Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] computer sluit uit zichzelf af sinds installatie 9.10  (gelezen 7702 keer)

Offline Maureen

• Lid
Een paar weken geleden heb ik Ubuntu 9.10 gedownload en geinstalleerd. Sindsdien valt mijn computer uit na ongeveer een half uur, ongeacht welk programma ik op dat moment gebruik en zelfs als ik er niets mee doe valt hij spontaan uit. Het gebeurt zowel als ik op de batterij werk als op stroom. Bij de vorige versie had ik hier geen last van. Ik heb de Power Management gecheckt en volgens mij ligt het daar niet aan. Ik heb via dit forum geprobeerd een oplossing te zoeken, maar dat is me tot op heden helaas niet gelukt. Kan iemand mij helpen met dit probleem?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 21:42:29 door Maureen »

Offline edwinv

• Lid
Re: computer sluit uit zichzelf af sinds installatie 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/23, 11:17:03 »
misschien processor die te warm wordt en uit veiligheid sluit de computer dan af -- dit lijkt me een hardware probleem
kan je meer info geven over de computer -

volgens mij een defecte koeler

om even uit te testen neem een live cd van ubuntu jauntu (09 04) en start hiermee op en kijk of deze ook uitvalt na een half uur - dan weet je dat het een hardware probleem is - anders misschien toch een probleem met karmic.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 13:17:25 door edwinv »

Offline Maureen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/23, 11:39:57 »
Ik heb een Acer Aspire 5315 laptop, ongeveer 1,5 jaar oud.
Dank je wel voor je suggesties, ik ga het proberen!

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/23, 12:20:55 »
Bij iemand anders waren vergelijkbare spontane stops opgelost met de (Grub boot-)optie acpi=off.

In Grub2 staat deze regel:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
Je kan testen of je probleem opgelost is als je deze code vervangt door
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=off"
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/24, 00:27:33 »
Een paar weken geleden heb ik Ubuntu 9.10 gedownload en geinstalleerd. Sindsdien valt mijn computer uit na ongeveer een half uur, ongeacht welk programma ik op dat moment gebruik en zelfs als ik er niets mee doe valt hij spontaan uit. Het gebeurt zowel als ik op de batterij werk als op stroom. Bij de vorige versie had ik hier geen last van. Ik heb de Power Management gecheckt en volgens mij ligt het daar niet aan. Ik heb via dit forum geprobeerd een oplossing te zoeken, maar dat is me tot op heden helaas niet gelukt. Kan iemand mij helpen met dit probleem?

De beste Tip die ik je kan geven is 9.04 en 9.10 te vergeten, dit zijn tussenversies en minder stabiel dan de LTS versies.

Mocht de vorige LTS versie 8.04 goed werken op je PC installeer die dan en blijf bij de LTS versies als je een werk computer heb.

Voor experimenteren zijn de tussenversies leuk, maar niet voor een betrouwbare werkcomputer.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jolo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/24, 21:06:16 »
Een warmte probleem is niet het eerste waar ik aan denk met een Acer Aspire 5315 laptop. Maar voor alle zekerheid zou je de temperaturen kunnen checken via applicatie lm-sensors. Informatie daarover zou je onder andere kunnen vinden in de Ubuntu documentation SensorInstallHowto.

De beste Tip die ik je kan geven is 9.04 en 9.10 te vergeten, dit zijn tussenversies en minder stabiel dan de LTS versies.
Dat advies heb ik al vaker voorbij zien komen bij problemen met de nieuwste Ubuntu versie. Echter ik mag toch wel aannemen dat zelfs de tussen versies minstens even stabiel zijn als Windows XP/Vista/7. En die besturingssystemen worden toch ook gewoon gebruikt in bedrijven.

Volgens deze hyperlink zou Ubuntu 9.10 gewoon behoren te werken op een Acer Aspire 5315. http://www.linlap.com/wiki/acer+aspire+5315

Ubuntu 8.04 kan er ook wel op geïnstalleerd worden http://www.mathematik.uni-marburg.de/~ketterer/linux-aspire_5315.html Echter het draadloze Atheros-Chipsatz wordt zo te lezen niet ondersteund. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Maureen

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/29, 16:52:53 »
Ik heb de lm-sensors geistalleerd en het blijkt dat de core-temperatuur in korte tijd tot 100 graden oploopt, vervolgens een error geeft en dan valt mijn laptop uit. Lijkt me inderdaad een hardwareprobleem, in plaats van een probleem door installatie van 9.10. Ik ga overigens liever niet terug naar 8.04 omdat dan mijn wireless niet werkt. Ik ga zo proberen de ventilatiegaten schoon te zuigen, wellicht helpt dat.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het echt SUPER vind dat dit uitgebreide en waardevolle forum bestaat, waarin belangeloos ervaringen en tips gedeeld worden. Hoewel ik nu ongeveer 3 jaar met Ubuntu werk kon ik tot voor kort bij een vriend terecht voor een update, probleem en oplossing op Ubuntugebied. Helaas wonen we nu te ver uit elkaar en moet ik het zelf doen. Ik ben daarom helemaal nieuw op dit forum en voel me als Alice in Ubuntuland....Ben me aan het ingraven en vind ontzettend veel informatie en raak slowly but steady thuis in de gangbare Ubuntu-termen. Leuk!

Offline jonux

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/29, 20:52:58 »
Het lijkt erop dat de fan niet aangaat.

