Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sun VirtualBox  (gelezen 4569 keer)

Sun VirtualBox
« Gepost op: 2009/07/12, 17:29:37 »
Met behulp van de handleiding (http://wiki.ubuntu-nl.org/VirtualBox) heb ik dit programma geinstalleerd.
Echter als ik nu middels de functie START wil beginnen krijg ik de volgend melding: FATAL: Could not read from the boot medium! System halted.

Wat doe ik fout?

van_zwier

• Gast
Re: Sun VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/12, 17:37:25 »
of eigenlijk de stap ervoor, staan alle parameters goed om een systeem naar keuze te kunnen installeren?

« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/12, 23:49:17 »
heb je wel een OS geinstalleerd?

Uh.....nee :-[. Ik moet dus Windows XP ook installeren?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/12, 23:49:50 »
of eigenlijk de stap ervoor, staan alle parameters goed om een systeem naar keuze te kunnen installeren?

Yep, alles is goed ingesteld.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 00:26:37 »
Om verwarring te vermijden: het is de bedoeling dat je het guest OS (bv. Windows XP) installeert in Virtualbox door bv. een Windows XP installatie cd in je cd/dvd-speler te stoppen, of door een ISO te mounten als virtuele cd/dvd in Virtualbox
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/19, 15:01:20 »
Okie dokie. Misschien een "domme" opmerking; maar had ik dan niet beter Windows op de PC kunnen laten staan? Ik heb destijds Windows verwijderd en draai alleen nog op Ubuntu. En nu moet ik het dus eigenlijk weer installeren.....

Offline jeroenl

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/19, 15:28:30 »
Okie dokie. Misschien een "domme" opmerking; maar had ik dan niet beter Windows op de PC kunnen laten staan? Ik heb destijds Windows verwijderd en draai alleen nog op Ubuntu. En nu moet ik het dus eigenlijk weer installeren.....
Was misschien handiger geweest. Maar een virtuele installatie is wel een stuk sneller dan een traditionele. Dus dat voordeel heb je.

van_zwier

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/19, 18:40:56 »
de keuze virtueel of toch een dual boot hangt er voornamelijk van af wat je (in dit geval) met windows zou willen doen.
Zo gebruik ik windows hoofdzakelijk virtueel, voor msn functies en office 2007, (voor de zaken die niet lekker lopen met open office) en testen van nieuwe windows programma's voor op het werk. Voordeel: je hoeft ubuntu niet te sluiten je kunt 2 dingen tegelijkertijd doen. En de snapshot functie is erg handig als je je windows om zeep hebt geholpen.

Ook heb ik een dualboot, xp + ubuntu, Voordeel met windows: grafische kaart is dan beter (lees spelletjes doen het beter) en voor mijn werk de cisco cliƫnt voor de vpn verbinding om vanuit huis (zakelijk) te kunnen werken.

Aan de hand van dit soort zaken bepaal je of je beter uit bent met een dualboot of toch een virtualisatie.

van_zwier

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/19, 18:45:07 »
mocht je achteraf toch liever een dualboot gehad hebben, dat kun je met de gparted live cd nog voor elkaar krijgen.
al heeft dat wel wat haken en ogen.

met de gparted cd maak je ruimte door met de partitie die ubuntu nu gebruikt te verschuiven/verkleinen.
Met de nieuw verkregen ruimte kun je nu windows opnieuw installeren.

Als je daarmee klaar bent loop je tegen het euvel aan dat windows je grub om zeep heeft geholpen, dit moet je dan nog herstellen alvorens je dualboot compleet te hebben.

Het herstellen van grub is al in meerdere posten uitgebreid uitgelegd, een beetje zoeken zou al veel moeten verklaren.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/19, 20:17:28 »
Dual boot wil ik niet meer. Het enigste wat ik zou willen met de VirtualBox is een enkel programma wat (nog) niet werkt onder Ubuntu, toch kunnen gebruiken.
Ik heb Wine en Crossover geprobeerd, maar met beide programma's lukte het niet. Dus vandaar nu de keuze om het met VirtualBox te proberen.
Ik moet erbij zeggen dat er wel steeds meer kan met Ubuntu sinds ik het ben gaan gebruiken.

Ik heb nog een CD liggen met Windows XP, dus zal deze in VirtualBox installeren. Hoe zit het dan met het updaten van de software? Is dit dan ook mogelijk?

« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/19, 21:00:01 »
Ik ben nu zover om XP te installeren. Echter, zodra ik in VirtualBox op start druk, verschijnen de volgend popup meldingen:

Kernel driver not installed (rc=-1908)

The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Re-setup the kernel module by executing

'/etc/init.d/vboxdrv setup'

as root. Users of Ubuntu, Fedora or Mandriva should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.

En:

Failed to open a session for the virtual machine Windows.
Virtual machine 'Windows' has terminated unexpectedly during startup.

Result Code:
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:
Machine
Interface:
IMachine {540dcfda-3df2-49c6-88fa-033a28c2ff85}

Ik heb de CD met Windows XP in de juiste speler gedaan.

van_zwier

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/19, 21:19:14 »
DKMS wil je inderdaad via synaptic installeren.

Het klinkt of je installatie van virtualbox niet helemaal lekker is verlopen zie onderstaande link:
http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=8&t=17995

Hier wordt een herinstallatie aanbevolen.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/19, 22:18:19 »
DKMS inmiddels geinstalleerd. Ben nu wel zover dat de installatie CD van Windows ook opstart. Maar het installeren gaat vervolgens nog niet goed. Ik zal inderdaad de VirtualBox eens opnieuw installeren en vervolgens nog eens goed alle instellingen nalopen. Daarna nog maar eens een poging wagen om Windows te installeren. Het moet toch een keer lukken, dacht ik zo. De aanhouder wint 8).

« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/23, 11:52:57 »
Ik heb nu de VirtualBox (niet OSE versie) met succes in Ubuntu 9.10 geinstalleerd. Wat zijn redelijke instellingen voor wat betreft het geheugen? Ik heb 2GB RAM geheugen op het moederbord; het maximale. Ik gebruik nu 512MB voor de VB en 30 MB van de grafische kaart. Ik krijg echter de indruk dat Windows toch wat langzaam is. Als ik dit geheugen verhoog, wordt het dan sneller? En Ubuntu wordt dan langzamer? Of gebruikt VB alleen geheugen als het programma aanstaat?
De Windows firewall staat ingeschakeld; is het ook noodzakelijk om antivirus software te installeren?

Offline karamba

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/17, 16:56:55 »
zorg ervoor dat je zoveelmogelijk in het groene gedeelte zit, mocht het nodig zijn ook het oranje gedeelte bij het RAM geheugen. wat het beste is moet je zelf  weten... het wordt inderdaad sneller opzich. ubuntu krijgt dan juist het omgedraaide, dat het geheugen naar beneden zakt. ik weet het niet zeker maar volgens mij pakt VB alleen het geheugen zodra dat nodig is, en niet gelijk als je de virtuele pc opstart.

ik heb  veel gewerkt met VB onder windows, maar heb nu ook een overstap naar ubuntu gedaan. helaas wil bij mij de boel niet werken want me systeem crasht zodra de instalatie van xp is geladen.
het is niet noodzakelijk opm antivirus software te installeren, tenzij je veel online bent, dan is het toch handig. gebruik microsoft security essentials, dat is gratis en bied voldoende bescherming. ook virussen op een virtuele pc die je veel gebruikt zijn vervelend