Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update naar 9.04 mislukt hoe nieuw te installeren?  (gelezen 1933 keer)

Offline annemia

• Lid
Update naar 9.04 mislukt hoe nieuw te installeren?
« Gepost op: 2009/12/12, 15:39:05 »
Beste mede forumleden,
Al eerder heb ik een poging gewaagd om via dit forum een antwoord  te krijgen op mijn probleem. Helaas lukte dat toen niet daarom een nieuwe poging.
Ik zal eerst de situatie beschrijven. Op mijn Medion desktop pc met XP media center had ik in dual boot ook Ubuntu 8.04 geïnstalleerd. Beide systemen werkten goed. Toen heb ik op een dag de achteraf gezien niet zo gelukkige poging ondernomen om Ubuntu 8.04 te gaan updaten. Eerst naar 8.10, dat ging en toen naar 9.04 en toen ging het mis. Bij het opstarten krijg ik nog steeds het scherm om de keus tussen XP en Ubuntu te maken en zelfs staat er 9.04 2.6.28.16, maar als ik dan voor Ubuntu kies, blijft het systeem hangen en knipperen er twee lampjes op het toetsenbord.
Ik ben nu van plan om 9.04 of 9.10 opnieuw te gaan installeren, want dat lijkt me een betere keus dan te proberen om de zaak te repareren. Ik zou trouwens ook niet weten hoe dat moet.
Als ik via G-parted kijk hoe de harde schijf eruit ziet krijg ik het volgende beeld:
dev/sda1/ntsf/boot
dev/sda2/extended en als ik deze uitklap zie ik
   dev/sda6/ext3
   dev/sda7/linus/swap
   dev/sda8/ext3
   dev/sda5/fat32/recover
Onder Windows heb ik een C en een D partitie en op D staan de recover files.
Ik heb gelezen dat als ik via G-parted bijvoorbeeld Ubuntu eraf zou halen dat ik dan problemen krijgen met de bootmanager.
Tenslotte, ik heb een aantal ubuntu-distributies van internet geplukt. Het vreemde is dat als ik via de 9.04 schijf prbeer op te starten, zonder te installeren, dat dit niet lukt. Met de 9.10 schijf lukt het wel. Dan krijg ik een normaal scherm en kan ik bijvoorbeeld G-parted opstarten.
Kortom, wat is wijsheid. Wie geeft mij advies over de stappen die ik moet nemen of weet een link waar dit te vinden is.
Met vriendelijke groet,
Winus
« Laatst bewerkt op: 2009/12/12, 15:48:25 door annemia »

Offline track

• Lid
Re: Update naar 9.04 mislukt hoe nieuw te installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/12, 15:45:44 »
Hoi Winus,

zijn er nog gegevens en data op de oude Linux-partitie ?  Die moet je in ieder geval het eerst redden.
Dat kan makkelijk vanaf de live-CD.  Als je daar de Uby 9.10-CD pakt kun je meteen ook zien of alles
op jouw bak met die versie goed loopt.

Daarna zal je het best even vanaf de live-CD de oude Uby-partitie gewoon wissen en "naar de vrije ruimte"
installeren.

track

Offline annemia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/12, 16:40:30 »
Beste Track,
Bedankt voor de snelle eerste reactie, maar ik had het bericht in eerste instantie te snel verstuurd. Na jou reactie is er nog een stuk bijgekomen.
Zoals je nu kunt lezen, start de live cd met 9.10 normaal op. Als ik je goed begrijp zou ik dan met G-parted de linux partities opnieuw kunnen verwijderen of formatteren.
Kun je misschien uitleggen hoe ik de data kan redden.
En een ander vraag is, krijg ik geen problemen met de bootmanager?
Groet,
Winus

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/12, 19:48:33 »
hallo Annemia. Aannemende dat je windows nog kan gebruiken, kan je ook een Puppy downloaden: http://puppylinux.org/main/index.php?file=Download%20Latest%20Release.htm Zelf gebruik ik die altijd om Linux / Windows data te redden. Puppy is klein: 100 MB en is zeer snel. (omdat ie zo klein is  :-X) en het is een root-only systeem, dus het mount alles direct. Heeft ook gparted aan boord. Als je 256MB ram of meer hebt, laadt ie alles in het geheugen.

Tijdens opstarten alle vragen bevestigen met <enter> en bij de laatste vraag xorg of vesa kiezen voor vesa, je komt dan altijd in de grafische desktop. USB-stick of externe harddisk aansluiten en backuppen die hap.

