Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?  (gelezen 9574 keer)

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/23, 08:59:14 »
En soms loop je opeens tegen iets nieuws aan: XMind

http://www.xmind.net/

Vanmorgen dook een berichtje op in mijn feeds over een open source, multiplatform mindmapping programma:
http://www.stefanoforenza.com/mind-mapping-application-for-linux/

De schermafdrukken zagen er strak uit, dus ik heb maar even een testje gedraaid. En jawel, importmogelijkheden voor MindManager en Freemind bestanden.
De exportmogelijkheden zijn beperkt en voor export als bijvoorbeeld een Word document moet je een Pro versie aanschaffen. Je sluit een abonnement af (1 maand = $ 6, 1 jaar = $ 49). Dat is misschien even wennen, maar als je afzet tegen de prijzen voor MindManager valt het nog erg mee (zeker met de huidige dollarkoers).

« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/23, 12:47:48 »
Waarom kijk je niet eens bij software toevoegen/verwijderen.
Vul er maar eens mindmap in als zoekopdracht
Als resultaat krijg je :
-Kdissert
-VYM
-Semantik

Keuze genoeg zou ik zeggen.

En anders toch even Freemind downloaden ( ik gebruik hem al een tijdje met groot plezier )
You gotta be hungry !

FrSu

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/23, 21:07:50 »
@Arthur2708: Zie nogmaals antwoord 3. ;)

@Jan: Interessante optie. Je kunt nu zaken in Ubuntu uit Mindmap importeren, maar kun je ze later ook weer exporteren naar Mindmap? Dan zou het voor mij de oplossing zijn.

« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/23, 21:21:59 »
Zo te zien kan het niet opgeslagen worden in MindManager bestandsformaat, maar wordt gebruik gemaakt .xmind. Dat is een XML container, net als het nieuwe MindManager formaat (versies 8 en 9).

De pro versie levert heel wat functionaliteiten die MindManager ook heeft en met Xmind heb je MindManager dan niet meer nodig (beschikbaar voor meerdere platforms). Net als bij Freemind hangt het een beetje van het type gebruik af of je helemaal over kunt stappen of niet.

Maar... na installatie staat het wel netjes in het menu ;)

FrSu

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/23, 21:29:58 »
Dat laatse is natuurlijk een groot voordeel.... =D

Kun je X mind in XP installeren en dan bestanden uit Mindmanager erin importeren, die vervolgens vanuit Xmind in Ubuntu ook weer te bewerken zijn? Ik heb MM6.

« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/23, 21:32:16 »
Dat laatse is natuurlijk een groot voordeel.... =D

Kun je X mind in XP installeren en dan bestanden uit Mindmanager erin importeren, die vervolgens vanuit Xmind in Ubuntu ook weer te bewerken zijn? Ik heb MM6.

Yep! Ik kan je daarbij het gebruik van Dropbox (www.dropbox.net) ook nog aanbevelen ;)

Echt, heel mooi.

FrSu

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/23, 21:40:07 »
Dropbox? ???

« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/24, 09:58:34 »
Dropbox? ???

Dat is een online opslagdienst, werkt zowel onder Windows als Linux. De synchronisatie is razendsnel. Tot 2Gb is gratis. Heel handig om bestanden vanuit verschillende computers te gebruiken (tenzij je een goede NAS in het thuisnetwerk hebt hangen natuurlijk).

FrSu

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/29, 16:15:01 »
@Jan: Begrijp ik het nu goed dat X-mind een systeem is waarbij de mindmaps bij X-mind op de website/server komen te staan? Heb de USB versie gedownload, maar wacht even met installeren tot ik hier meer duidelijkheid over krijg.

Ben persoonlijk geen voorstander van files ergens op het web te hebben staan.

« Reactie #34 Gepost op: 2009/03/29, 16:23:17 »
Nee.

Vergeet Dropbox maar even in deze context. Als je daar meer belangstelling voor hebt, moet je een bezoekje brengen aan de website.

Xmind werkt prima, probeer het maar.

