Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk en OpenOffice  (gelezen 1602 keer)

Offline Duckie

  • Lid
netwerk en OpenOffice
« Gepost op: 2006/11/01, 15:46:38 »
Even opnieuw begonnen omdat het wel een heel lang verhaal werd.
Ik heb nu dus met deze regel:
ip.nu.mm.er:mnt/Server /mnt/Server nfs rw 0 0
in mijn fstab, het voor elkaar om mijn server te mounten.
Als ik met Konqueror er heen browse gaat alles goed. Ik kan schrijven, lezen, noem maar op. Als ik echter vanuit OpenOffice een bestand rechtstreeks wil opslaan door naar de /mnt/Server te gaan, lukt het niet. Ik krijg de melding dat ik hiervoor geen rechten heb.
Is er iemand die een manier weet zodat het wel kan?
Ik heb het al met smbfs geprobeerd maar die geeft dezelfde problemen en daar komt dan ook nog eens bij dat ik, na de laptop in standby te hebben gehad, helemaal niet meer in de /mnt/Server kan komen.

De preciese melding is:
Fout bij opslaan van document naamloos1:
Algemene fout.
Algemene invoer-/uitvoerfout.
____________________________________________

michiel

  • Gast
netwerk en OpenOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/01, 17:19:23 »
en als je de map mount in je home-map?
want ik heb zo een map (via ssh) en daar lukt het wel

Offline Duckie

  • Lid
netwerk en OpenOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/01, 17:23:35 »
Ik heb 'm ondertussen in mijn home map staan maar dat blijft het zelfde bericht geven.
Weet jij misschien of (en hoe) het mogelijk is om 'm als ssh te mounten?
____________________________________________

michiel

  • Gast
netwerk en OpenOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/02, 02:36:17 »

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
netwerk en OpenOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/02, 09:12:00 »
Mogelijk is het een bekend NFS probleem dat optreedt als je niet op beide systemen hetzelfde userid (let wel: voor Linux is dat het nummertje dat je krijgt als je "id" intypt) hebt. NFS probeert in dat geval een "mapping" te maken en die zal meestal wel niet zo goed uitpakken.

Zie bijvoorbeeld: http://www.troubleshooters.com/linux/nfs.htm#_If_it_mounts_but_cant_access en de rest van deze pagina.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Duckie

  • Lid
netwerk en OpenOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/02, 14:52:05 »
@tukcedo:
Goeie tip, maar helaas... op beide systemen is de userid 1000.
Ik moet nu even aan het werk, maar zodra ik klaar ben ga ik die pagina eens goed doorspitten. Misschien dat ik er dan toch nog uitkom.

@ Michiel:
Zowel met shfs als met sshfs heb ik dan het probleem dat ik een wachtwoord moet intikken. Als ik handmatig mount in een terminal dan kan ik die gewoon invoeren en krijg ik geen foutmelding. Maar... de map die ik gemount heb (ik bedoel in dit geval /home/paul/Server) verdwijnt!? Zodra ik het comando "umount /home/paul/Server" geef wordt ie weer zichtbaar.
Het is dat ik een riem om heb anders was mijn broek nu spontaan afgezakt.
Overigens heb ik het ooit wel met smb voor elkaar gekregen, met het gebruik van credentials, maar dan heb ik weer het probleem dat als de laptop in standby is geweest de server niet meer bereikbaar is. Ook niet als ik (voor het in standby gaan) eerst de boel on-mount.
____________________________________________