Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op zoek naar iets van een website maken  (gelezen 3029 keer)

Op zoek naar iets van een website maken
« Gepost op: 2010/03/09, 11:43:02 »
Ik was van plan voor een vak dat ik ga doen een soort website-database iets te maken. Nu ben ik enkel niet zo'n gehele computernerd. Wat raden jullie aan voor programma om een website te maken die er enigzins professioneel uitziet voor een dummy op computergebied?

« Laatst bewerkt op: 2010/03/09, 11:48:08 door Ginny Bionda »
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb

Re: Op zoek naar iets van een website maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/09, 12:00:08 »
Dummies kunnen geen professioneel uitziende website maken! Je zult je toch echt in eea. moeten verdiepen. Als je op dit forum zoekt naar "website maken", kom je waarschijnlijk wel de naam Kompozer tegen...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/09, 12:07:49 »
Kijk eens naar Joomla. Bij veel providers wordt deze standaard aangeboden, bv via een web-installer als Installatron.

Als voorbeeld: http://ewr2009.nl/

Deze site heb ik destijds met standaard Joomla-plugins en templates opgezet. Alleen voor het plaatsen van het logo was wat HTML-kennis benodigd. (als je goed kijkt, kun je mij ook nog ergens ontdekken, uitgaande van het feit dat je weet hoe ik er uit zie  =D )

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/09, 12:19:18 »
Als je niet zoveel kennis hebt is het inderdaad handig 1 of ander pakket te gebruiken. Zelf ben ik fan van wordpress. Je kunt dan zelfs makkelijk een plekje op het web maken (bijvoorbeeld ginny.wordpress.com). Het is een blog software, maar je kunt er prima een hele website in maken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/09, 12:45:13 »
Wordpress is inderdaad een heel goed beheersysteem (CMS). Op het internet kun je tienduizenden sjablonen (templates) vinden die je kunt gebruiken voor het uiterlijk van je webplek. Gewoon binnenhalen en installeren. 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/09, 15:22:25 »
Dummies kunnen geen professioneel uitziende website maken!

Getver... zijn er dan mensen hier die toevallig een afstudeerproject of zo nodig hebben? Kunnen die het ontwerpen, het geheel gaat namelijk groter worden dan gedacht...
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb

« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/09, 15:48:39 »
Dummies kunnen geen professioneel uitziende website maken!

Getver... zijn er dan mensen hier die toevallig een afstudeerproject of zo nodig hebben? Kunnen die het ontwerpen, het geheel gaat namelijk groter worden dan gedacht...
Dummies kunnen inderdaad niet zelf een professionele website maken... echter, tegenwoordig zijn er Content Management Systems zoals Joomla en Drupal waarmee geheel via een web-interface websites in elkaar gezet kunnen worden. Misschien lijkt Joomla je wat?

Offline AE86

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/09, 15:58:30 »
Kijk eens naar Joomla. Bij veel providers wordt deze standaard aangeboden, bv via een web-installer als Installatron.

Als voorbeeld: http://ewr2009.nl/

Deze site heb ik destijds met standaard Joomla-plugins en templates opgezet. Alleen voor het plaatsen van het logo was wat HTML-kennis benodigd. (als je goed kijkt, kun je mij ook nog ergens ontdekken, uitgaande van het feit dat je weet hoe ik er uit zie  =D )

Ja, en dan heb je nog altijd geen "professioneel-uitziende" website.

W3C Markup validation: 18 Errors, 12 warning(s)

« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/09, 16:38:05 »
Fantastisch... is er hier een gebied waar je kan zoeken naar mensen die nog een afstudeerprojectje moeten doen of zo?

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/09, 18:06:02 »
Fantastisch... is er hier een gebied waar je kan zoeken naar mensen die nog een afstudeerprojectje moeten doen of zo?

Wat is de vergoeding?  :)
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/09, 18:58:43 »
Och, zo moeilijk is dat in Wordpress niet hoor ;) Men haalt bijvoorbeeld dit theme binnen: http://wordpressthemesbase.com/view/325.html

Je gaat naar appearance -> Add new themes -> submenu Upload, je zoekt je theme op je computer op, upload die et voila, u heeft een nieuwe sjabloon geïnstalleerd. Je gaat vervolgens naar appearance -> themes, zoekt je theme op en activeert die.

Makkelijker kan haast niet.

