Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 26.04 LTS Resolute Racoon  (gelezen 2015 keer)

Offline M_aD

• Forumteam
Ubuntu 26.04 LTS Resolute Racoon
« Gepost op: 2025/11/05, 12:24:44 »
Nu het forum weer terug online is kunnen we eindelijk een topic openen voor Resolute Raccoon.   :)

De ontwikkeling van Ubuntu 26.04 Resolute Raccoon is al involle gang en zal in April verschijnen als de 11de LTS uitgave welke voor 5 jaar ondersteund zal worden. De officiële flavors worden enkel 3 jaar ondersteund.
Hieronder vinden jullie de release schedule en release notes:

https://discourse.ubuntu.com/t/resolute-raccoon-release-schedule/47198
https://discourse.ubuntu.com/t/resolute-raccoon-release-notes/59221

Veel plezier met testen!
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 26.04 LTS Resolute Racoon
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/05, 18:05:34 »
Mijn ervaring:
Xubuntu werkt gewoon goed, maar de laatste dagen soms 30 updates per dag.
Een extern programma (wsjt-x) wil niet installeren, omdat het de bibliotheken niet kan vinden, deze zijn nu te nieuw.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/05, 19:51:00 »
Ik had mijn Pi 4 al een tijdje niet opgestart met 26.04, kreeg zo'n 878 MB aan updates binnen. Tot zover draait het als een zonnetje. Ik help waveform mee met het testen, hij is de maintainer van de Raspberry Pi images.
Ubuntu CoC Signed.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/11/06, 15:14:10 »
Ook Ubuntu Cinnamon Resolute Racoon heeft een vlotte aanvang gekregen. De Cinnamon desktop kent geen enorme veranderingen en is daardoor een beetje conversatief. Voordeel is dat het resultaat relatief vroeg in het ontwikkeltraject te zien is.

Niet alle applicaties die ik installeerde werken optimaal. Bijvoorbeeld Goodvibes (internet radio) en Lollypop (audio player) hebben nog geen GUI.
Daarvoor in de plaats heb ik Shortwave en Gapless geinstalleerd.

Zelfs mijn Brother laserprinter HL-1210W functioneert goed.

Hier zie je de Ptyxis terminal (default wordt de GNOME terminal geinstalleerd) en Plank als dock met het Xenlism thema.

Een eerste afbeelding:

Lenovo ThinkBook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 26.04 Daily Builds  +  GNOME Boxes

« Reactie #4 Gepost op: 2025/11/06, 15:30:52 »
Vanochtend Ubuntu Desktop geïnstalleerd en het draait probleemloos. Alleen zijn sommige apps - Uitbreidingen en Afstellingen - nergens te vinden: niet in het App Center en ook niet in synaptic. Overleef het wel.
« Laatst bewerkt op: 2025/11/08, 09:57:42 door dekorte.marcel »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2025/11/06, 16:11:16 »
Marcel,

Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu MATE, Ubuntu Cinnamon, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Unity? Als je even vermeld welke je geïnstalleert hebt zou dat handig zijn, dan weten we welke desktop je gebruikt en kunnen we makkelijker hulp bieden.
Ubuntu CoC Signed.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/11/17, 21:41:13 »
Zelfs mijn Brother laserprinter HL-1210W functioneert goed!

Annvulling: Deze printer werkt met een USB-kabel (en alleen als de lengte van de USB-kabel niet langer is dan 1,5 meter).

Draadloos is een ander hoofdstuk. Omdat deze printer alleen met 2,4 GHz Wi-Fi werkt, en de meeste routers met 5GHz Wi-Fi functioneren, is verbinding maken een probleem.
De router omzetten naar 2,4GHZ heeft alleen nadelen.

Daarom heb ik gekozen voor een 5GHz laserprinter: Brother HL-L1240W (de printer heeft dezelfde compacte afmetingen).
Draadloos verbinden met Wi-Fi Protected Setup (WPS) werkt super.
Lenovo ThinkBook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 26.04 Daily Builds  +  GNOME Boxes