Ciao

Jan

FrSu

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2009/03/29, 16:31:58 »
Heb de USB versie gedownload en even op mijn bureaublad geplaatst.
Als ik in de Linux map op een executable klik gaat het programma open en ziet het er inderdaad goed uit. Het programma wordt slechts geopen, niet geinstalleerd. Komt waarschijnlijk van de door mij gekozen USB versie.

Kan ik de ZIP nu uitpakken op een USB en dan van daaraf er mee werken op XP en Ubuntu computers door in de betreffende mapjes vanuit de USB het programma te openen? (Mac heb ik niet).

« Reactie #36 Gepost op: 2009/03/29, 16:58:22 »
Heb de USB versie gedownload en even op mijn bureaublad geplaatst.
Als ik in de Linux map op een executable klik gaat het programma open en ziet het er inderdaad goed uit. Het programma wordt slechts geopen, niet geinstalleerd. Komt waarschijnlijk van de door mij gekozen USB versie.

Kan ik de ZIP nu uitpakken op een USB en dan van daaraf er mee werken op XP en Ubuntu computers door in de betreffende mapjes vanuit de USB het programma te openen? (Mac heb ik niet).

Klopt. De USB versie is 'draagbaar' met executables voor zowel Windows als Linux. Je kunt ook een reguliere versie onder Linux installeren en de Windows versie onder Windows. Voor een test is de portable versie via USB wel goed, maar ik kan me voorstellen dat een reguliere installatie wat sneller werkt.

FrSu

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2009/03/29, 18:34:20 »
Werkt prima! :D
Ook importeren van Mindmanager files gaat uitstekend. :D

Mooie oplossing, Jan!

Groet,
Frits

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/12/07, 00:02:34 »
Nee.

Vergeet Dropbox maar even in deze context. Als je daar meer belangstelling voor hebt, moet je een bezoekje brengen aan de website.

Xmind werkt prima, probeer het maar.

Ciao

Jan

Ik blijf het toch wel een beetje vreemd vinden dat Xmind ogenschijnlijk "gratis" is (open source) en uiteindelijk heel wat functionaliteiten blijkt te missen, die je pas krijgt na het betalen van een (weliswaar gering) bedrag.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #39 Gepost op: 2009/12/07, 05:35:32 »
Ik blijf het toch wel een beetje vreemd vinden dat Xmind ogenschijnlijk "gratis" is (open source) en uiteindelijk heel wat functionaliteiten blijkt te missen, die je pas krijgt na het betalen van een (weliswaar gering) bedrag.

Heel wat functionaliteiten te missen? Dat valt nogal mee. Je kunt met de kosteloze versie complete mindmaps maken. Je kunt niet exporteren naar .doc of .pdf. De uitwisseling met MindManager (gesloten formats) is ook niet gratis.

Het grote probleem is het gelijkstellen van open source (toegang tot de broncode, de vrijheid om deze te bewerken) met gratis. Xmind is niet ogenschijnlijk gratis, je hebt een volledig functioneel mindmap programma waar je geen stuiver voor hoeft te betalen. En? Was je bereid geweest een bedragje te betalen voor het complete pakket? Hoeveel? Wanneer heb je voor het laatst betaald (iets bijgedragen) voor een open source programma? Heb je enig idee hoeveel kosten er worden gemaakt voor vrije en open source programma's, en door wie?

Los daarvan, het staat je vrij geen gebruik te maken van Xmind en één van de open source alternatieven te kiezen zoals Freemind, K-dissert etcetera.

Offline Jenske

• Lid
Re: [OPGELOST] Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/12/09, 23:37:35 »
Hoi,

Je hebt enigszins gelijk. Ik begrijp dat het geen sinecure is om open source programma's te maken en dat dat natuurlijk ook tijd en mankracht vergt. Ik ben echter maar een "gewone" computergebruiker (thuis) en ben niet bij (financiële) machte om voor elk programma een bijdrage te betalen voor de ontwikkeling ervan. Bovendien ben ik zelfs dermate weinig computer-freak, dat ik nogal eens zap van programma naar programma, gewoon omdat ik als niet-echt-software-kenner soms moet zoeken naar het programma dat me de juiste mogelijkheden biedt.
Maar je hebt gelijk als je er me op wijst dat open source niet per se gelijk hoeft te staan met gratis.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...