Voor de duidelijkheid; dit is niet een probleem, enkel een vraag naar een waarom.
=> Ik gebruik de systeembelastingsmeter graag om de CPU in het oog te houden (voel me zelfs wat naakt zonder dat ding).
Het is dan plezant even op het CPU grafiekje te klikken, en de systeemmonitor te zien starten. Makkelijk om een proces snel te stoppen.
Alleen startte die onder mijn account. En ik mag zomaar niet alle processen stoppen. Dus dikwijls moest ik nog even een terminal starten, naar root te gaan om even iets te killen dat in de weg zit.
Nu ontdekte ik dat 'gksu' een grafische versie is van Sudo. Ik veranderde in systeem/voorkeuren de opstartregel voor de systeem monitor in "gksu gnome-system-monitor". Zodoende start die mooi vanuit het menu na ingeven van paswoord onder root, en kan ik alle processen stoppen.
Maar nu komt het: als ik nu op de systeembelastingsmeter klik, start die ook de systeemmonitor op onder root. En dat deed die vroeger niet (en vind ik zeer handig).
Mijn vraag nu. Waarom start de systeem monitor op als root?
Omdat ik die opstartregel verandert heb, of omdat er ergens een wijziging is gekomen die systeembelastingsmeter.
En als het de opstartregel was: hoe wist die systeembelastingsmeter dat ik de opstart regel veranderd heb?
Walter