Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home in ext3 of ext4  (gelezen 1131 keer)

Offline Erik_m

• Lid
/home in ext3 of ext4
« Gepost op: 2009/11/08, 14:13:36 »
Hai,

Even een vraag waar ik advies bij nodig heb.

Heb nu jaunty, met 2 partities, / en /home, beide ext3.

Ben van plan om karmic erop te zetten, waarbij / dan natuurlijk in ext4 terechtkomt. Maar hoe nodig is het om mijn /home om te zetten naar ext4? (Lees: backup maken en opnieuw formatteren in ext4 en files terugzetten).

Dit heeft natuurlijk nadelen: het vreet tijd (iets met een schijf van een gig of 300) en is natuurlijk een risico: gedurende het omzetten staan al mijn files maar op 1 plek, als die dan net de geest geeft...

Biedt het hebben van ext4 op je /home serieuze voordelen?

Dank voor de input alvast :)

Offline Remuzzz

• Lid
Re: /home in ext3 of ext4
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/08, 14:21:11 »
Ext4 is volgens mij sneller in het opschonen van de schijf en het checken op fouten. Ik zou nu niet de moeite nemen. Eerder als je een totaal nieuw systeem installeert kiezen voor een ext4 indeling (en dan inderdaad je backup terugzetten).

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/08, 15:41:01 »
Als je erg grote bestanden wil opslaan wel ja, maar anders...

Een systeempartitie (/) in ext4 heeft er wel baat bij, aangezien je dan sneller kan werken. Maar voor je persoonlijke gegevens kan je beter een oerdegelijk, goed getest   bestandssysteem gebruiken, en ext4 voegt daar sowieso weinig meerwaarde aan toe (behalve dus voor grote bestanden e.d.).

Offline Erik_m

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/08, 20:33:47 »
Ok, dan blijft mijn /home lekker op ext3 staan.

Dank voor jullie input

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/08, 20:40:09 »
hoe nodig is het om mijn /home om te zetten naar ext4? (Lees: backup maken en opnieuw formatteren in ext4 en files terugzetten).
Dat zou ik zeker niet op die manier doen. Een ext3 partitie kan je zo omzetten naar ext4:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4
Klik links bovenin op Documentatie