Maar het feit is dat er bij Ogg Vorbis of MP3 wel verschil IS, en bij FLAC niet. Dus voor archiveringsdoeleinden is FLAC beter, maar je hebt wel veel meer ruimte nodig.
Het beeld van dvd's kan je niet rippen naar FLAC, want FLAC is een audioformaat, maar het geluid kan je natuurlijk wel rippen naar FLAC.
Zo'n FLAC bestand is bijna net zo groot als de WAV file zelf. Waarom FLAC ooit bedacht is, is mij een raadsel. Er wordt immers nauwelijks compressie toegepast. Bovendien prefereer ik ogg boven mp3 omdat de meeste mensen niet weten hoe ze een mp3 moeten maken. De meeste "gedownloade" mp3's zijn in "joint stereo" gemaakt omdat dit standaard ingesteld staat bij de meeste converters onder windows, want sowieso een slechter resultaat geeft.
Een FLAC bestand is bijna 2x zo klein als een WAVE bestand waardoor je dus bijna twee keer zoveel kan opslaan, dat is toch best veel winst...
Voor archivering is FLAC echt wel de beste keuze. Als je alles in Ogg Vorbis (of MP3) archiveert - ookal gebruik je een hele hoge kwaliteit - dan zal de kwaliteit daar erg onder leiden bij hercodering naar bv. MP3 voor je MP3-speler, of naar een andere bitrate.
Hoewel FLAC de beste archiveringsmethode is voor WAVE audio kan je bestaande MP3 of Vorbis audio net zo goed laten staan in hun huidige formaat, neemt minder in beslag, en hercoderen naar FLAC zal gewoon meer ruimte innemen.. (en terug hercoderen naar MP3 geeft licht kwaliteitsverlies)
Om dvd's te archiveren kan je het beste gewoon de hele dvd rippen, met bijvoorbeeld het tooltje dvdbackup. Tenzij de grootte van de dvd een probleem vormt is dit je beste keuze, want je past dan geen hercodering toe. Wil je wel een kleinere grootte, dan zou ik de video hercoderen naar h264, resolutie behouden, two-pass encoding toepassen, en de audio gewoon dupliceren/kopiëren i.p.v. hercoderen.. bitrate kan je dan nog mee spelen, alsook met enkele kwaliteitsopties van h264..