Je kan ook bovenstaande tip volgen om met een ubuntu livecd te starten maar persoonlijk vindt ik Puppy het prettigst groetjes, -cjm-

Offline annemia

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/13, 14:47:03 »
Bedankt CJM,
Ik heb dacht ik de laatste puppy (431) gedownload, maar dat wil nog niet zo lukken. Ik probeer dat later nog wel eens.
Met de live-cd van 9.10 gaat het namelijk wel. Maar voordat ik iets doe dat onherstelbaar is de volgende vraag.
Ik zie via Ubuntu-Places een aantal mappen en bestanden. Twee daarvan zijn denk ik mappen met Linux bestanden. Ze worden aangeduid met 10GB Filesystem en 88GB Filesystem. Als ik die twee mappen verwijder, kan ik dan 9.10 schoon installeren, of kan ik het beter via G-parted proberen?
Groet,
Winus

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/13, 16:29:11 »
Winus:  normaal staan jouw persoonlijke gegevens allemaal onder /home/winus  (of zo) op jouw Linux-partitie.
(of, is dat op  /dev/sda8  een extra /home-partitie ?  Dan staat sowieso alles daar op)

En als de Uby-CD goed werkt hoef je uiteraard niet extra een andere Linux te hebben.
Gewoon de nodige partities aankoppelen (en de backup-schijf of stick uiteraard, wat dan ook),
kopiëren en klaar.  Als je de bestanden kopiëert vergeet niet de "verborgen" mappen en bestanden.
mee te nemen.  Je maakt hen zichtbaar via [ctrl]-H .

track

Offline annemia

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/13, 17:17:49 »
Track,
Bedankt voor het antwoord. Mijn bestanden heb ik inmiddels veilig gesteld, maar ik blijf met de vraag zitten of ik 9.10 gewoon over de oude 9.04 heen kan zetten. Deze werkte namelijk niet goed. Mijn voorkeur gaar uit naar het weghalen van alles van de oude geupdate installatie en schoon te beginnen. Vanaf de live-cd kan ik wel g-parted opstarten, maar het bewerken van de partities lukt niet. Nu heb ik opgestart met de g-parted cd en dan kan ik iedere partitie deleten en eventueel opnieuw formatteren.
Wat kan ik het beste doen? dev/sda6, dev/sda7en dev/sda8 deleten? Of de hele D-schijf formatteren naar bijvoorbeeld fat32. Hoe gaat het dan overigens met de bootmanager?
Kortom nogal wat vragen en door eerdere ervaringen wil ik graag eerst zoveel mogelijk zekerheid voor ik er nu aan begin. Hopenlijk krijg ik antwoorden.
Groet,
Winus

Offline track

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/13, 21:09:09 »
Je moet goed opletten.  Er is geen "D-schijf" bij Uby namelijk.
(en ook niet fysisch op, hetis maar een benaming van Win.. en je moet kijken wat er achter schuilt)

Wat ik op jouw schijf zie (met de namen van Linux) is:
- dev/sda1/ntsf/boot          blijkbaar de Win..-partitie (C: volgens Win..)

- dev/sda6/ext3                waarschijnlijk de Uby 9.04- "root"- partitie
- dev/sda7/linus/swap        swap (das duidelijk)
- dev/sda8/ext3                nog een Uby- partitie (wat zit daar op ??)
- dev/sda5/fat32/recover   een DOS- partitie (is dat soms een Win..- herstelpartitie ?  Dan aub niet verwijderen !
                                        of is dat de bewuste "D:"- partitie ? - gewoon [onder [locaties] kijken wat erop zit.)

Als je alle data gered hebt kun je de overbodige partities wissen.  Maar wat zit op die tweede Uby- partitie dan ?
Je kunt met  gparted  uiteraard partities veranderen die niet gekoppeld zijn. 
Dus eerst rechtsklikken op het toestel (onder [locaties] ) en ontkoppelen, pas daarna met geparted aan de slag.

track

« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/13, 22:09:02 »
Het stoeien met partities op een harde schijf kan een rotklus zijn, zeker voor beginners. Wat in deze belangrijk is: zorg er voor dat alles van je windows partitie veilig gesteld wordt. Misschien kun je in dit geval beter onder windows zelf je bestanden kopieeren naar veiliger oorden (bijv. ext harde schijf). Vooral foto's, muziek, correpondentie en je mail is meestal het belangrijkst.

