Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afsluiten niet mogelijk  (gelezen 873 keer)

Offline AdrEph

• Lid
Afsluiten niet mogelijk
« Gepost op: 2010/08/29, 11:55:50 »
Ik gebruik nu ca. 2 maand de Ubuntu versie 10.4.
De laatste weken is het nu al vier keer voorgekomen dat ik de computer via het icoontje rechts boven in het paneel niet meer kan afsluiten.
De weergave is dan ook licht gekleurd waarbij tevens de externe harddisk en de USB sticks ook niet meer te benaderen zijn.

Normale weergave

Geblokte weergave

Om dit weer goed te krijgen moet ik dan eerst inloggen als "ROOT" en vervolgens de computer weer opnieuw starten.
Wie weet hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen??

Alvast bedankt
Dick

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Afsluiten niet mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 11:59:06 »
Kan diverse oorzaken hebben. Eén ervan is de "gebruikelijke verdachte": Compiz faalt in z'n vensterbeheer. Schakel de visuele effecten eens uit:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld

« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 12:02:13 »
Ik had exact hetzelfde.

Als het nog een keer voorkomt: zet je pc dan uit met sudo poweroff of sudo shutdown in het terminal venster (één van deze twee commando's, ik weet niet meer welke).

Start je pc dan opnieuw op en open het bios. Sluit vervolgens je bios weer zonder iets te hebben gewijzigd en alles is weer normaal voor een tijdje.

Ik heb in mijn bios de post-delay tijd op 5 sec gezet en het is me niet meer overkomen. Dit lijkt voor mij de oplossing te zijn geweest.

Ik heb een intel onboard kaart (82865G) en daar een oudere nvidia kaart bijgezet. Misschien dat het probleem daardoor kwam? Misschien heeft het systeem door de extra delay tijd nu meer gelegenheid om goed te laden?  

« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 12:10:29 door Ronaldus »

Offline AdrEph

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/29, 12:08:39 »
@Pjotr
Ik had inderdaad vinkjes staan bij Animaties, Vensterdecoratie en Vervagende vensters.
Die heb ik nu uitgezet waarbij ik hoop dat het daarmee is opgelost.

@Ronaldus
Mocht het toch nog weer voorkomen dan volg ik jou advies op.

Allebei bedankt voor de snelle reaktie
Dick

« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/05, 11:25:31 »
Ik heb ook problemen gehad met afsluiten.
Bij werkte deze oplossing. Hierbij verwijs ik naar deze link.
Als bovenstaande oplossing niet werken kun je dit altijd proberen.
Bij mij werkte gelukkig wel.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/afsluitprobleem-ubuntu-10-04/