Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemmonitor start als root? Waarom?  (gelezen 1071 keer)

Offline wvtienen

• Lid
Systeemmonitor start als root? Waarom?
« Gepost op: 2010/01/09, 22:25:20 »
Voor de duidelijkheid; dit is niet een probleem, enkel een vraag naar een waarom.  
=> Ik gebruik de systeembelastingsmeter graag om de CPU in het oog te houden (voel me zelfs wat naakt zonder dat ding).

Het is dan plezant even op het CPU grafiekje te klikken, en de systeemmonitor te zien starten.  Makkelijk om een proces snel te stoppen.
Alleen startte die onder mijn account.  En ik mag zomaar niet alle processen stoppen.  Dus dikwijls moest ik nog even een terminal starten, naar root te gaan om even iets te killen dat in de weg zit.  
Nu ontdekte ik dat  'gksu' een grafische versie is van Sudo.  Ik veranderde in systeem/voorkeuren de opstartregel voor de systeem monitor in "gksu gnome-system-monitor".  Zodoende start die mooi vanuit het menu na ingeven van paswoord onder root, en kan ik alle processen stoppen.  
Maar nu komt het: als ik nu op de systeembelastingsmeter klik, start die ook de systeemmonitor op onder root.  En dat deed die vroeger niet (en vind ik zeer handig).

Mijn vraag nu.  Waarom start de systeem monitor op als root?

Omdat ik die opstartregel verandert heb, of omdat er ergens een wijziging is gekomen die systeembelastingsmeter.  
En als het de opstartregel was: hoe wist die systeembelastingsmeter  dat ik de opstart regel veranderd heb?

Walter
« Laatst bewerkt op: 2010/01/09, 22:27:57 door wvtienen »

Offline softbart

• Lid
Re: Systeemmonitor start als root? Waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/09, 22:33:26 »
gksu is niet de grafische versie van sudo.... maar van su (super user) = root.

groet,

Theo

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/09, 22:36:01 »
gksu is niet de grafische versie van sudo.... maar van su (super user) = root.

ok; dan werkt dat maar omdat ik en root 'toevallig' hetzelfde paswoord hebben?

Walter

Offline softbart

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/09, 22:44:28 »
Dus niet zo verstandig.

groet,

Theo

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/10, 09:03:23 »
theo: ik denk dat je je vergist; heb net het root paswoord veranderd; gksu werkt nog steeds met mijn 'sudo' paswoord; gksu werkt dus eerder als een grafische sudo dan grafische su (bij su moet je wel degelijk het root paswoord ingeven als je root wil worden).  met gksu kan ik met mijn paswoord iets uitvoeren als root, net als met sudo.

Hoe dan ook; dat is niet echt mijn vraag.

Iemand een idee waarom de systeemmonitor als root wil starten vanuit systeembelastingsmeter?

Walter

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/10, 11:29:38 »
Indien je ubuntu niet gewijzigd hebt, dan heb je geen root password en geen root gebruiker.
Je kan wel je eigen gebruiker als root iets uitvoeren.
Wat je boven aan het doen bent raad ik je ten strengste af, is gewoon niet veilig. Ubuntu is niet gemaakt om zo te werken.

Cpu meter en andere dingen kun je boven in je panel krijgen.
Op bovenste panel gaan staan, dan rechtertoets, add to panel, system monitor. cpu memory etc visueel maken.
En "force quit" kun je ook installeren indien programma vastloopt, dan op icoon klikken en op balk van vastgelopen programma.

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/10, 11:38:25 »
Jan ,

bedankt voor je goede raad;

met CPU meter denk ik dat je de 'systeembelastingsmeter' bedoelt; Een vastgelopen programma stoppen is niet mijn probleem.

Maar weet je waarom de 'CPU meter' de systeem monitor als root start?

Walter
ps: ubuntu heeft wel degelijk een root gebruiker.  Kan je eens uitleggen waarom dat niet veilig is?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/10, 12:23:17 »
ps: ubuntu heeft wel degelijk een root gebruiker.  Kan je eens uitleggen waarom dat niet veilig is?
Er is een gebruik root maar ZONDER wachtwoord. Het is onmogelijk dat het root wachtwoord wordt geraden: die is er namelijk niet... Voor de rechten van de gebruiker root gebruikt ubuntu sudo (of gksudo).
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
Klik links bovenin op Documentatie