Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities aanmaken in Ubuntu  (gelezen 883 keer)

Offline 123Kevin

• Lid
Partities aanmaken in Ubuntu
« Gepost op: 2010/01/26, 15:05:20 »
Hallo, ik heb pas Ubuntu en had een vraagje over partioneren.

Ik heb een programma gedownload ( KDE Partition Manager ) en wil dus partities maken in Ubuntu, alleen het wil niet echt lukken. Als ik het programma opstart staat er: U heeft geen beheerprivileges. Mijn vraag is dus, hoe krijg ik die beheerpriveleges?

Bij voorbaat dank.

Offline vanadium

• Lid
Re: Partities aanmaken in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/26, 15:12:11 »
Om als beheerder te werken, moet je een programma opstarten via de commandolijn, waarbij het commando voorafgegaan wordt door "sudo" of, in gnome, "gksudo". In KDE (wat jij wellicht gebruikt, aangezien je KDE Patition Manager wil gebruiken) weet ik het niet.

Als het wel degelijk Ubuntu is dat je gebruikt, en niet Kubuntu, dan kan je om te partitioneren "gparted" gebruiken. Dan moet je gparted opstarten met het commando

gksudo gparted
Hierna wordt je paswoord gevraagd: dat is je gewone login paswoord. Dit dient om te verifiëren of jij het nog steeds bent die wil handelingen als beheerder doen.

Re: Partities aanmaken in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/26, 16:28:11 »
Alt+f2, typ
kdesu commando-programma
enter.