Hoi Laro,
Ik woon ongeveer 250 km bij je vandaan. Dat gaat dus niets worden vrees ik....
XP werkt al op je laptop? (gewoon laten staan zou ik zeggen en Ubuntu ernaast zetten!)
Is het je al gelukt om Ubuntu op een USB stick te zetten zodat je je laptop hiermee kunt opstarten?
Als je je laptop opstart zie je dan links onder F2, maar zie je rechtsonder in je scherm F12 staan?
Als je geen F12 ziet moet je even in het bios duiken. Dat doe je door meteen als je de laptop opstart en F2 ziet, meteen op F2 te drukken.
Je krijgt nu een blauw scherm te zien waarin je kunt navigeren middels de pijltjes toetsen.
Op het tweede of derde tabblad (pijltjes naar rechts dus) zie je in het midden van het scherm "F12: disabled". Met de pijltjes toets naar deze regel gaan en hem op "enabled" zetten. (Rechts in dit scherm staat hoe je dit doet. Ik dacht "enter"en dan met de pijltjes toets de juiste keuze maken). Als dit gelukt is druk je op F10 (exit en opslaan), even bevestigen dat je de wijziging op wilt slaan en dan start je laptop gewoon op. Met wat geluk zie je meteen de F12 optie in het scherm staan. (EVEN ONTHOUDEN WELKE WIJZIGING JE DOORGEVOERD HEBT. Kun je het bios ook wat makkelijker in de oorspronkelijke staat terugzetten als dit nodig mocht zijn.)
Volgende stap:
- Sluit de laptop af.
- Plaats de opstartbare USB stick in een USB poort
- Start de laptop op en druk zodra je de melding ziet F12 in (evt ingedrukt houden tot je ziet dat je in een ander scherm komt)
- In dit scherm kun je kiezen of je via de HDD (harde schijf --> dus XP) of via USB op wilt starten. Kies voor USB (navigeren met pijltjestoets) en de laptop start op in Ubuntu (evt enteren)
- even geduld hebben: starten vanaf USB duurt langer dan vanaf harde schijf.
- na een minuutje is Ubuntu opgestart en kun je testen zoveel je wilt: zolang je niet op installeren drukt (icoontje op bureaublad of bij Netbook Remix bij "favorieten") kun je niets kapot maken!
Test even of alle hardware werkt, of kunt internetten, of je evt met bluetooth kunt werken etc.
Als je afsluit en de USB stick verwijdert dan zal je laptop de volgende keer weer gewoon in XP opstarten: geen enkele wijziging plaatsgevonden!
Als een en ander je bevalt kun je besluiten om te gaan installeren, dan kun je op de site van Pjotr een handleiding vinden (zie zijn bericht: in de handtekening staan twee adressen die je van dienst zullen zijn).
Heb je dan vragen dan zullen we je graag helpen!
Een andere optie is: gebruik maken van de steunpuntenkaart:
http://kaart.ubuntu-nl.org/ Zo te zien zit er iemand in Alkmaar die als steunpunt te boek staat!
Of je met Ubuntu moet gaan werken alleen vanwege je telefoon, dat lijkt me niet nodig. Ben je er echter aan begonnen, dan is de kans zeer groot dat je het erg leuk gaat vinden!
Succes en veel plezier!
Gr
Jeroen