Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Gebruiker wel laten updaten maar niet de sources.list laten veranderen  (gelezen 815 keer)

Offline ertai

• Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Hoi Allemaal,

Ik ben voor het bedrijf waar ik werk een 15-tal netbookjes uit aan het rollen met ubuntu UNR 9.10 erop. Maar omdat de netbookjes over heel europa verspreid komen kan ik niet het beheer van die netbookjes doen lokaal. Dit moet remote. Het is namelijk de bedoeling dat ze uitgedeelt worden als de gebruikers een keer in NL zijn en daarna ik ze pas weer terug zie als ze afgeschreven zijn. Nu heb ik een eigen repository opgezet waarop ik bepaalde updates zet (alleen als ik ze getest heb).

Nu hebben ze zelf geen administrator-rechten op de pc maar ze moeten die zelf wel gaan updaten. (dus ze mogen wel de update-manager starten). Maar als ze dat mogen dan kunnen ze ook meteen de sources.list aanpassen via hetzelfde scherm. Weet iemand hoe je dit kan uitzetten?

Ik ben zelf geen fan om het via de command-line te doen omdat als er iets fout gaat daar nooit iemand iets van te zien krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 09:37:50 door ertai »
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Gebruiker wel laten updaten maar niet de sources.list laten veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/11, 17:48:31 »
je eigen repositories instellen voor je de computers uitdeelt
computers instellen op automatisch updaten, dan hebben ze dacht ik geen wachtwoord nodig

Offline ertai

• Lid
    • programming
Re: Gebruiker wel laten updaten maar niet de sources.list laten veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/15, 09:36:48 »
Voor degene die het interesseert:

Je kan in /usr/share/update-manager/glade de configuratie van de GUI van de update-manager vinden. In de file UpdateManager.ui kan je dan de settings-button op invisible zetten. Nu kunnen ze niet meer de sources.list aanpassen

Dan kun je nog steeds software-properties uitvoeren, zowel via het menu (Systeem -> Beheer -> Softwarebronnen en Systeem -> Beheer -> Synaptic pakketbeheer) als via het commando gksu software-properties.

Offline ertai

• Lid
    • programming
nee.. want daartoe hebben ze geen rechten. Ik heb in sudoers gezet dat ze een ´sudo update-manager´ mogen uitvoeren. Dus dan mogen ze ook alleen die update-manager opstarten.