Het installeren van Wordpress kan daarentegen wel wat problemen opleveren, omdat je een aantal dingen moet weten van je hostingbedrijf. Maar als je dat weet, hoef je alleen de bestanden naar de server te sturen, in de adresbalk van je browser naar het installatiescript te gaan, de instructies te volgen et voila, je hebt een Wordpressinstallatie. 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/09, 18:59:35 »
O, en kijk voor Nederlands eens hier:
http://www.wordpressthemes.nl/

« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/09, 19:51:31 »

Wat is de vergoeding?  :)

Studiepunten, ervaring met het ontwerpen van websites en bedenken van structuren die nodig zijn voor deze specifieke website, en op je cv kan je zetten dat je een project heb gelopen bij de universiteit. Daarnaast natuurlijk roem bij mensen die zich bezighouden met kunst van zuid-en zuidoost azië. Owja, en een handtekening van mij  :)

« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/10, 08:37:55 »
Lijkt ut je niet slim om gewoon zelf ff te proberen het te doen in html, css en php? ;)
Gewoon ff uitzoeken, ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je hebt. Html en css is sowieso niet moeilijk, en van internet kan je wel stukjes php-script halen waarmee je je website aan een database hangt.
PC Thuis: AMD Phenom 550 Dual Core @ 3.4Ghz (overgeklokt) | 2GB DDR3 1600Mhz Kingston | ATI Radeon HD4650 | 320GB HDD | Ubuntu 10.04 (64bits)
PC Werk: Intel Pentium E5200 Dual Core @ 2,5Ghz | 4GB DDR2 800Mhz OCZ | 500GB HDD | Ubuntu 10.04 (64bits)

« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/10, 09:59:56 »
Ik was van plan voor een vak dat ik ga doen een soort website-database iets te maken.
Citaat
en dan vragen of:
Citaat
Kunnen die het ontwerpen, het geheel gaat namelijk groter worden dan gedacht...

iemand dat voor jou wil maken is niet erg slim, dat zou je wel zelf moeten maken als je dat voor een vak dat je gaat volgen nodig hebt anders leer je nóg niets dienaangaande.  =D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/10, 16:50:30 »
Citaat
Lijkt ut je niet slim om gewoon zelf ff te proberen het te doen in html, css en php? Wink
Gewoon ff uitzoeken, ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je hebt. Html en css is sowieso niet moeilijk, en van internet kan je wel stukjes php-script halen waarmee je je website aan een database hangt.

HTML is inderdaad echt niet moeilijk, dat is in een paar dagen geleerd..
Wel wordt het lastiger om een beetje een fatsoenlijk ogende website te maken in HTML.

(Ik deed dat vroeger heel veel, mijn website was sjoerd.janwouter.nl (vergeet die vermelde Linux downloads, was een idee dat ik nooit heb afgemaakt). Een sjabloon als dat kan ik wel voor je maken in HTML)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/12, 09:17:12 »
Ik was van plan voor een vak dat ik ga doen een soort website-database iets te maken.
Citaat
en dan vragen of:
Citaat
Kunnen die het ontwerpen, het geheel gaat namelijk groter worden dan gedacht...

iemand dat voor jou wil maken is niet erg slim, dat zou je wel zelf moeten maken als je dat voor een vak dat je gaat volgen nodig hebt anders leer je nóg niets dienaangaande.  =D

Dan leer ik delegeren, ook een zeer handige eigenschap  =D. Misschien moet ik eens gaan proberen te bouwen in de zomervakantie.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/12, 13:18:27 »
Je gaat naar appearance -> Add new themes -> submenu Upload,
het zal aan mij liggen, maar dit zie ik nergens staan in het dashboard/mijn account.

Dit komt omdat jij je site via Wordpress zelf host. Het uploaden van themes is daar niet mogelijk. Hiervoor zul je je website elders moeten hosten om gebruik te maken van deze mogelijkheid

http://mcbuzz.wordpress.com/2009/10/13/cant-see-add-new-themes-link/
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/12, 14:02:23 »
Trouwens, we willen wel onze domeinnaam reserveren. Maakt het nog uit waar je deze reserveert?

Offline Minas

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/12, 17:11:15 »
Reserveren van een domeinnaam kan je overal doen. De kosten kunnen wel verschillen. Een tip is om hem neer te zetten bij http://active24.nl. Die is vrij goedkoop. Let wel op dat je er geen hosting bij doet. Dat kan je beter later doen als je de website klaar hebt.

Offline jaczdh

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/12, 20:29:24 »
Trouwens, we willen wel onze domeinnaam reserveren. Maakt het nog uit waar je deze reserveert?
mijndomijn.nl 29,00€ per jaar.
Uitstekende dienstverlening en hosting.