Onderstaande link beschrijft deze bug in karmic.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/451337
Er is ook een oplossing middels een patch voor de kernel.
Ik weet echter niet of ik je daar blij mee kan maken.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Maureen

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 22:01:12 »
Je zou me wel erg blij maken als ik mijn fan aan de praat krijg. Maar dan zou je in stappen moeten uitleggen wat ik moet doen en waar ik wat kan vinden. En ik weet op mijn beurt dan weer niet of ik jou daar blij mee maak.... Heb wel net de link bekeken die je aangaf, en daar snap ik alvast niet zoveel van..ook niet echt bemoedigend  :|

Offline jolo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/30, 21:10:40 »
Had je alle updates al binnengehaald in Ubuntu 9.10 via Systeem > Beheer > Updatebeheer? Want met alle updates geïnstalleerd in Ubuntu 9.10 op de Lenovo laptop uit mijn onderschrift, wordt op dit moment behalve de CPU en harddisk temperaturen, ook de snelheid van mijn CPU fan getoond.  Op dit moment is het toerental ongeveer 3000 RPM. Soms is deze nul. Dat aan en uit gaan van de CPU fan gaat bij mij echter automatisch. De beide cores van de laptop CPU schommelen tussen de 28- en 32 graden Celsius. De harddisk is ongeveer 31 graden Celsius. Ik lees dit af in sensors-applet.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline nobody

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/30, 22:09:09 »
ik heb dus het zelfde probleem.

Offline Maureen

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/02, 18:04:31 »
Ik had inderdaad alle updates binnengehaald via Updatemanager. Het rare is dat bij de vorige versies de fan wel werkte en ook als ik nu windows opstart slaat de fan aan. Ik heb geen toerental lopen maar wel temperatuuraanduidingen voor CPU (+/-40), temp1 (+/-40) en core0 (oplopend tot 100, dan error). Ik heb verder gezocht op internet maar -behalve dat blijkbaar meer mensen problemen hebben met hun cpu-fan na updaten van 9.10- kan ik niet een oplossing vinden. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen? Dank alvast...

Offline nobody

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/06, 09:18:57 »
hoi,

Ik ben terug gegaan naar 9.04 en het probleem is weg

Offline sanka

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/10, 17:18:01 »
Het probleem is op te lossen door het BIOS van je Acer Aspire 5315 te updaten. Dit klinkt moeilijker dan het is. Het probleem is binnen 5 minuten op te lossen en vereist nauwelijks technische kennis. :)

Op de launchpad pagina van deze bug, https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/451337, staat bij commentaar #41 een download link naar een cd-image. Als je deze op een cd brand is het eenmalig booten van deze cd en het volgen van de paar stappen voldoende om het probleem op te lossen. De stappen staan nog vermeld onder commentaar #57 op dezelfde launchpad pagina.

Ik heb enkel voor het bevestigen van de oplossing hier een account aangemaakt en zal waarschijnlijk niet vaak terugkomen. Aangezien ik in deze thread de launchpad link heb gevonden, wilde ik graag even laten weten dat er inmiddels een goede oplossing is. Ubuntu 9.10 is nu prima te gebruiken met deze notebook. Alles werkt nu out-of-the-box, zelfs het wifi lampje! ;)

Mvg.
San

Offline Maureen

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/13, 17:58:52 »
Alvast sorry voor de meest onsnuggere vraag van vandaag, maar wat is in de terminal het command voor execute? (ik probeer bovenstaande link uit te voeren)

Dank alvast...

Offline sanka

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/13, 20:36:54 »
Hoi Maureen, ik neem aan dat je hiernaar refereert.

Citaat
Once you are in the X: prompt, you can change to the directory called "firm" and execute the file "if50.bat".

De stappen die je moet doen zijn de volgende:

1) Opstarten vanaf de cd en bij de twee vragen die je gesteld worden beide keren op 1 drukken.
2) Nu heb een een dos venster voor je (lijkt op een linux console). Om naar de firm map te gaan tiep je het volgende in, gevolgd door een enter.
cd firm3) Nu zit je in de directory 'X:\firm'. Hier tiep je het volgende in, wederom gevolgd door een enter.
if50.batJe ziet vervolgens dat de applicatie je firmware gaat updaten. Dit duurt zo ongeveer een minuut. Als die klaar is met het updaten kan je je pc overnieuw opstarten. Bij het opstarten kan je direct op F2 drukken om in je bios te kijken naar de versie van de firmware (hoeft natuurlijk niet en je hoeft ook niks daar aan te passen). Als het goed is zie je hier staan dat de versie nu 1.43 is.
Dat is alles!!

Succes,
San

Offline Maureen

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/13, 21:41:32 »
Hoi San,

Volgens mij is het gelukt! Ik had de stappen die je beschreef doorlopen, maar wist niet dat met alleen de bestandsnaam al kon executen. Het verliep verder precies zoals je beschreven hebt. Ik heb nog even gecheckt en het is inderdaad 1.43 nu. En voor zover ik nu kan zien, loopt de temperatuur niet meer hoog op.

Dank voor je hulp!

Groet,
Maureen
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 21:43:24 door Maureen »

Re: [OPGELOST] computer sluit uit zichzelf af sinds installatie 9.10
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/30, 23:35:44 »
Het lijkt er op dat deze oplossing mij nu ook heeft geholpen.
Ik heb ook een Acer Aspire 5315.
En de fan deed inderdaad bij mij ook niets als ik de kersverse Ubuntu 10.04 opstartte.
Maar met behulp van San's link naar handleiding en BIOS update lijkt de fan gewoon te werken en blijft de temperatuur constant! (sensor Applet)

Dus bedankt San! Ik kan nu wél Ubuntu 10.04 gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Reginald
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?