Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [New Install] Zwart scherm na aanmelden (9.10 - Karmic Koala)  (gelezen 3004 keer)

Beste mensen

Op mijn Toshoba Satellite draaide ik probleemloos 9.10 Echter vanmiddag na een herstart komt er een net iets ander inlogscherm dan normaal en als ik inlog verschijnt een korte tijd het witte ubuntulogo tegen een zwarte ondergrond en daarna wordt het beeld zwart en ook na ellenlang wachten (meer dan een kwartier) blijft het zwart.
Ik heb vanochtend een update gedaan en dit was de eerste herstart na de update van 4 februari 2010.

Kan ik wat in dat zwarte scherm. Is er een commando waarmee ik toch een terminal kan opstarten om bijvoorbeeld fsck te doen of zoiets? Is er een tool die ik kan gebruiken om mijn harde schijf te checken?

Deze machine is dualboot en ik ben even op mijn W7 deel om verder te werken en af te wachten wat voor suggesties ik krijg op mijn hartekreet.

« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 11:39:07 door Schredders »

Re: Zwart scherm na aanmelden (9.10 - Karmic Koala)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/04, 23:03:05 »
Misschien dat er een nieuwe kernel meegekomen is met de update, deze wilt wel eens grafische problemen geven. Start vanuit Grub eens op met een oudere kernel, als deze er nog instaat.
Start de computer nu wel goed op? Wacht dan tot er een nieuwe kernel komt en gebruik voorlopig de oude.

En voorlopig je dualboot houden, totdat je denkt nu heb ik Windows echt niet meer nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 23:04:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 11:04:11 »
Misschien dat er een nieuwe kernel meegekomen is met de update, deze wilt wel eens grafische problemen geven. Start vanuit Grub eens op met een oudere kernel, als deze er nog instaat.
Start de computer nu wel goed op? Wacht dan tot er een nieuwe kernel komt en gebruik voorlopig de oude.

En voorlopig je dualboot houden, totdat je denkt nu heb ik Windows echt niet meer nodig.

Hoi Gijsbert, dank voor je reactie

Het opstarten in oudere kernels geeft precies hetzelfde resultaat. Echter, ik heb gisteren in mijn beschrijving een verkeerd beeld gegeven van wat er na de inlog gebeurt. Het is niet het witte logo op een zwarte achtergrond, maar de normale voortgangsstreep van karmic. Kortom, het opstarten in een oude kernel werkt niet.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 11:27:57 »
Kan je kijken of met Ctrl-Alt-F1 meldingen te zien zijn?
Je krijgt dan een terminal waarin de laatste meldingen getoond worden van het opstarten van de pc.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 11:37:33 »
Heb je dit al geprobeerd?
Citaat
Select recovery mode from the boot menu.
Select login as root from the menu in recovery mode.
Type this at the prompt

sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

exit

Now select Resume normal boot from the menu.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/zwart-scherm-alleen-cursor-9-10/

Offline timosha

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/05, 11:42:40 »
1+

Krijg je omdat ik na een kernel update in 10.04 hetzelfde probleem heb. Ik wist dat die draad bestond maar kon hem niet direct vinden. Bedankt voor het zoeken  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 11:47:34 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/05, 16:00:21 »
Citaat
sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

exit

Bij beide bovenste commado's zie ik een melding dat het niet geinstalleerd is en dat er niets aangepast is.

Op Ctrl_ALT_F1 krijg ik geen melding. Er komt alleen een prompt achter de computernaam
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 16:06:23 door Schredders »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/06, 11:28:25 »
@Schredders: Als je de prompt ziet. kan je met je normale gebruikersnaam+wachtwoord inloggen.
Kan je ook inloggen met de Gnome veilige modus? Dat staat in de opties van het login-scherm bij sessies. Lukt dat niet, dan komt plan B.

Als je wel de prompt ziet, dan werkt "alleen" de grafische omgeving of gdm (login-manager) niet correct. Hiervoor is een reparatie nodig, maar dat is moeilijk raden omdat niemand weet welke kernel/instellingen op je pc zijn geïnstalleerd/vastgelegd.

