Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP in virtualbox onder Ubuntu: virusscanner nodig?  (gelezen 3142 keer)

Offline dvenema

• Lid
XP in virtualbox onder Ubuntu: virusscanner nodig?
« Gepost op: 2010/01/08, 10:07:54 »
Ik ben van plan n.a.v. recent artikel op Linux Journal om XP binnen Virtualbox op Ubuntu 9.10 (32 bit) te gaan installeren.
(http://www.linuxjournal.com/content/using-windows-xp-virtualbox-linux)

Ik vroeg me daarbij af of ik dan na installatie van XP ook nog een aparte XP virusscanner (bijv. AVG Free) moet installeren of dat de Ubuntu-schil als host-OS alles al tegenhoudt?

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
Re: XP in virtualbox onder Ubuntu: virusscanner nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/08, 10:19:37 »
Xp werkt erg goed onder virtual box. Dat betekend dat als je XP toegang geeft tot netwerken het OS ook gewoon net zo gevoelig is voor virussen.
Kort: Ja
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline gradje

• Lid
    • Sultansplace
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/08, 10:32:31 »
Ik vroeg me daarbij af of ik dan na installatie van XP ook nog een aparte XP virusscanner (bijv. AVG Free) moet installeren of dat de Ubuntu-schil als host-OS alles al tegenhoudt?

Ligt er helemaal aan wat je met xp wil doen, zodra je de dingen ermee gaat doen die je normaal met xp doet dan is een virusscanner wel aan te raden, heeft niks met het host-OS te maken, je xp kan net zo snel besmet raken als een standalone xp.  Ik zeg doen...  ;)
Zelfs een grote EIK is als een eikel begonnen :cool:
The Ubuntu Counter Project # 18478, The Linux Counter Project # 95999

Offline Dave

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/08, 10:39:13 »
Kan nooit kwaad maar zelf heb ik het niet.
Tis maar net wat je er mee doet immers en gebruik het hier enkel voor mapsource en onroute.
Verder geen internet op mail of msn enz.

(mapsource werkt ook prima onder wine maar onroute niet, vandaar)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/08, 11:20:57 »
Heb het een tijdje gedraaid, een virusscanner (AVG-free) onder XP in VBox, maar werd er helemaal gek van: telkens (met vaak een tussenpoos van dagen) moest de sessie zijn definitie bijwerken, een scan-actie uitvoeren of had een reboot nodig (bij een nieuwe engine). Gevolg was dat ik meer aan het wachten was, terwijl *juist* een gesuspende sessie zeer snel (1-5 s) actief kan zijn.

Ik doe dat niet meer, en ik gebruik de sessie alleen maar om dat ene Windows-programma te draaien (dat niet draait onder Wine/native), dus niet surfen (al helemaal niet met IE) of mailen. Ik maak wel snapshots waardoor ik altijd snel en veilig kan terugkeren naar een situatie die ik ken: de locale programma's die ik installeer gaat *zonder* connectie met internet, waarmee uitgesloten wordt dat ik een virus oploop (programma's komen uit betrouwbare bron). Mocht ik in het onwaarschijnlijke geval dan toch een virus opgelopen hebben, dan is tie ook weer weg als ik de snapshot terugzet. Wel altijd netjes de Windows-updates binnenhalen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/08, 11:22:54 door markba »

Offline softbart

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/08, 12:10:17 »
Ook hier alleen voor specifieke Windows programmatuur. Geen internet gebruik. De XP heeft SP2. Is meer dan voldoende, dus ook geen updates.

groet,

Theo