Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma's die op win xp draaien maar dan voor Ubuntu: welke zijn goed?  (gelezen 7517 keer)

Neem van mij, en heel veel andere Linux-gebruikers aan, die programma's heb je niet nodig. Sterker nog, er zijn helemaal geen antispyware/malware-programma's voor Linux, simpelweg omdat je dat soort gespuis niet tegenkomt voor Linux. Antivirus is er wel, maar dat is hoofdzakelijk bedoeld voor o.a. mailservers, waarop heel veel Windows-mail binnenkomt die gescand moet worden op, je raadt het al, Windows-virussen. Er zijn maar heel weinig Linux-virussen, waarvan de meeste gewoon dienen als onderzoeksobject. Linux is van nature een heel stuk veiliger dan Windows.

Ok, dat neem ik aan. Ik zie tot nu toe alleen maar grote voordelen In Ubuntu/Linux: Je hoeft niet meer te defragmenteren, je hebt geen register (dus geen register repartitie programma's meer nodig), geen antispyware programma nodig, geen antivirus nodig, een goede firewall is al ingebouwd in ubuntu.. De enige nadeel van ubuntu is dat je geen games kunt spellen erop (ik game noot via pc..dus dat is voor mij dan geen nadeel)..zijn er überhaupt nadelen aan Ubuntu?  ???

Hoe meer ik leer ('ontdek') er over hoe enthousiaster ik word.  =D

Offline asphyxia

• Forumteam
Beste Lionheart910,

Je hebt er een hoop zoekwerk ingestoken. Heel begrijpelijk. En ook goed dat je even kijkt wat er beschikbaar is.
Maar, je bent er waarschijnlijk ook langzamerhand al achter dat:

- Het basissysteem al behoorlijk compleet is
- Er plenty mogelijkheden zijn om iets anders op je systeem te mikken als je dat wilt.

Kortom, welkom in de wondere wereld van open source software.

Een tip: er staat bovenin dit 'hoofdstuk' van het forum een topic 'must haves', een uitwisseling van wat mensen leuk vinden op hun systeem. Je zal er van alles vinden. Nogmaals, dat is uiteindelijk naar je eigen smaak.
Kijk wel uit met KDE en Gnome applicaties door elkaar heen gebruiken, dat gaat niet altijd per definitie goed.

Een eigen voorkeur: ik gebruik Streamtuner i.p.v. Rhythmbox, zit gewoon in Synaptic.

Je zal nog regelmatig van applicaties switchen. Dat is alleen maar leuk. Dat kan allemaal bij Ubuntu.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline wimduk

• Lid
lionheart910

Als ik je mag adviseren; installeer Ubuntu en draai in een virtual machine (virtualBox van Sun) je Windows XP.
Geen gezeur met virussen, vastlopers etc. en toch je populaire windows applicaties binnen handbereik. Je zult vanzelf Ubuntu meer en meer gaan waarderen en gebruiken. Gun jezelf de tijd om Linux te leren kennen. Daar is dit forum een heel belangrijkk gremium voor, ik spreek uit ervaring =D

groet, wimduk

Hallo,

ik heb een vraagje. Ik heb sinds gisteren Ubuntu 9.10 geinstalleerd. Nu kan ik geen DIVx films kijken en ook geen mp3 bestanden luisteren. Het liefst gebruik ik VLC Media Player voor films en Foobar2000 voor mijn muziek. Kan ik deze twee programma's tóch installeren? Ik vind deze programma's zo fijn om te gebruiken dat ik het heel jammer zou vinden als ik nu toch naar alternatieven opzoek moet  :(
Ik hoop dat iemand me kan helpen zodat ik vanmiddag nog een filmpje kan kijken!

Groetjes, Luuk
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline Mark81

• Lid
Heb je deze handleiding al helemaal gevolgd: http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Daar staat het heel handig en makkelijk in uitgelegd. Je kunt er ook vinden hoe je VLC kunt installeren. Succes!

