Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] evolution, alles overzetten naar 10.4  (gelezen 2798 keer)

Offline meknoy

• Lid
[opgelost] evolution, alles overzetten naar 10.4
« Gepost op: 2010/05/03, 19:16:44 »
hey,

Ik heb net ubuntu 10.4 geinstalleerd en alles werkt prima! Enkel evolution heb ik nog niet "geactiveerd". m'n vorige installatie (9.10) staat nog op een andere schijf en ik vroeg me af hoe ik nu al m'n mails, adressen enz kon verplaatsen naar de nieuwe installatie?
Als ik in de nieuwe installatie, evolution start vraagt hij om een backup. Is het nu best dat ik deze optie neem? en hoe maak ik een backup?
Of is het beter dat ik de .evolution van m'n oude homemap neem, en die dan vervang met de huidige?
Wie kan mij even verder helpen. 't Is wel belangrijk dat ik eigenlijk in een keer verder kan op de nieuwe installatie met m'n oude evolution, alle mail (ook onbeantwoord) van m'n werk zit nog daar.

alvast heel erg bedankt!!

mvg
meknoy
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 18:14:37 door meknoy »

Offline vilamar

• Lid
Re: evolution, alles overzetten naar 10.4
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/03, 20:00:06 »
Misschien met:
Bestand > backuparchief aanmaken
Bestand > herstellen vanuit backuparchief

Offline wowo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/03, 20:06:58 »
Misschien met:
Dit is inderdaad het makkelijkste.
Het backuparchief kan je gebruiken bij de installatie wizard van de ubuntu 10.04 installatie.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

FrSu

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/03, 20:30:12 »
Misschien met:
Dit is inderdaad het makkelijkste.
Het backuparchief kan je gebruiken bij de installatie wizard van de ubuntu 10.04 installatie.

In de "oude" evolution een back-up maken op bv een USB. Deze back-up in de nieuwe inlezen.
Soms wil de USB niet, dan moet je het bestand even ergens plakken, bv in jouw map of op het bureaublad.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/04, 10:17:54 »
Hoi,

De bestanden uit de map /home/naam/.evolution van Ubuntu 9.10 kopieren naar usb en daarna plakken in de map
/home/naam/.evolution van Ubuntu 10.04 plakken.

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/04, 10:38:55 »
Heb hier toevallig ook mee zitten rommelen. Ik heb de backup functie niet gebruikt omdat ik ook een tijd lang heb getest op 2 systemen.
Ik weet dus niet of de backup ook je mailbox settings overhaalt. Als 'ie dat niet doet of als je om een andere reden de 'technische' weg wilt nemen dan is dit een (voor mij fail safe) oplossing. Vergeet wel nooit de eerste twee commando's, anders worden je mailbox instellingen steeds gewist.

Het voorbeeld gaat ervan uit dat je in Lucid zit en een mount naar die andere schijf / partitie hebt.

1. $gconftool-2 --shutdown
$evolution --force-shutdown
om de 'services' te stoppen.
2. kopieer uit je Karmic home de map ~/.evolution naar je Lucid home (dit haalt al je e-mails, mappen enz. over)
3. kopieer uit je Karmic home de map ~/.gconf/apps/evolution/ naar je Lucid home (dit haalt je e-mail account info over)

Start dan Evolution weer op en voilà, je e-mails èn de account informatie (dus geen lastig opstart-schermpje).

(edit: PS: je mail account settings zitten in ~/.gconf/apps/evolution/mail/%gconf.xml)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 10:41:15 door Wiley »

« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/04, 10:47:14 »
Mijn ervaringen van het afgelopen weekend zijn anders als het erom gaat 'even' evolution over te zetten naar een nieuwe install van 10.04.
De home-map simelweg overzetten naar de nieuwe home-partitie werkte bij mij niet: Evolution opstarten leverde niet op dat alles weer gewoon doorwerkte. Wat wel zonder problemen werkte was om eerst een backup te maken in de oude partitie en deze backup te restoren in de nieuwe install: vlekkeloos en probleemloos alles weer terug; alleen moest ik de eerste keer wel opnieuw de passwords van de accounts weer inbrengen; een keer doen en daarna liep alles weer als een zonnetje. De oude install weer opgeruimd en klaar......
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/04, 11:31:14 »
+1. Dat is ook mijn ervaring deze keer. Je kan niet altijd zomaar een oudere .evolution folder overzetten naar een nieuwe versie. De backup van een vorige versie wordt daarentegen goed omgezet.

Inderdaad, behalve je paswoorden blijft alles behouden.

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/04, 11:40:44 »
Je kan niet altijd zomaar een oudere .evolution folder overzetten naar een nieuwe versie.
...
Inderdaad, behalve je paswoorden blijft alles behouden.

Wel als je ook de gconf settings mee overneemt en vooral niet vergeet de daemons te stoppen. Als je dat laatste niet doet krijg je de account settings niet mee.

Ik heb in "mijn" testfase zelfs dezelfde .evolution en .gconf/apps/evolution gebruikt voor zowel Karmic als Lucid. In Lucid deed ik dat via symlinks naar m'n aparte home partitie, die toen nog alleen voor Karmic dienst deed.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 11:44:04 door Wiley »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/04, 11:49:40 »
Citaat
k heb in "mijn" testfase zelfs dezelfde .evolution en .gconf/apps/evolution gebruikt voor zowel Karmic als Lucid.
Bij één van de upgrades is me dat eens duur komen te staan. Het hangt soms af van mogelijke veranderingen in de structuur van de configuratiebestanden.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/04, 14:47:44 »
Je kan niet altijd zomaar een oudere .evolution folder overzetten naar een nieuwe versie.
Dat kan wel, maar gaat wat omslachtig.

Je moet op de nieuwe (lege, kale) Ubuntu eerst Evolution starten. Dan krijg je die wizard waar je pop en smtp opgeeft en dergelijke. Aan het eind ervan: gefeliciteerd, Evolution is nu geconfigureerd en het programma start. Nu afsluiten. Dan ga je in Nautilus naar .evolution/addressbook/local/system (daar staat niets) en hier kopieer je de adressen uit de oude Evolution (addressbook.db en addressbook.db.summary) naar toe. Nu opstarten en voilà, je adresboek is weer in de lucht.

Hetzelfde verhaal voor calendar, mail, memos en tasks. Mogelijk moet je ook nog cert8.db en key.3db naar de hoofdmap van .evolution kopiëren, weet dat even niet zeker meer.

Via de backupmethode van Evolution zelf is dit inderdaad veel makkelijker.

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/04, 17:12:00 »
Citaat
k heb in "mijn" testfase zelfs dezelfde .evolution en .gconf/apps/evolution gebruikt voor zowel Karmic als Lucid.
Bij één van de upgrades is me dat eens duur komen te staan. Het hangt soms af van mogelijke veranderingen in de structuur van de configuratiebestanden.

Dat kan ja (hoewel: dan is er nog altijd je 'echte' backup ;-) ). Ik heb eerst 'stand alone' getest en pas helemaal op het eind in de bèta de boel samengevoegd, toen bleek dat Evolution echt alleen ver achter de punt omhoog gegaan was.

Offline meknoy

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/04, 18:13:33 »
Het overzetten van het backuparchief ging vlekkenloos!

Bedankt iedereen.

meknoy