Nope, die pc heeft een static ip wat ie van de router heeft toegewezen gekregen. Alle pc's in ons netwerk hebben al ik weet niet hoe lang hetzelfde ip.
Toen Ubuntu nog op DHCP stond was het netwerk vaker in de war dan nu.
Een pc die een static ipadres heeft gekregen van de router

Laat me dit ff uitleggen.
Dit is een dynamisch ipadres namelijk.
Een statisch ipadres wil zeggen dat je handmatig iedere pc een eigen ipadres geeft.
Maar dan moet je wel de DHCP in de router uit zetten anders heeft het geen zin.
Dan kom ik op je 2e zin .
Je had DCHP aan staan in Ubuntu

Dus je Ubuntu was als router aan het werk, en was vrolijk Ip adressen aan het uitdelen op je netwerk.
Hmmmz
dit is vragen om ellende.
2 routers achter elkaar op 1 netwerk of tegen elkaar in, vraagt op RIP 1 of 2.
Maar is zowiezo niet aan te bevelen.
Nogmaals ?
Een DHCP deelt ipadressen uit op een netwerk, en wanneer dit gebeurt heeft iedere pc een dynamisch ip adres en niet statisch.
Tuurlijk mag je de DHCP wel aan laten staan maar dan moet je de range in de router verkleinen, en de computers die een statisch ip adres hebben moeten buiten deze range vallen.
Als deze pc aanstaat en ik start Ubuntu op de andere pc op dan heb ik eigenlijk nooit een probleem, maar als ik Ubuntu eerder opstart dan wilt het netwerk nog wel eens de soep in gaan.
Lijkt me vrij logisch, je heb alles verkeerd ingesteld vrees ik.
En als je Ubuntu dezelfde Ip adressen uitdeelt krijg je idd "collission" op je netwerk, oftewel de pakketjes vliegen alle kanten op en komen nergens.
Je hebt zelfs kans wanneer je geen topmerk modem/router hebt deze ff dood gaat en het verliest van Ubuntu.
Dus of alle computers op automatisch laten staan en de DHCP van je modem/router zijn werk laten doen.
Of alles statisch maken en de DHCP van je /modem/router uit zetten.
Let wel
De DHCP moet altijd als eerste starten op je netwerk en dan pas de computers.
En netwerken luisterd toch al vrij nauwkeurig aangezien het allemaal op toeval berust.
SCCS