Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verse Ubuntu Gebruiker!  (gelezen 872 keer)

Celebrian

• Gast
Verse Ubuntu Gebruiker!
« Gepost op: 2010/04/25, 21:09:52 »
Zoals de titel laat blijken ben ik een verse UBUNTU gebruikster!
Na lang wikken en wegen, en bloed, zweet en tranen, heb ik WINE via SYNAPTEC geïnstalleerd.
Ik die dacht, joehoe, ik ga terug PSP en WINRAR kunnen gebruiken, vergeet het maar ja!
Ik kan juist niks ... hoe werkt dat eigenlijk? En kan iemand mij helpen.
Moet ik gewoon Paint Shop Pro downen, ik gebruikte altijd Corel Paint Shop Pro Photo XII...

Ik hoop dat iemand hier ook aan uit kan, want snap mezelf niet meer zo goed!
Hahaha  :lol:
« Laatst bewerkt op: 2010/04/25, 21:14:46 door Celebrian »

Offline Tom

• Lid
Re: Verse Ubuntu Gebruiker!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/25, 21:17:09 »
Welkom op het Forum. :D
Ik ga Uw topic verplaatsen naar Software en configuratie.

Hier heeft U ook leuk leesvoer.http://wiki.ubuntu-nl.org/
Met vriendelijke groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/25, 21:32:02 »
Rustig... eerst kijken, dan klooien...

Linux is anders. Dingen zien er iets anders uit, ze heten anders en werken soms iets anders. Maar ze werken wel! En blijven veelal ook werken.

In plaats van Photoshop heb je in Linux The Gimp. Staat al standaard meegeïnstalleerd. En Rar en Zip bestanden kan je ook al direct uitpakken en zo. Probeer je eerst te redden met de Linux software. Als het echt niet lukt, kan je altijd nog overgaan tot installatie van Wine en het op die manier proberen.
En ik mag hopen, dat je een dualboot hebt gemaakt van je PC? Zodat je in geval van nood terug kunt vallen op je -nu nog- vertrouwde Windows omgeving?

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/25, 21:47:36 »
Zoals Jan E. zegt: probeer eerst eens de standaard linux programma's te gebruiken.

Wil je .rar files uitpakken, dan moet je het pakket unrar installeren
Toepassingen (Rechtsboven) -> Software Installeren/Verwijderen (of Ubuntu Softwarecentrum in Ubuntu 10.04)

Zoek naar unrar en kies voor installeren.

Zoals je zelf al gevonden had, kun je met Wine Windows programma's draaien binnen Ubuntu (Linux). Dit gaat helaas lang niet voor elk programma goed. Of een programma kan draaien via Wine, kun je op deze site vinden: http://appdb.winehq.org/

Hier is de link naar Paint Shop Pro
http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=76

Deze krijgt verschillende ratings, maar geen heel goede. Om een programma fatsoenlijk te kunnen draaien heb je minimaal goud/platina nodig. Zoals Jan E. aangeeft beschikt Ubuntu standaard over The Gimp. Dit is een soortgelijk pakket, helemaal gratis en legaal.

Succes met het ontdekken van de wereld van Ubuntu.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/25, 22:55:59 »
Citaat
Zoals Jan E. aangeeft beschikt Ubuntu standaard over The Gimp.

Behalve als je Lucid Lynx 10.04 hebt geinstalleerd, daar moet je de Gimp via Ubuntu Softwarecenter zelf installeren.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)