Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijfkoppelaar en schijven bij locaties verdwenen  (gelezen 1481 keer)

Offline Willy4

• Lid
schijfkoppelaar en schijven bij locaties verdwenen
« Gepost op: 2009/12/21, 16:23:06 »
Goedemiddag,

Ik heb geen idee hoe ik het voor elkaar gekregen heb, maar van het ene op het andere moment is (in Karmic) de schijfkoppelaar uit de systeembalk en zijn de andere schijven (partities en usb) uit de bij locaties verdwenen.
Wel zijn de aangekoppelde schijven nog terug te vinden bij (Bestandsbeheer ->) Media.
Als ik de pc opnieuw opstart, is de schijfkoppelaar weer even zichtbaar, maar zodra er iets aangekoppeld wordt verdwijnt ie weer. Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn en hoe ik de oude situatie weer terugkrijg?
Alvast bedankt.

Groet,
Willy.

Edit 1: Een cd wordt niet meer automatisch gekoppeld. En zelfs na koppelen ziet Rhythmbox de cd niet.

Edit 2; Blijkbaar is dit een probleem van Gnome; Amarok ziet de cd wel en speelt ´m ook af.
Via Synaptic Dolphin geinstalleerd en wonder boven wonder; in Dolphin is alles wel zichtbaar. ???
Voor de duidelijkheid; Ik werk met een Gnome-desktop
« Laatst bewerkt op: 2009/12/21, 17:24:59 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Willy4

• Lid
Re: schijfkoppelaar en schijven bij locaties verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/22, 13:12:34 »
Oké, de ramp is compleet :'(
Nadat na een herstart bleek dat de ongekoppelde nog zichbaar waren in Nautilus, probeerde ik er een te koppelen in Nautilus. Ik kreeg toen de melding DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply
Na zoeken op Google, en daar diverse workarounds te hebben gevolgd die niets opleverden, kwam tijdens zo'n probeersel de melding in mijn terminal: The pid file "/var/run/dbus.pid" exists, if the message bus is not running, remove this file en ehm... stom genoeg heb ik dus die pidfile verwijderd waardoor het systeem weer in een soort beginstand staat en ik al mijn persoonlijk documenten en mijn mail kwijt ben. En al met al is mijn koppelprobleem nog altijd niet opgelost.

Ik wil best een schone opstart maken, maar is er een manier om tenminste mail en liefst ook mijn documenten terug te krijgen?
Alvast bedankt.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/22, 13:37:52 »
Dat is net wat ik je zou suggereren.

Maak eerst een actuele reservekopie van je gegevens, dan heb je al één zorg minder.

* maak een (tijdelijke) nieuwe account met root bevoegdheden. Test allereeerst of je probleem ook onder die nieuwe account bestaat. Indien ja, dan is het probleem systeembreed, en zal het op een andere manier moeten gebeuren. Indien nee, lees dan verder.
* Log uit, en log in op de nieuwe account. Bestandsbeheer kan je grafisch doen met een nautilus instantie in "root" mode: Alt+F2, typ in: "gksudo nautilus"

1) de korte methode
* Wis de verborgen .gnome2 directory onder je oude home.
* Log uit, en log terug in je oude account om te zien of het probleem verholpen is.

Indien dit niet hielp, dan
2) de meer drastische methode

* Log uit, en log in op de nieuwe account.
* Verplaats al je documenten (tijdelijk) vanuit je oude home directory naar een nieuwe locatie (vb onder je nieuwe account).
* Voor wat je email betreft: verplaats (tijdelijk) de verborgen .evolution folder naar een nieuwe locatie. Als je een ander email programma gebruikt, dan zal je moeten uitzoeken waar dat programma instellingen en mails bewaart.
* Wis al de rest onder je oude home, inclusief verborgen bestanden. Hierdoor zal je alle gebruikersconfiguratie wissen, inclusief de foute instellingen die je problemen veroorzaken. Misschien volstaat het reeds om .gnome2 te wissen.
* Plaats je documenten en de .evolution directory terug.

