Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Virusscanner  (gelezen 1824 keer)

Offline Henk38

• Lid
(OPGELOST)Virusscanner
« Gepost op: 2010/06/06, 19:49:04 »
Ik ben overgestapt op Ubuntu 10.04. Heb er nog niet veel ervaring mee. Maar mijn vraag is de volgende:
- ben ik ook een virusscanner nodig?
- en zo ja welke gratis scanner kun je mij aanbevelen?

Bij windows 7 gebruik ik de gratis scanner van Antivir, is die ook te gebruiken onder Ubuntu 10.04?

Henk
« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 18:46:10 door Henk38 »

Re: Virusscanner
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/06, 19:50:40 »
Een virusscanner is niet nodig in Ubuntu :).

Offline Henk38

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/06, 19:53:10 »
Okee, bedankt voor uw snelle reactie.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/06, 20:04:01 »
Bij windows 7 gebruik ik de gratis scanner van Antivir, is die ook te gebruiken onder Ubuntu 10.04?

Ter info:
Er is een linux versie van Avira Antivir.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/06, 20:31:29 »
extra info:
nodig: voor jou niet, maar als je bestanden doorstuurt aan windows gebruiker, is het wel een idee om die eerst even de scannen.
want zij hebben het wel nodig  ;)
dat kan met Avira Antivir of met ClamAV (laatste is OpenSource)

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 20:37:37 »
Mwah, als je Windows gebruikt, dan moet je zelf maar zorgen voor een virusscanner... Dat hoort erbij, wanneer je W. gebruikt. Niet wanneer je Linux gebruikt, Godzijdank.

@moderatoren: kunnen we trouwens niet beter een subforum "Terugkerende discussies" maken, waarin we dit soort draadjes plaatsen?

« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/06, 20:39:45 »
@Pjotr: I.p.v. dat je dit hier plaatst, kun je dit ook gewoon toevoegen aan de Open IRC Meeting-agenda of evt. PM'en danwel mailen aan het team.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/06, 21:08:47 »
Beste Henk38,

Wat je ook kan doen is GMail gebruiken, die service scant zelf al op allerlei duistere zaken. Zeker nu  ;). En, ik ben het met Pjotr eens, dat elke computergebruiker, zeker bij Windows, zelf verantwoordelijk is voor het screenen op rotzooi voor zijn/haar systeem.

Nog een tip, weliswaar niet strikt noodzakelijk, maar ik ben nu eenmaal een controlfreak bij security, ik gebruik zelf Firestarter als grafische firewall.

Ennuuhh... kunnen wij van startende Ubunteros verwachten dat zij elke voorafgaande discussie kennen? Er zullen altijd repeterende zaken zijn, voor de TS is dit toch een serieuze vraag...  ;) (Bij Offtopic zou het een optie kunnen zijn  ;))
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 21:18:02 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/06, 21:11:06 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/ :D :D :D Nederlandstalige documentatie < Staat pal in het midden van onze Forum Site.

Aan klikken veiligheid en je hartje stroomt vol van veiligheids artikelen. :D
« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 21:14:41 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 21:30:07 »
@Henk38,

Met de Wiki en de site van Pjotr heb je al twee grote informatiebronnen in handen over Ubuntu.
Als je je nog verder in detail wilt verdiepen in Linux/Ubuntu hebben we ook nog wel diverse tips voor je, maar begin hier maar eens mee  ;)
Mocht je specifiek willen zoeken op een bepaald probleem, kan je ook de zoekfunctie gebruiken in je profiel. Want menig probleem is al een keer langsgesuist en meestal ook opgelost  ;). Dat is niet bedoeld om je af willen schepen, geenszins, gewoon een tip. Vele mensen hier gebruiken dit regelmatig als extern geheugen, ook diehards.  

Dit nog los van maatje Google  ;)

En, daarnaast ben je altijd welkom voor iets duisters waar we in kunnen duiken.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 21:50:34 »
Ennuuhh... kunnen wij van startende Ubunteros verwachten dat zij elke voorafgaande discussie kennen? Er zullen altijd repeterende zaken zijn, voor de TS is dit toch een serieuze vraag...  ;)

Een beginner met Linux kan dit inderdaad niet weten.... En het is natuurlijk een serieuze vraag over een belangrijk onderwerp.  :)

Het signaal voor verplaatsing was niet gericht op de vraagsteller, maar intern gericht: je krijgt al gauw het zoveelste lange draadje met herhaling van zetten. Enfin, zoals Vistaus al zegt: iets om eens te bespreken op een vergadering?

Offline Henk38

• Lid
Re: (OPGELOST)Virusscanner
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/08, 18:47:56 »
Iedereen die mij geholpen heeft, hartelijk bedankt. Ik heb een aantal waardevolle tips ontvangen. En als beginner in Linux was ik dus nog niet geheel op de hoogte over wel of geen virusscanner.
Maar iedereen bedankt