Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Keyboardlayout in de Terminal wijzigen  (gelezen 1789 keer)

[Opgelost] Keyboardlayout in de Terminal wijzigen
« Gepost op: 2009/11/12, 21:50:29 »
Hallo allen,

Even een vraagje... Ik heb nu Kubuntu geïnstalleerd in Windows (zit met de garantie, anders had ik hem native ernaast geïnstalleerd), maar ik zit met een probleempje in de Terminal. Ik duid dan niet op de Konsole-terminal, maar de via CTRL + ALT + F1 etc. bereikbare terminal...
De keyboardlayout lijkt daar ingesteld te staan op Italiaans (ofzo), in plaats van US-Internationaal met dode toetsen, welke ik heb. Erg irritant voor de speciale tekens...

In KDE zelf heb ik inmiddels gevonden hoe ik de toetsenbordlayout moet aanpassen, maar heeft iemand enig idee hoe dat in te stellen is voor de Terminal?

Merci alvast!

Groeten,
Leon Hagendijk
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 19:41:31 door Leon Hagendijk »

Re: Keyboardlayout in de Terminal wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 22:42:23 »
Het enigste wat ik zo weet is man loadkeys dan krijg je wat info te zienen  kan je met dit commando loadkeys [opties] [filenaam] juist ingevuld de juiste keymap laden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 23:02:56 »
Merci, Gijsbert. sudo loadkeys us stelde voor mij de keyboardlayout goed in. Heb je enig idee of dit dan een blijvertje is, of dat ik na herstarten weer met hetzelfde probleem zit? Graag hoop ik het eerste ;)

Wat betreft herstarten, ik kijk zelf morgen of het is gelukt ;)

« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/12, 23:20:35 »
Ik neem aan dat deze alleen bewaard wordt, maar dat weet ik niet 100% zeker, zou eigenlijk wel moeten, je laad de map gelijk in de kernel.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/13, 18:16:57 »
Na hoopvol opstarten zojuist, werd die hoop gelijk weer de kop in gedrukt... De keyboardlayout is niet opgeslagen... Iemand enig idee hoe het wijzigen van de keyboardlayout permanent kan worden gemaakt (voor in de terminal, KDE staat al goed)?

« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/13, 21:12:50 »
Ik denk dat je het wel in een bestandje kan zetten en dit in een rc mapje kan zetten. Alleen hoe dit bestandje eruit moet zien, weet ik niet, wellicht iemand op het forum met programmeer kennis?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/16, 00:34:56 »
Iemand met programmeerkennis die me hiermee kan helpen, hoe de standaard keyboardlayout van de terminal gewijzigd kan worden? sudo loadkeys us stelde het alleen voor deze sessie goed in, maar na een herstart is dit weer omgegooid...

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/16, 01:08:08 »
Even een vraagje... Ik heb nu Kubuntu geïnstalleerd in Windows (zit met de garantie, anders had ik hem native ernaast geïnstalleerd), maar ik zit met een probleempje in de Terminal. Ik duid dan niet op de Konsole-terminal, maar de via CTRL + ALT + F1 etc. bereikbare terminal...
De keyboardlayout lijkt daar ingesteld te staan op Italiaans (ofzo), in plaats van US-Internationaal met dode toetsen, welke ik heb. Erg irritant voor de speciale tekens...
Het probleem is gemeld: https://bugs.launchpad.net/wubi/+bug/428575

Als het een optie is voor jou, met het nieuwe installatieprogramma (http://people.canonical.com/~evand/wubi/karmic/wubi-r168.exe) kreeg ik wel een US-international toetsenbord. Als je de Kubuntu iso in de zelfde map plaatst als wubi.exe zou dat ook met Kubuntu moeten werken verwacht ik (geen ervaring mee).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline roggie10

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/16, 01:17:14 »
ik heb hier onder Ubuntu ook last van gehad.

Weet niet zeker hoe dit bij KDE zit (weinig ervaring mee)
Maar onder Uby systeem -> voorkeuren -> toetsenbord.
Dan US installeren -> italië verwijderen en dan "op hele systeem toepassen"

gr roggie10
Dell XPS M1710
2.33 GHz processor @ 2.50 GHz
2024 mb ram @ 667 MHz
nVidia gForce 7950GTX 512mb
Ubuntu 9.10 met windows vista dual boot (vista alleen voor spellen)

UBUNTU RULES!!

« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/16, 17:17:31 »
Ik heb eens even een beetje zitten klooien in Systeeminstellingen > Land/regio en Taal, onder het tabblad Toetsenbordindelingen.
Hier heb ik op dit moment als enige actieve indeling US Intl staan, maar in de Terminal pakt ie die nog niet... Heb nu toetsenbordindelingen in zijn geheel uitgeschakeld, straks na herstarten eens kijken wat hij doet...

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/16, 19:38:18 »
Daar kan je pakket console-data voor installeren. Tijdens  het installatie komt de vraag een toetsenbord te kiezen.
Daarna kan je de instellingen nogmaals wijzigen met:
sudo dpkg-reconfigure console-data
Engelstalige wiki: https://help.ubuntu.com/community/LocaleConf

« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/16, 19:41:06 »
Merci. Heb gelijk console-data geïnstalleerd en het probleem lijkt nu opgelost te zijn. Merci!

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] Keyboardlayout in de Terminal wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/16, 19:59:34 »
Geen dank, graag gedaan. Bedankt voor de terugkoppeling.  :)