Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fout bij opstartmanager  (gelezen 693 keer)

henkje

• Gast
fout bij opstartmanager
« Gepost op: 2010/03/04, 00:21:35 »
Ik zit met een dualboot met Windows vista en ubuntu 9.10.
Via de opstartmanager van Ubuntu heb ik vastgelegd dat na 10 seconden niets doen automatisch windows Vista gestart moet worden.

Soms gaat het goed maar soms ook niet.

Eerst deed Ubuntu af en toe een memorytest.  Deze heb ik (dankzij dit forum) kunnen uitschakelen.

Plots staat de opstartmanager toch op Ubuntu, ook al staat standaard Vista ingesteld. Dus na 10 sec. niets doen start Ubuntu op.

Wat gaat er hier eigenlijk mis en hoe kan ik dit aanpakken.

Mocht dit al behandeld zijn in een ander topic, sorry daarvoor, maar ik heb het niet gevonden.

alvast bedankt voor jullie heel erg gewaardeerde hulp en tips.

Offline Lexaldo

• Lid
Re: fout bij opstartmanager
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/04, 05:41:48 »
In die opstartmanager wordt eigenlijk niet gekozen voor Vista, maar voor menuregel nummer zoveel waar Vista op dat moment staat. Wanneer er een kernel bijkomt komt deze op die regel te staan en wordt Vista niet meer automatisch opgestart. Als het dit is, kun je het oplossen door de oude kernel te verwijderen of opstartmanager opnieuw in te stellen.

Ik denk dat dit de oorzaak is omdat bij mij ook ooit eens de memorytest vanzelf werd uitgevoerd; die was na een update op die bewuste regel nummer zoveel komen te staan.