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/22, 13:44:08 »
Dat is net wat ik je zou suggereren.

Maak eerst een actuele reservekopie van je gegevens, dan heb je al één zorg minder.
Helaas zijn met het verwijderen van de dbus.pid ook al mijn persoonlijke gegevens uit de Home-map verdwenen. Dat was eigenlijk mijn laatste vraag: Is er een manier om die terug te krijgen?

Edit: Kun je me uitleggen wat de reden is voor het aanmaken van een nieuwe account met rootrechten? Ik kan die Gnome2 map toch gewoon direct uit mijn home-map verwijderen en dan opnieuw opstarten?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 13:53:32 door Willy2 »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/22, 14:25:23 »
Met die nieuwe account met rootrechten én in (gksudo) Nautilus kun je wellicht die ongewenste instellingen wissen.

En anders plan B van vanadium. Om bij die bestanden te komen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 14:27:36 door Lexaldo »

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/22, 14:43:43 »
Met die nieuwe account met rootrechten én in (gksudo) Nautilus kun je wellicht die ongewenste instellingen wissen.

En anders plan B van vanadium. Om bij die bestanden te komen.
Dank voor het meedenken :)
Helaas, ook vanuit een nieuw account zijn en blijven de bestanden weg. En omdat de bestanden al weg zijn is plan B hiermee uitgevoerd. Voor de zekerheid toch Gnome2 nog even verwijderd vanuit die andere account; Geen resultaat (na herstart uiteraard)
Oké, dat koppelen blijft een drama en een schone installatie is wellicht de snelste manier.

Nu alleen nog die bestanden zien terug te krijgen :(

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/22, 14:52:16 »
Er bestaan verschillende file recovery-programma's voor Ubuntu. Ik heb er helaas geen ervaring mee, dus ik hoop dat er leden zijn die een goed progje kunnen adviseren.

Zo leer ik ook weer wat. (Ik leer graag van de problemen van anderen).  ;)

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/22, 15:01:48 »
Er bestaan verschillende file recovery-programma's voor Ubuntu. Ik heb er helaas geen ervaring mee, dus ik hoop dat er leden zijn die een goed progje kunnen adviseren.

Zo leer ik ook weer wat. (Ik leer graag van de problemen van anderen).  ;)
Hm, misschien.
Eerlijk gezegd hoop ik op een oplossing zonder recovery programma. ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/22, 15:19:01 »
Zoals je het nu schrijft, lijkt het alsof al je documenten gewist werden. Dat lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij er een zwaar probleem is met het bestandssysteem en de bestandsstructuur. Maar dan zou ik denken dat Ubuntu niet meer opstart. Start eens een live CD op, en kijk vanaf die live CD eens naar wat er allemaal (nog) in je home directory terug te vinden is (best met de schijf aangekoppeld in enkel-lezen modus).

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/22, 15:47:15 »
Zoals je het nu schrijft, lijkt het alsof al je documenten gewist werden. Dat lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij er een zwaar probleem is met het bestandssysteem en de bestandsstructuur. Maar dan zou ik denken dat Ubuntu niet meer opstart. Start eens een live CD op, en kijk vanaf die live CD eens naar wat er allemaal (nog) in je home directory terug te vinden is (best met de schijf aangekoppeld in enkel-lezen modus).
Bingo! Je hebt gelijk. Als ik vanuit een andere distributie kijk (ik had geen live-cd en zit nu vanuit Arch te typen) staat alles er nog :D
Ik begrijp niet waarom het in Karmic zelf dan verdwenen lijkt.
Hoe dan ook, alles is er nog; dus een schone installatie lijkt nu geen probleem. Zal daar vanavond eens aan beginnen.
Tenzij iemand een oplossing voor dat koppelgedoe weet natuurlijk ;)

Heel erg bedankt voor de hulp :) :)