Hallo allemaal,
Ik heb nog niet veel ervaring met Linux. Ik gebruik nu al een tijdje Ubuntu 9.04 en daar ben ik zeer tevreden van. Ik zou nu willen upgraden naar Karmic Koala. Ik heb 9.04 gewoon geïnstalleerd met de installatiewizard. Nu heb ik een aantal vragen

:
1. Is Karmic Koala nu eigenlijk beter? Ik heb al veel positiefs gehoord over 9.10, maar ik heb ook al gehoord dat het trager is en dat het nog niet zo stabiel is.
2. Is het verstandig om een schone installatie te doen? Ik weet dat een schone installatie altijd beter is dan een upgrade, maar is dat ook zo bij Linux? Kan je het ext4 bestandssysteem niet gebruiken met een upgrade?
3. Als ik een schone installatie wil doen, hoe behoud ik dan mijn bestanden, software en instellingen? Ik heb gehoord dat je een aparte home-partitie kan aanmaken. Als je een aparte home-partitie aanmaakt, behoud je dan al je instellingen en bestanden? Wat zijn de voor- en nadelen van een aparte home-partitie? Hoe maak je zo'n home-partitie eigenlijk aan? Hoe groot moet zo'n partitie zijn?
4. Als ik problemen met mijn hardware (die is niet meer zo nieuw

) zou hebben, kan ik dan nog downgraden zonder verlies van mijn bestanden? Is dit ook mogelijk met een home-partitie?
5. Als je een schone installatie wil doen, moet je dan het volledige iso-file op een cd-rom branden en daarmee booten of is er ook een andere manier?
Oef, dat waren veel vragen. Hopelijk kunnen jullie antwoorden...