Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bootvolgorde veranderen  (gelezen 1444 keer)

Offline Willemtk

• Lid
bootvolgorde veranderen
« Gepost op: 2009/11/27, 21:28:56 »
Ik heb 2 versies ubuntu, de 9.04 en de 9.10 Bij het opstarten staat nu de 9.10 boven, maar ik wil 9.04 boven hebben. Met de opstart manager wil het niet veranderen, ook al verander ik het daarin. Kan iemand mij de formule vertellen die je in de terminal gebruikt om de bootvolgorde te veranderen?

Alvast bedankt.
Willem

Offline Marco`

• Lid
Re: bootvolgorde veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/27, 21:36:49 »
Met het commando 'grub-set-default' kun je instellen wat de standaard optie moet zijn om op te starten.
"grub-set-default entry"

waarbij entry het nummer is of de naam van het menuitem dat je als standaard wilt hebben.

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/27, 22:36:49 »
tja, kom er net achter dat de 9.10 niet in mijn lijst staat bij sudo gedit /boot/grub/menu.lst Erg vreemd. Normaal zou je het daar ook moeten kunnen verandern, maar ja, als hij het niet weergeeft........ Bij de 9.10 geeft hij helemaal geen text. Ik snap er nix van  :|

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/27, 23:04:56 »
Hoi Willem,

je moet goed opletten, want je hebt waarschijnlijk dat wat ik met Uby 9.10 nu ook heb:  twee grub's naast elkaar !
Dus, kijk goed welke Uby je nu hebt:  de oude of de nieuwe ?
Wat was vroeger de "root"-partitie, en wat is het nu ?  En je hebt Uby 9.10 nieuw geïnstalleerd, juist ?
Dan heb je bij deze ook de nieuwe grub2 !  Zie hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

track