Eind 2007 heb ik zeer enthousiast Ubuntu 7.10 geïnstalleerd, naast XP. Na enkele maanden was ik er voldoende vertrouwd mee en heb ik Windows eraf gegooid. Helaas was 7.10 niet alleen de eerste, maar ook de laatste versie waar alles werkte. Vanaf versie 8.04 doet de scanner het niet (of slechts één keer) na installatie van een nieuwe versie, en bij versie 9.10 en 10.04 doet bovendien het geluid het vanaf de live-cd niet.
Ik vind het enorm frustrerend om al twee jaar (!) bezig te zijn de scanner werkend te krijgen. Iedere nieuwe versie weer de hoop dat-ie het eindelijk gaat doen, maar tevergeefs. Wéér zoeken op het forum, wéér geen oplossing vinden, wéér een topic aanmaken, wéér geen oplossing bij de (na enige tijd bekende, want vaak dezelfde) adviezen, wéér dezelfde antwoorden geven op de aangedragen suggesties. Ik word daar echt moedeloos van.
Wat ik niet weet en niet begrijp is wat er gebeurt met in het forum gemelde problemen die hardnekkig blijken te zijn en waarvoor kennelijk geen oplossing is. Pakt iemand in een ontwikkelteam of zo dat op? Concreter misschien: waar kan ik met dergelijke problemen heen? Het forum is de eerstaangewezen plek bij problemen, maar als daar geen oplossingen vandaan komen, is dat een doodlopende weg: het onopgeloste probleem zakt weg in de vergetelheid. En wat moet je dan?
Ik vind het (sorry, ik moet het effe kwijt) belachelijk dat mijn scanner het na 2 jaar nog altijd niet doet. Dan gaat er m.i. ergens iets helemaal fout. En dan blijkt het geluid het opeens ook niet meer te doen, vanaf de live-cd nota bene!
Kort na de release van 9.10 was er op het forum een link naar een engelstalige recensie. De auteur was niet tevreden: onderdelen die eerst nog wel werkten, deden het onder 9.10 opeens niet meer. Dat de versie in zekere opzichten een experimenteerversie was en er dus zaken fout konden gaan, akkoord, maar dan alleen bij die nieuwe onderdelen; wat het vroeger deed, moest het gewoon blijven doen. Ik ben het hartgrondig met hem eens.
En voor dat geluidsprobleem dus ook wéér het forum op...
Het forum heeft als grote voordeel dat er veel mensen met je meedenken, waardoor je snel de juiste hulp kan krijgen. Zo'n grote groep adviseurs is echter ook een nadeel. Er is zoveel te lezen en soms zijn er zoveel adviezen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Bovendien wekken opmerkingen in bijdragen als "probeer dit eens" of "misschien dat dat werkt" niet de indruk van een stabiel Ubuntu; kennelijk is er heel wat trial-and-error nodig.
Wat moet ik nu (en misschien nog wel anderen in hetzelfde schuitje)? Het liefst zou ik één iemand willen kunnen raadplegen, die tot op de bodem gaat; dan zou ik me - veel meer dan via het forum - geholpen voelen. (al leg ik dit verhaal ook weer hier neer, maar ja ik weet niet waar anders)
Mijn enthousiasme voor Ubuntu is vrijwel weg. Door de toenemende problemen bij nieuwe versies en de gebleken onmogelijkheid voor oplossingen vraag ik me echt af of ik niet weer beter af zou zijn met XP. Daar had ik natuurlijk altijd kosten (software, Norton Antivirus) en typische Windowsklachten (vertraging, vollopend register), maar nooit problemen.
Ik lees heel graag hoe anderen hier tegenaan kijken. Stiekum hoop ik ook op reacties die mijn problemen oplossen (of zeggen waar ik voor HET antwoord moet zijn). Want diep in mijn hart wil ik geen XP meer. Maar als de omstandigheden dwingen...
Vriendelijke groet, Peter