Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Keyboard wijzigen  (gelezen 1469 keer)

Offline Josr

• Lid
Keyboard wijzigen
« Gepost op: 2006/11/08, 23:53:07 »
Ik heb ubuntu server 6.06 LTS geinstalleerd met een nederlands toetsenbord. Nu staat de server op zolder en bestuur hem met een remote console met een us toetsenbord.
Hoe kan ik het toetsenbord wijzigen? Ik heb wel al een pad gevonden waar keyboards instaan, n.m. /usr/share/keymaps/i386/qwerty/us.kmap.gz

Help me out

JosR

NESFreak

• Gast
Keyboard wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/09, 13:28:55 »
als je het voor altijd wilt kun je in xorg.conf (gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf) de toetsenbord layout veranderen. Dit geld dan voor heel de x server.

Je kunt ook onder systeem-->voorkeuren-->toetsenbord de layout veranderen. Dit geld alleen voor die specifieke account.

Als je vaak wilt wisselen tussen layouts kun je met je rechtermuisknop op een leeg stuk op het paneel klikken-->"+ toevoegen aan paneel" en dan de toetsenbordwisselaar toevoegen.

NESFreak

Offline Josr

• Lid
Keyboard wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/10, 15:52:45 »
NESFreak,
Bedankt voor je info, ik wil het keyboard blijvend veranderen, ik heb geen grafische interface dus ook geen muis besturing. Ik doe alles met de command line.

Ik heb gezocht maar ik heb geen /X11 directory en de file xorg.conf is ook niet aanwezig op mijn systeem.

Nog andere suggesties?

JosR