Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ww niet meer invoeren  (gelezen 1526 keer)

Offline Morinzil

• Lid
Kan ww niet meer invoeren
« Gepost op: 2010/05/30, 13:33:11 »
Hallo mensen. Ik ben sinds enige tijd helemaal verslaafd aan Ubuntu, door gewoon dingen te doen ontdek ik steeds meer mogelijkheden :) En soms maak ik daar wel eens wat bij kapot, maargoed daar leer ik weer van.

Google helpt en de Ubuntu fora helpen enorm bij het fixen van de meeste probs. Nu zit ik echter met een prob dat ik niet heb terug kunnen vinden:
Wanneer ik bijv. iets wil installeren via het Ubuntu Softwarecentrum en ik druk op Installeer, komt netjes dat schermpje te voorschijn om je wachtwoord in te vullen. Er is echter geen veld meer waar ik mijn ww in kan vullen! Ook het Annuleren knopje werkt niet, en hetzelfde geldt voor de Authenticeer knopje. Het 'kruisje' werkt wel.

Nu doe ik alles via de terminal, maar lui als ik ben, wil ik het ook graag via de GUI doen. :)

Iemand die mij in de goede richting kan wijzen hoe ik dit kan fixen? :)

Re: Kan ww niet meer invoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/30, 14:35:49 »
Kan je wel op de normale manier inloggen? Gebruikersnaam+Wachtwoord.
Misschien dat je dit uit kan voeren http://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten niet dat jij je wachtwoord vergeten bent, maar soms wordt jouw probleem er mee verholpen.
Laat even weten of het zo gelukt is of niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline BlueWolf

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/30, 14:45:35 »
Ik kan je er niet mee helpen, maar ik kan je wel zeggen dat het bij ook wel eens gebeurd is. Ik heb het toen opnieuw geprobeerd en toen verscheen het invoervakje bij mij wel en ben dat probleem daarna nooit meer terug gekomen. Ik kreeg het inderdaad ook toen ik wat wou installeren via het Softwarecentrum. Dit gebeurde bij mij in Karmic.

Offline Morinzil

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/30, 15:20:55 »
Wachtwoord veranderen heeft geen effect, Gijsbert, helaas. :) Het login scherm met wachtwoord doet het wel gewoon.

Overigens heb ik een tweede bij-effect gevonden: wanneer ik het paar keer achter elkaar probeer, tril het venstertje (alleen het athenticatievenstertje, rest blijft normaal), en verdwijnt dan.
Dit doet 'ie ook wanneer ik bijv. naar Beheer van Gebruikers en Groepen ga, en probeer een tweede gebruiker aan te maken.

Overigens maak ik gebruik van Lucid nu. :)

@Bluewolf, ja zo ziet het schermpje er bij mij dus ook uit.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/30, 15:29:50 »
Heb je soms Compiz in gebruik? Bij mij geeft dat soms ook van die trillende schermpjes en knoppen waar ik niet op kan klikken.
Open eens een terminal en type sudo software-center krijg je nu foutmeldingen te zien in de terminal?

Offline Morinzil

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/30, 15:45:30 »
Deze error krijg ik te zien:

/usr/share/software-center/softwarecenter/apt/aptcache.py:40: GtkWarning: gtk_container_add: assertion `GTK_IS_CONTAINER (container)' failed
  gtk.main_iteration()

En ja, Compiz is aanwezig en draaiende :) Wanneer ik die uitzet echter, ben ik de hele titelbalk kwijt van alle vensters, zodat ik ze niet kan verplaatsen, minimaliseren, etc...

EDIT:

Inmiddels heb ik Compiz er volledig weggegooid en Metacity zover gekregen de boel over te nemen. Ff gereboot, maar probleem is nog hetzelde.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/30, 16:00:48 door Morinzil »

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/30, 16:01:18 »
Type dan eens in het terminal venster metacity --replace  niet de terminal wegklikken. Heb je nu wel weer vensters? En het belangrijkste, werkt het software-center naar behoren?

Bij mij start het allemaal op, met Compiz. Ook via de terminal werkt het, ik krijg wel dezelfde melding.
gijs@gijs-desktop:~$ sudo software-center
[sudo] password for gijs:
/usr/share/software-center/softwarecenter/apt/aptcache.py:40: GtkWarning: gtk_container_add: assertion `GTK_IS_CONTAINER (container)' failed
  gtk.main_iteration()

Het enigste verschil wat ik nog kan bedenken is dat ik Emerald gebruik als Windows manager i.pv. Compiz.
Ik ben benieuwd of het met Metacity wel lukt.

Offline BlueWolf

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/30, 16:04:50 »
Deze error krijg ik te zien:

gtk.main_iteration()

En ja, Compiz is aanwezig en draaiende :) Wanneer ik die uitzet echter, ben ik de hele titelbalk kwijt van alle vensters, zodat ik ze niet kan verplaatsen, minimaliseren, etc...

Compiz kan je uit zetten door in alt+f2 "metacity --replace" uit te voeren. Als je heel Compiz sluit, sluit ook Metacity (zo ver ik weet, weet niet zeker of dat zo is, maar die commando helpt in ieder geval wel).

Die regel weet ik niet zo zeker, maar het is een warning, geen error. Meestal is dat niet iets ergs, ik krijg namelijk een soortgelijke error als ik op Karmic nautilus in de terminal start.

Dat trillende venster krijg ik normaal als ik mijn wachtwoord fout in tik. Als je het venster voor je hebt en tikt gewoon je wachtwoord in en drukt daarna op enter, gebeurd er dan wat?

Offline Morinzil

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/01, 12:55:30 »
Wachtwoord intypen en dan op enter drukken of op Akkoord klikken werkt niet.

Probleem ligt denk ik ook niet bij Compiz, zelfs al is die volledig uitgeschakeld en met metacity geactiveerd, blijft het probleem hetzelfde.

Overigens heb ik ontdekt dat ik wel gewoon mijn wachtwoord in kan voeren bij Synaptic; het authenticatie venstertje zelf ziet er ook anders uit daar. (wat volgens mij ook gewoon normaal is).

« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/01, 13:41:31 »
Installeer het Ubuntu software center overnieuw via Synaptic, heeft dit effect?

Offline Morinzil

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/01, 21:59:46 »
Installeer het Ubuntu software center overnieuw via Synaptic, heeft dit effect?

Helaas... geen effect.