Yesss dankje! Ik heb nu inderdaad VLC player alleen met Foobar2000 kom ik nog niet verder. Heeft iemand nog suggesties?
Ik heb via een vriend gehoord dat voor Windows programma's iets bestaat wat "Wine" heet? Hierdoor zou je alle programma's die normaal op Windows draaien tóch kunnen installeren op Ubuntu.

Nogmaals bedankt en alvast bedankt mocht iemand me hiermee nog kunnen helpen.
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline Mark81

• Lid
Foobar is er niet voor linux, maar er bestaat idd een programma waarin je windows programma's in Linux kan runnen, namelijk Wine. Ik moet er wel bijzeggen dat dat niet altijd even geweldig werkt. Op deze site zie je de beschrijving van Foobar met wine:http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=1749
Zoals je kunt zien werkt de laatste stabiele versie goed met wine. Om wine te installeren, kun je zoeken in het softwarecentrum naar wine (ik kan niet met zekerheid zeggen of deze daarin zit, aangezien ik nu niet achter mijn ubuntu PC zit), maar probeer het even. Kun je hem niet vinden, open dan een terminalvenster en typ het volgende in: sudo apt-get install wine
Dit installeert Wine, die vind je in je menu weer terug. Met behulp daarvan kan je vervolgens Foobar installeren.

Maar! Er zijn zoveel alternatieven die net zo goed of beter werken in Ubuntu. Kijk eens naar wat standaard geinstalleerd zit, Rhythmbox bijvoorbeeld. Een andere die ik je kan aanbevelen is Songbird (http://www.getsongbird.com/download/), lijkt wat uiterlijk beetje op iTunes, maar werkt erg fijn. Ook Amarok kun je proberen. Er zijn zoveel Linux alternatieven die beter werken onder Ubuntu en wat interface net zo prettig zijn...

Offline Mikkel

• Lid
Heeft iemand nog suggesties?

Misschien een eigen topic starten? ^-^

Welke goed zijn is helemaal aan jou.
Ik zou maar zeggen, probeer ze maar eens uit.
Nero bestaat trouwens ook in z'n Pinguïn vorm.

Beste mensen,

inmiddels heb ik Ubuntu 9.10 tot volle tevredenheid succesvol geïnstalleerd. Mijn pc is nu ´dual boot´ samen met Windows xp.

Ik had nooit gedacht dat Ubuntu zo simpel, efficiënt en snel kon zijn.ik ontdek een hele nieuwe ´internet beleving´ en ik vind het geweldig.  ^-^

Alles wijst zich bijna van zelf..en zoveel voordelen dat dit heeft en gratis ook nog..het moet niet veel gekker (lees: leuker) worden..  :D
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 01:44:01 door lionheart910 »

Een topic als dit zou een referentie kunnen zijn voor mensen die erover denken om over te stappen.
Prachtig.

Japie Krekel

Een topic als dit zou een referentie kunnen zijn voor mensen die erover denken om over te stappen.
Prachtig.

Japie Krekel

Dat zou zeker kunnen. Ik raad het uitproberen zeker aan iedereen uit om te doen. Met name de mensen die op 'Windows problemen' als virussen, bsod's, spyware etc. zijn uitgekeken en iets nieuws willen proberen. Het lijkt 'eng en moeilijk' maar als je het eenmaal echt installeert wil je het blijven gebruiken.  =D

« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 16:49:50 door lionheart910 »

Offline Dave

• Lid

ik denk dat dit later handig is als ik besluit om alleen ubuntu te installeren. bedankt  :)

Je wordt alleen maar afgeleid als ze erbij blijft en duurt het veel langer voor ze alle aandacht krijgt   :evil:

Je wordt alleen maar afgeleid als ze erbij blijft en duurt het veel langer voor ze alle aandacht krijgt   :evil:

Bedoel je met ´ze´ eerst Windows en daarna Ubuntu?  ???