dit werkt ook hier: "€". Maar zelfs als ik het van hier pak met copieren en het plak in mijn mail, krijg ik daar weer dat andere teken...

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/08, 16:45:58 »
Het kan zijn dat het font dat je gebruikt om je mails mee op te stellen, het euro-symbool gewoon niet ondersteund. Dat is i.i.g. meestal de oorzaak van een ontbrekend (speciaal/euro-)teken.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/08, 16:47:18 »
Is het geen munteenheidsteken? http://nl.wikipedia.org/wiki/Munteenheidsteken

Je zou eventueel een ander lettertype kunnen proberen, misschien vertaalt je lettertype het (Unicode) euroteken naar het verkeerde tekentje op je scherm. Blijkbaar staat er wel een euroteken, omdat je het als je het kopieert wel een euroteken krijgt.

Hoe zien ontvangers van je e-mails het?

Edit: n00buntu zegt dus eigenlijk hetzelfde over die lettertypes.

Offline Arion

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/08, 17:14:24 »
Het is idd zo dat ik een wat ongebruikelijk lettertype heb geinstalleerd en gebruik (optimum). Maar die gebruik ik ook in de tekstverwerker, en daar krijg ik wel een euro-teken. Wat ik in mijn mail te zien krijg is trouwens wel dat munt-teken, ik ben het bij het zoeken ergens tegen gekomen.
Om te kijken wat een ontvanger ziet heb ik even een mailtje aan mezelf gestuurd: Ik zie in de mail weer hetzelfde munt-teken, maar in het venstertje rechts onder dat me even op nieuwe mail wijst staat wel een euro-teken! Het lijkt toch om het font te gaan. Weet iemand hoe ik dat kan opvangen (ik kan me niet herinneren dat ik dit probleem met een vroegere versie van Thunderbird had)?

Offline n00buntu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/08, 18:58:45 »
Weet iemand hoe ik dat kan opvangen (ik kan me niet herinneren dat ik dit probleem met een vroegere versie van Thunderbird had)?
Mocht het probleem onverhoopt toch liggen bij het gebruikte lettertype (optimum), dan kan alleen de maker ervan het oplossen (of een andere creatieveling die het lettertype kan/wil bewerken, als het onder een CC valt).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een ander (meer gangbaar) lettertype dit probleem van een niet verschijnend euro-teken ook heeft, had je dat al getest? Dat kan ik namelijk verder niet uit je reactie halen.

Offline Arion

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/11, 14:20:35 »
Ik heb even een ander lettertype ingesteld (Arial), en daar wordt het euro-teken correct weergegeven. Het schijnt dus wel aan het lettertype te liggen. Alleen, waarom kan ik b.v. in OO-Tekstverwerker met het lettertype "Optimum" wel een euro-teken gebruiken? En waarom werkte het met een vroegere versie van Thunderbird onder Karmic wel (als ik het me goed herinner; kan het helaas niet reconstrueren, omdat ik daar geen installatie meer van heb)?