Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openoffice herkent noch .doc, noch .rtf  (gelezen 2198 keer)

Offline jjge

• Lid
openoffice herkent noch .doc, noch .rtf
« Gepost op: 2010/01/08, 19:23:21 »
...en laat vervolgens een keuzeschermpje zien met massa's bestandstypen, maar geen tekstdocumenten. En werkt dus vervolgens niet (ik heb ze niet allemaal geprobeerd).

Als ik hetzelfde document gewoon onder Slackware laat openen gaat het goed. En een oude Win98 machine die ik heb staan heeft er ook geen problemen mee. Maar Ubuntu wel!

Ik heb onder Synaptics al openoffice ge-reinstalled (aaargh, lijkt wel Windows), maar dat heeft geen verbetering gebracht. Heeft iemand hier nog een idee?

Het gaat hier om Openoffice 2.4 onder  Ubuntu, sorry, ja, ik ben weer eens vergeten hoe je de versie daarvan ook alweer ophaalt, ik dacht, 9.04...

Offline Thijsg

• Lid
Re: openoffice herkent noch .doc, noch .rtf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/08, 19:40:50 »
Jij wilt het document via OpenOffice.org openen. Wat gebeurt er als je dubbelklikt op het desbetreffende bestand?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/08, 19:44:15 »
Heel vreemd....  ???

Je hebt trouwens waarschijnlijk Ubuntu 8.04, want die heeft OO 2.4 aan boord. Zou niet mogen uitmaken trouwens, voor .doc en .rtf...

Enfin, laat Open Office eens met een schone lei herbeginnen:

1. Sluit alle onderdelen van Open Office.

2. Locaties - Persoonlijke map

3. Werkbalk bestandsbeheer - Beeld - vink aan: Verborgen bestanden weergeven

4. Verwijder de verborgen map .openoffice.org

5. Start Open Office Tekstverwerker en probeer daarin een .rtf-bestand en/of een .doc-bestand te openen.

Offline jjge

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/08, 20:57:55 »
Citaat
4. Verwijder de verborgen map .openoffice.org
Die blijkt bij mij openoffice2.org te heten. Nou ja, te deleten is-ie wel. Maar dan:

Citaat
Start Open Office Tekstverwerker
Ik dus op zoek naar OpenOffice Tekstverwerker... waar? ... in Toepassingen -> Kantoor vind ik alleen Openoffice.org Presentatie...
Nou ja, ik open een Terminal en ik tik soffice in. Dan krijg ik
Could not find a Java Runtime Environment
maar vervolgens start er wel een editor scherm op.
Citaat
en probeer daarin een .rtf-bestand en/of een .doc-bestand te openen.
en dan krijg ik weer het keuzescahermpje met bestandsformaten (waarin ook Openoffice Presentatie voorkomt, maar helaas niet iets van Tekstdocument...

« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/08, 21:25:19 »
Dan moet je dus eerst sun-java installeren.  Zonder Java draait OOo niet. Ga dus naar Systeen-->Beheer-->Synaptic en kies voor "zoeken", Tik in "sun-java" en kies het meest veelbelovende bestand om te installeren. Weet niet welk dat is in Hardy (8.04)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/08, 22:56:44 »
@jjge: dan heb je een verprutste standaardinstallatie... Zelf onderdelen verwijderd, blijkbaar? Wat heb je verder nog meer eruit gehakt? Misschien is het 't beste, om eens een schone herinstallatie te overwegen.

@Prosper: dat is niet zo: de standaardinstallatie van Ubuntu bevat o.a. OO Tekstverwerker, zonder dat Sun Java JRE of OpenJDK is geïnstalleerd.

Offline jjge

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/09, 10:00:47 »
@jjge: dan heb je een verprutste standaardinstallatie... Zelf onderdelen verwijderd, blijkbaar?
Niet dat ik weet. Ik gebruik op dit systeem altijd alleen Synaptic. Maar je hebt gelijk, er zal weinig anders opzitten. Nou ja, naarmate er meer grafische rommel bijkomt gaat Linux toch ook steeds meer op Windows lijken :-(

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/09, 11:48:18 »
Met Synaptic kun je er ook van alles uithakken, wat je beter kunt laten zitten, hoor....  :P

Jouw probleem heb ik trouwens nog nooit eerder gezien of meegemaakt, dus het heeft in elk geval geen algemeenheidswaarde.