Vraag: Welke kernel gebruik je? Dat kan je zien met:
uname -aWelke software-bronnen heb je "aan" staan? Dat kan je zien met:
cat /etc/apt/sources.listAls daar "vreemde bronnen" in voor komen, dan kunnen er problemen bij een actualisering ontstaan.
In principe is het voldoende als daar alleen de volgende regel "actief" is
deb http://de.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic-updates main restrictedDe restricted bronnen zijn nodig als er problemen zijn met de "vrije" driver van je grafische card en de "restricted" driver van Nvidia goed werkt op je systeem.
Bij de andere regels moet een hekje ervoor staan, ook bijv. voor de universe en multiverse bronnen.
De verklaring hiervoor staat boven de bronnen:
Citaat
## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu team.
Als er iets aan staat van deze "unsupported" bronnen, dan kan je het bestand etc/apt/sources.list bewerken met
nano etc/apt/sources.list en daar deze bronnen uitschakelen door een hekje voor de regel te plaatsen.
# deb http://de.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic universe
# deb http://de.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic-updates universe
# deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic-backports main restricted universe multiverse
# deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic-backports main restricted universe multiverse
Hierna kan je de volgende commando's proberen:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 11:31:31 door HarzG »

« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/06, 11:38:34 »
@ HarzG: Gisterenavond laat heb ik de moed opgegeven en opnieuw geïnstalleerd. Ik hou deze reactie van je wel bij de hand, want wat zi 2 keer voordoet, gaat zich (voor 10.4 LTS) ws nog een keer voordoen.

Offline HarzG

• Lid
Re: [New Install] Zwart scherm na aanmelden (9.10 - Karmic Koala)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/06, 13:39:50 »
@Schredders: Je kan bij een grafisch probleem het ook op de volgende manier oplossen. (Als zich dat weer voordoet.)
Ga met Ctrl-Alt-F1 naar de terminal.
Blader naar de map /etc/X11 en maak een back-up van je (grafische) configuratie.
cp xorg.conf xorg.conf.backup_datumOpen de configuratie met
sudo nano xorg.confen bewerk het gedeelte waar Section "Device" staat.
Daar staat bijv.
Section "Device"
        Identifier      "NVIDIA Corporation G72 [GeForce 7300 SE/7200 GS]"
        BusID           "PCI:1:0:0"
        Driver          "nvidia"
EndSection
# of
Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
EndSection
De tekst die daar staat verschilt per videocard en de gebruikte driver.
In beide bovenstaande gevallen kan je bij driver "nvidia" vervangen door "vesa". Je hebt dan geen 3D ondersteuning meer, maar deze vesa-driver werkt volgens de kenners altijd voor alle grafische kaarten.
Hierna moet je de XServer nieuw starten met
sudo /etc/init.d/gdm restart  # voor Ubuntu of Xubuntu
sudo /etc/init.d/kdm restart  # voor Kubuntu

(Vertaling van de informatie op deze site.)

« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/06, 14:16:01 »
Met CTRL-ALT-F1 kreeg ik geen terminalvenster, alleen de cursor, maar ik begrijp dat dat uiteindelijk hetzelfde is?

« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/06, 15:19:08 »
Er hoort de naam van de computer te zijn voor de cursor. Ik denk dat je anders geen commando's uit kan voeren.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 18:01:26 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/06, 15:33:19 »
Citaat van: Schredders 05-02-2010 om 14:16:01
Met CTRL-ALT-F1 kreeg ik geen terminalvenster.
Als ik naar Ctrl-Alt-F1 ga, dan komt er geen "venster" maar de tty1.
Met Ctrl-Alt-F2 zie je tty2 boven in de eerste regel staan. Dat zijn verschillende terminals die je voor commando's kan gebruiken en die parallel naast elkaar gebruikt kunnen worden.
(Wat niet kan is een dist-upgrade in tty1 en tegelijkertijd een apt-get install programma_XYZ. De tabel van apt kan niet door 2 opdrachten tegelijkertijd benaderd worden. Maar je kan meerdere reparatie- of controle-opdrachten dus verspreiden over der tty's als je op een tty1 langer zou moeten wachten.)

Citaat van: Schredders 05-02-2010 om 16:00:21
Er komt alleen een prompt achter de computernaam.
Klopt, daar staat dan
Ubuntu 9.10 HarzG tty1
HarzG login: _ (en dus de blinkende cursor)
Hier kan je je gebruikersnaam invoegen, ENTER en dan wordt vervolgens je wachtwoord gevraagd.

« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/06, 19:18:05 »
Oke, dat ga ik de volgende keer doen, want ik verwacht nog wel weer een zwart scherm. Maakt niet uit overigens, ik heb er wel van geleerd dat bestanden waar ik mee werk op te slaan in 'the cloud' zoals dropbox. Ideaal, want met een herinstallatie ben ik met een uurtje weer helemaal in the running en ben ik geen tekstbestanden kwijt. (Ik schrijf verhalen namelijk, vandaar) En voor het overige hou ik nog steeds van Ubuntu, dat gaat niet over. Het is net een beetje een weerbarstige verloofde, die wordt ook niet minder interessant als ze  een keertje crasht.