Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: inhoud map wissen cli  (gelezen 1390 keer)

Offline maarth

• Lid
inhoud map wissen cli
« Gepost op: 2010/04/02, 12:39:43 »
als ik met pan wat download komt het in een mapje te staan en meestal doe ik dat met de terminal +commandline.
ik sla alles in een apart mapje op en dan doe ik via de cli par2 en daarna unrar en dan verplaats ik het bestandje(ook via cli).
maar ik zit nu toch in de cli hoe kan ik nu het inhoud van het mapje wissen met cli ,ik heb via man gekeken maar ik begreep het niet helemaal.
hoe kan ik nu de hele inhoud van het mapje wissen via cli(map zelf moet blijven bestaan alleen alle inhoud weg).
bij voorbaat dank voor de reakties 

Offline vanadium

• Lid
Re: inhoud map wissen cli
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/02, 15:05:16 »
rm *

zal alles wissen in de huidige directory

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/02, 15:15:20 »
rm *

zal alles wissen in de huidige directory

Wel eerst cd naar de directory van de map waarin je alles wilt verwijderen. Zitten er ook nog submappen in die map, dan moet je (volgens mij) nog -Rd toevoegen. Dus:
rm -Rd *

-R -> Recursive (inclusief submappen)
-d -> directory's (toestemming geven om mappen te verwijderen)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/02, 20:03:21 »
"rm -rf /pad/naar/map" werkt ook. of eerst inderdaad met "cd" maar de betreffende map toe. Het is erg oppassen met dit commando trouwens. Bij een spatie te veel voorbeeld delete je de hele root  ("rm -rf / pad/naar/map"), en er is geen 'undo'.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/02, 20:04:52 door AptlyNamed »

« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/02, 23:39:29 »
Citaat
Het is erg oppassen met dit commando trouwens. Bij een spatie te veel voorbeeld delete je de hele root  ("rm -rf / pad/naar/map"), en er is geen 'undo'.

Daarom is het dan ook aangewezen om bij het
rm -Rd * commando tevens de -i optie te gebruiken:

rm -iRd * dus, zo krijg je eerst nog de vraag van het systeem of je die bewerking wel wil uitvoeren of niet.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/03, 11:01:12 »
Het is erg oppassen met dit commando trouwens. Bij een spatie te veel voorbeeld delete je de hele root  ("rm -rf / pad/naar/map"), en er is geen 'undo'.
Inderdaad, daarom doe ik dat soort dingen het liefst grafisch met gksudo nautilus

« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/03, 11:06:58 »
Ik heb daar een alias mét de i-optie van gemaakt, zo vraagt het systeem bij een rm-commando altijd om toestemming, zo vergeet ik dat niet onbewust.  :)

Voorbeeld:
Typ op de commandline het volgende en druk op Enter:
  alias rm='rm -i'

Als bash deze aliassen na afsluiten en opnieuw openen niet onthoud, doe dan het volgende:

Voor de aliassen moet je even het bestand .bashrc aanpassen.
Code:

#if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
#    . ~/.bash_aliases
#fi

Voor deze 3 regels het hekje weghalen.
Daarna werken de aliassen die je in .bash_aliases hebt gezet.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 11:52:03 door Progger »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/03, 18:14:28 »
Opdat dat zou werken, moet ~/.bash_aliases bestaan én je aliassen bevatten.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/03, 22:48:24 »
Citaat
Opdat dat zou werken, moet ~/.bash_aliases bestaan én je aliassen bevatten.

Ik heb dat bij mij anders direct in het .bashrc bestand aangepast, en dat werkt perfect hoor.  Je moet natuurlijk wel dat .bashrc bestand in gedit openen met sudo. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 22:51:34 door Progger »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/04, 12:02:50 »
Citaat
Je moet natuurlijk wel dat .bashrc bestand in gedit openen met sudo.
Je moet dat bestand natuurlijk niet met sudo openen, want het is een persoonlijk configuratiebestand in je home directory. Los daarvan, grafische programma's start je als root best op met gksudo, niet met sudo.

Bij Ubuntu 9.10 moet je geen hekjes weghalen: die staan er standaard niet. Het volstaat dus, als je dat netjes vindt, een bestand .bash_aliases aan te maken in je home directory waarin je je aliasen plaatst. Je kan je aliassen echter ook rechtstreeks opnemen in .bashrc. Standaard zijn er daar al enkele gedefinieerd.