Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma via terminal geladen, weergeven in toepassingen  (gelezen 2326 keer)

Offline Haris

• Lid
Programma via terminal geladen, weergeven in toepassingen
« Gepost op: 2010/03/14, 11:25:03 »
Hoe kan ik een programma dat ik via de terminal heb binnengehaald in mijn lijst grafische toepassingen krijgen zodat ik het voortaan gemakkelijk kan aanklikken?

Re: Programma via terminal geladen, weergeven in toepassingen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/14, 11:34:14 »
Als het een commandline programma is, dan zult ge het altijd via de terminal moeten starten. Als het een grafisch programma is, zou het normaal automatisch in uw menu moeten verschijnen, of ge het nu via Software Center, Synaptic of de terminal installeert.

Ge kunt ook altijd zelf een menu entry maken door naar Systeem=>Voorkeuren=>Hoofdmenu te gaan.

Offline Haris

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/14, 11:43:33 »
Bedankt, dat werkt prima...
Nog een vraag...is dit ook een manier om terminal opdrachten die je vaak gebruikt op te slaan?
Of is een betere manier? Ik heb nu een schriftje met vele opdrachten, maar wil die graag in de laptop hebben en kunnen aanklikken...

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/14, 11:47:53 »
Systeem=>Voorkeuren=>Hoofdmenu
Nieuw menu kiezen. Menu een naam geven bijv. Terminalopdrachten->OK.
Vervolgens klikken op dat menu en dan nieuw item kiezen. Daarna voor iedere opdracht een item maken.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/14, 11:48:02 »
veel terminalprogramma's sluiten af zodra ze klaar zijn en dan verdwijnt het terminalvenster ook als je ze opstart door ze aan te klikken. Dan heb je niet genoeg tijd om de uitvoer te lezen. Wil je bepaalde terminalprogramma's toch toevoegen aan het menu:

* Rechtsklikken op menu linksboven
 * Kies "Menu's bewerken"
 * Selecteer de gewenste categorie
 * Kies "Nieuw item"
 * Kies bij "Type" voor "Terminaltoepassing"
 * Vul het dialoogvenster verder in en klik op OK

Offline Haris

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/14, 11:57:29 »
Weer bedankt...mag ik hier uit opmaken dat dit een goede manier is om terminal opdrachten te onthouden of zijn er nog andere methoden?
Hoe doen anderen het? (uit je hoofd leren of opschrijven) Bestaat er een goede, betrouwbare lijst van deze opdrachten?

Offline thealps

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/14, 12:05:40 »
Met ctrl-r kun je zoeken in je geschiedenis van de terminal-opdrachten die je gegeven hebt.

Voorbeeld:
ctrl-r en dan "cd" vind je bijvoorbeeld "cd /media/disk/muziek/". Door herhaaldelijk ctrl-r in te drukken, zoek je met de zoekterm "cd' verder terug in de geschiedenis. ctrl-s zoekt vooruit.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/14, 12:05:54 »
Elke commando heeft een "man"-pagina, bv. geef in de terminal in: man ls, en je hebt alles over het ls-commando. Verder kan je hier op het forum de commandos voor het oplossen van een probleem eventueel copiëren en plakken in een tekstbestandje, zo leer je héél veel over commandos en troubleshooting via de terminal.

Ook hier kan je de basis van de terminal leren:

http://wiki.ubuntu-nl.org/
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 12:12:12 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/14, 12:23:49 »
Veel gebruikte commandonamen zal je gemakkelijk onthouden. Zoek je iets te doen waarvoor je geen commando kent, dan gebruik je "apropos". "apropos mp3" zal een oplijsting geven van commando's die iets met mp3's kunnen doen, met korte uitleg.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/14, 12:25:46 »
Ik heb een paar terminaltoepassingen in mijn hoofdmenu gezet. Maar de terminal verdwijnt reeds na 1/10 seconde.  ???

« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/14, 12:42:28 »
Weer bedankt...mag ik hier uit opmaken dat dit een goede manier is om terminal opdrachten te onthouden of zijn er nog andere methoden?
Hoe doen anderen het? (uit je hoofd leren of opschrijven) Bestaat er een goede, betrouwbare lijst van deze opdrachten?
Terminalprogramma's hebben vaak een logische naam. Bijvoorbeeld cd, om van map te wisselen, betekent niets anders dan change directory. rm, om bestanden en mappen te verwijderen: remove. ls, om een lijst van ebstanden en mappen te tonen: list. mv? dat betekent gewoon move. Enzovoorts, enzovoorts. Met verzonnen namen voor programma's (zoals nano) wordt het wat lastiger, maar dat is gewoon een kwestie van oefenen. Na veelvuldig gebruik onthoud je die namen gewoon, op eenzelfde manier als dat je bepaalde menuroutines onthoudt.

@Lexaldo, lees mijn vorige post. Veel terminalprogramma's doen helemaal niets als je geen argumenten opgeeft. Dan sluit het programma af en verdwijnt de terminal weer.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 12:44:39 door Cumulus007 »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/14, 12:56:34 »
@Lexaldo, lees mijn vorige post. Veel terminalprogramma's doen helemaal niets als je geen argumenten opgeeft. Dan sluit het programma af en verdwijnt de terminal weer.
Dat weet ik, maar bijv. bij sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove hoort soms een dialoog (wilt u doorgaan j/n) te verschijnen nadat ik een groot programma heb verwijderd. Maar ook hier is die terminal meteen weg.
Als ik dan de terminal open, krijg ik wel die dialoog.