Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit  (gelezen 1295 keer)

Offline elendil

  • Lid
Hallo!,

Ik ben een leek op Linux gebied en zal een hele lading zaken omslachtig of overbodig doen en ik zit nu met de volgende vraag:

Van de huidige installatie (9.10) maak ik met Back in time backups van de volgende folders;
/var
/etc
/home
/usr/local

Ik neem aan dat ik hiermee zo'n beetje alles backup wat nodig is om de geïnstalleerde programma's terug te zetten. Ook bijv. de passwords van Firefox.

Als ik aan het einde van de maand Vista en Karmic eraf gooi en de 64 bit versie van 10.04 installeer en dan met Back in time alles terug wil zetten, tegen welke problemen loop ik dan aan?
Is het überhaupt verstandig/handig om de 64 bit versie erop te zetten?
Ik heb een Phenom II X4 920 processor en 6 GB geheugen.

Alvast hardstikke bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 10:32:05 door elendil »


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/01, 15:10:53 »
In Linux staan de persoonlijke instellingen van de gebruikers allemaal onder /home. De rest is systeem. Je mag dus zeker NIET upgraden, en daarna systeemdirectories zoals /var, /etc, enz terugplaatsen: gegarandeerd een gebroken systeem.

* Het systeem zelf backuppen, vind ik voor een individuele desktop of laptop computer zinloos. Het opnieuw installeren van een systeem duurt immers niet veel langer dan het herstellen van een backup.

* Het backuppen van gebruikersinstellingen heeft al meer zin. Hier volstaat het de /home directory te backuppen. Je moet wel weten dat er een kans is dat dergelijke backup, teruggeplaatst onder een nieuwe Ubuntu versie, voor sommige programma's problemen geeft:  configuratiebestanden van nieuwe versies zijn namelijk niet gegarandeerd (helemaal) compatibel met de oude configuratiebestanden van je backup.

* Wat ik persoonlijk doe als backupstrategie, is enkel mijn persoonlijke documenten en geselecteerde configuratiebestanden veilig stellen. Dit houdt in het backuppen van ~/Documents, ~/Music (~ is een afkorting voor /home/je_gebruikers_naam). Die gegevens zijn namelijk uniek en onvervangbaar. Dit houdt in dat ik bij een herinstallatie de eerste dagen wat moet configureren en extra bijinstalleren om mijn systeem weer naar wens te hebben.

Offline roeland

  • Lid
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/01, 15:36:14 »
Ik gebruik Mozilla Firefox en Thunderbird.  Die mappen kopieer ik ook nog (eerst verborgen bestanden weergeven in /home door cltrH).  Na installatie zet ik die terug en heb mijn oude bladwijzers en mail weer terug.  Als er nog andere add-ons zinn (zoals Downloadhelper, ook die gedownloade bestanden niet vergeten.  Kortom even kritisch in de home partitie kijken.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/01, 22:13:28 »
Vooral @ Vanadium, maar voor iedereen:

ik heb in een ander topic al eens gemeld dat ik mbv Clonezilla in maximaal 15 minuten weer volledig "up" ben, nadat ik mijn eigen installatie heb verpest door een experiment of zo.
Vooral dat ik dan meteen alles, dus ook mijn oude instellingen en voorkeuren weer terug heb, zie ik met een nieuwe installatie niet gebeuren. Bovendien moedigt het experimenten aan: je bent zo weer "up" .
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/01, 22:21:31 »
Misschien een overbodig antwoord, maar ik copieer voordat ik dan iets spannends ga doen met de laptop de Locatie mappen. Dit zet ik dan op een externe schijf om zo de bestanden als backup te hebben. Dit zijn omdat ik daar 6 mappen heb staan, zoals documenten, fotos, film en nog wat zaken. Dit is meestal zo gedaan. Ik hiervoor een speciale externe harde schijf waarop ik zo elke maand deze handmatige update uitvoer op alle laptops hier in huis. Dat zijn er toch 4 met die van de kids meegeteld. Als zit daar niet zo heel veel info op. Dus dat is binnen twee minuten gedaan. Huiswerk enzo hebben ze nog niet echt op de computer enzo....  XD
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/02, 08:59:51 »
@koos4401: Wat mij vooral interesseert is een zeer actuele backup van mijn eigen gegevens. Ik doe dit zowat dagelijks met rsync. Met rsync worden alleen de wijzigingen weggeschreven naar de backup. In minder dan een minuut is de backup weer actueel. Een benadering waarbij je een image van de schijf moet backuppen, duurt heel wat langer, en zal je wellicht minder regelmatig doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/02, 09:06:58 »
Met "password exporter" kun je in firefox de wachtwoorden exporteren, dit is bij add-ons, en dan extensions. Hier kun je dus regelmatig backups van maken.

Hetzelfde geld voor favorieten, deze kun je exporteren, dus je hebt een backup.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/02, 09:39:15 door jan11000 »

Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/02, 20:28:08 »
(...)
Van de huidige installatie (9.10) maak ik met Back in time backups van de volgende folders;
/var
/etc
/home
/usr/local

Ik neem aan dat ik hiermee zo'n beetje alles backup wat nodig is om de geïnstalleerde programma's terug te zetten. Ook bijv. de passwords van Firefox.

Je kunt niet zondermeer deze mappen  overzetten.  /home waar alle persoonlijke instellingen en documenten in staan is het minst risicovol. Je kunt kijken of dit goed gaat, en anders maak je een nieuwe gebruiker aan en kopieer je alleen specifieke mappen. Om te zorgen dat je alle applicaties hebt die je nu ook hebt kun je een lijst exporteren met applicaties, en en na eventueel overbodige dingen er uit wieden, deze weer importeren in je nieuwe installatie: www.arsgeek.com/?p=564 .

Is het überhaupt verstandig/handig om de 64 bit versie erop te zetten?
Ik heb een Phenom II X4 920 processor en 6 GB geheugen.

Als je die 6GB geheugen wilt benutten dan heb je de 64 bit versie nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/02, 20:31:14 door AptlyNamed »

Offline elendil

  • Lid
Re: Backuppen met "Back in time" en straks terugzetten op 10.04 64 bit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/03, 10:31:17 »


Je kunt niet zondermeer deze mappen  overzetten.  /home waar alle persoonlijke instellingen en documenten in staan is het minst risicovol. Je kunt kijken of dit goed gaat, en anders maak je een nieuwe gebruiker aan en kopieer je alleen specifieke mappen. Om te zorgen dat je alle applicaties hebt die je nu ook hebt kun je een lijst exporteren met applicaties, en en na eventueel overbodige dingen er uit wieden, deze weer importeren in je nieuwe installatie: www.arsgeek.com/?p=564 .

Is het überhaupt verstandig/handig om de 64 bit versie erop te zetten?
Ik heb een Phenom II X4 920 processor en 6 GB geheugen.

Als je die 6GB geheugen wilt benutten dan heb je de 64 bit versie nodig.

Bedankt Aptly!
Heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en heb gewoon 9.10 geupdated naar 10.04. Afgezien van een probleempje met m'n (ATI) videokaart is alles goed gegaan, ik merk in elk geval nog geen gekke dingen :)
Ik kan nu rustig uitvogelen hoe het verder moet en als ik meer weet van het hele Linux gebeuren zal ik het hele spul eraf gooien en volledig nieuw met 10.04 of 10.10 64-bit verder gaan.
De pagina van arsgeek is opgeslagen, zal tegen die tijd van pas komen!

De 6GB geheugen wordt nu ook al aangesproken, zal wel komen doordat ik de generic-pae kernel gebruik??


-=[ Not all those who wander are lost ]=-