Dan: je recovery-partitie. dit is een factory (fabrieks) herstel-partitie, als je die opnieuw terugzet is je pc weer geinstalleerd zoals je hem kocht, maar die moet je in dit stadium niet terugzetten, want dan ben je écht alles kwijt... Als je onder Linux nog bestanden moet backuppen moet dat met een live-cd, Windows leest (normaal gesproken) geen Linux-partities, hoewel daar tools voor zijn. Dit laatste is nu niet van belang. Je kan ook met Symantec-Ghost een backup maken van zowel de recovery- als van de C:/ partitie een backup maken op een externe (usb) schijf en dan kan je later met een progje als Ghost-Explorer je bestanden uit de Ghost image vissen. Er zijn tal van mogelijkheden maar het belangrijkste is en blijft: de dingen die je wilt bewaren moeten eerst veilig elders opgeborgen zijn.

Ik zie dat ik niet goed gelezen heb, je had je bestanden al veilig gesteld, je moet alleen nog even die Factoy-herstel  partitie veilig stellen, bijv. met Ghost.

Nog een tip: http://www.schoonepc.nl/

cjm
« Laatst bewerkt op: 2009/12/13, 22:22:31 door cjmanschot »

Offline annemia

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/15, 20:18:03 »
Vanmiddag dan toch maar stoute schoenen aangetrokken. Eerst met de G-parted cd de drie linux partities deleted en er een ext 2 partitie van gemaakt.
Toen de de 9.10 cd erin. De optie installatie blijft hangen. Toen de 8.04 geprobeerd. die lijkt wel door te willen lopen, maar ik wilde de 9.10 dus toch die nog maar eens geprobeerd. Nu via de optie opstarten om te proberen. Dat ging. Vandaar laten installeren. Dat ging door tot ongeveer 65% van het kopiëren van de bestanden. Toen kreeg ik een foutmelding dat er iets mis was met het kopiëren en stopte de hele zaak.
Opnieuw proberen lukte niet want nu bleef de zaak hangen op het opnieuw indelen van de schijven.
Ik ben nu bezig om de drie partities die al gemaakt waren weer weg te halen met Gparted en dan probeer ik het nog een keer opnieuw.
Heeft iemand soms een suggestie wat ik eventueel ook nog kan proberen?
Groet,
Winus

Offline annemia

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/15, 21:11:15 »
Nog even een aanvulling op het voorgaande bericht. Opnieuw installeren ging weer mis omdat Ubuntu nu de hele schijf wilde gebruiken en dan XP eraf halen. Het was me niet duidelijk welke keuzes ik moest maken in het geavanceerd indelen van de schijven.
Weet iemand een link waar ik die informatie kan vinden?
Zoals ik al had verwacht wilde de pc ook niet meer opstarten omdat grub niet meer gevonden kon worden. Met de XP cd en het commando fixmbr heb ik dat gelukkig op kunnen lossen.
Hoe krijg ik nu toch 9.10 als dualboot op mijn systeem?
Groet,
Winus

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/15, 21:14:45 »
@annemia een verwijzing naar de wiki geeft uitleg v.w.b de handelingen om een dual boot te maken

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopKarmic
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline annemia

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/15, 21:36:27 »
Bedankt voor de reactie, maar ...
Die handleiding had ik er op een laptop naast staan. Het probleem was dat ik de keuze voor dual boot niet meer kreeg. Op het scherm werd voorgesteld om de gehele schijf te gebruiken en windows eraf te gooien. Er was ook de keuze voor handmatig en daar ben ik vastgelopen omdat er steeds iets werd gevraagd wat ik niet begreep. Ik moest dacht ik een keuze voor een bestandsysteem definieren.
Omdat dit me allemaal niet goed leek heb ik de installatie gestopt.
Achteraf denk ik dat het probleem veroorzaakt zou kunnen zijn door iets anders. Toen ik namelijk met Gparted bezig was om voor de tweede keer de ext2 partitie aan te maken, stond er achter de windows partitie een geel waarschuwingsdriehoekje.
Nu ik de bootmanager weer teruggezet heb naar windows heb ik weer met Gparted gekeken naar de schijfindeling en nu is dat driehoekje verdwenen.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/15, 22:32:35 »
Na de zoveelst poging, is het eindelijk gelukt. 9.10 is in dualboot geinstalleerd en ik ga nu proberen er een voor mij werkbaar systeem van te maken. Ik heb opnieuw opgestart na de installatie en kreeg keurig de keus uit de besturingssystemen.
CJM en Track bedankt voor de hulp.
Winus